حق ملت است که در تمام ابعاد فناوری هسته‌ای پیش برود

به گزارش افکارنیوز، آیت‌الله محمد امامی کاشانی خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های عبادی - سیاسی نماز جمعه با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ از سوی رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، اظهار داشت: چند کلمه‌ای را راجع به فرهنگ اشاره می‌کنم که فرهنگ یعنی دانش، ادب و علم و فرهنگستان نیز یعنی مدرسه، آکادمی، مرکز ادب، شعر و نوشتن مباحثعلمی.

وی با بیان اینکه فرهنگ در همه امور از جمله اقتصاد اساس کار است، گفت: در نظام اسلامی یک فرهنگی به امت اسلامی داده شد و آن فرهنگ وحی، اسلام و احکام خداست و ایرانی نیز از گذشته یک فرهنگ بر اساس هوش، استعداد خاص ایرانی و تمدن داشته که در دنیا ضرب‌المثل بوده و در تاریخ‌ها ایران را دومین تمدن دنیا نوشته‌اند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: وقتی وحی و نبوت آمد، ملت ایران به اسلام توجه کرد و از زمانی که امیرالمومنین(ع) خلافت داشت، مسئله تشیع در ایران خیلی ریشه‌دار شد به طوری که در تاریخ‌ها نوشته‌اند بعضی از گردانندگان جریان مختار علیه بنی‌امیه و قیام یحیی‌ابن زید(ع) و امثال آن ایرانیان بودند.

امامی کاشانی خاطر نشان کرد: ایرانی‌ها از نظر فرهنگ و استعداد واقعا یک جامعه‌ای هستند که می‌خواهند به سمت کمال حرکت کنند و هر پژوهشگری درباره آن پژوهش کند در می‌یابد که ایرانی‌ها چنین هستند.

وی با اشاره به در پیش بودن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بعد از پیروزی انقلاب منافقین صدای انحلال ارتش را سر دادند و بنده در خیابان ایران شنیدم که منافقین در خیابان صف کشیده‌اند و به سمت بیت امام می‌رفتند و می‌گفتند ارتش آمریکایی منحل باید گردد که امام جلوی این حرکت را که بیگانگان آن را آغاز کردند، گرفتند چرا که بیگانگان می‌خواستند ایران را از روز اول خلع قدرت کنند تا به طور کامل به کشورمان مسلط شوند اما امام و امت مقابل آنها ایستادند و دیدم که چگونه ارتش تبلور پیدا کرد و در دفاع مقدس چگونه فداکاری می‌کردند لذا از همینجا به تمام شهدا خصوصا شهدای ارتش و خصوصا شهید صیاد شیرازی مغفرت و علو درجات را از درگاه خداوند طلب می‌کنم.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش به روز ۲۰ فروردین روز فناوری هسته‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: ‌ این فناوری به ملت و کشور آنچنان ارتقاء داد که دشمنان این ارتقاء را نمی‌خواهند و آنچه موجب شد این فناوری با چنین سرعتی پیش برود که به فرمایش رهبر معظم انقلاب دشمنان چنین سرعتی را باور نمی‌کردند، فرهنگی بود که جوانان و دانشگاهیان ما داشتند و آن ایمان، توکل، دلسوزی، ایثار و فداکاری بود که ما را به اینجا رساند.

آیت‌الله امامی کاشانی افزود: اینچنین شد که در بهداشت و محیط زیست و امور بسیار دیگر، انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کارساز و حق ملت است و هیچ‌گاه نمی‌شود حق ملت را به خاطر اینکه دشمنان و استکبار در صددند بر کشور استیلا کنند، هیچ‌گاه نمی‌شود عقب‌نشینی کرد همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند و دولت نیز به دنبال آن است، انرژی هسته‌ای در همه ابعاد و جهات حق ملت است و باید همانطور که تاکنون پیش رفته است، پیش برود.

وی در ادامه سخنان خود به تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه کشورمان اشاره داشت و گفت: این قطعنامه یک سلسله حرف‌های باطلی است که دشمنی با فرهنگ اسلام و ایران است یعنی می‌بینند این ملت با این فرهنگ اگر همینطور پیش برود در دنیا خیلی طرفدار پیدا می‌کنند همانطور که تاکنون شده لذا هر روز یک چیزی را مانند حقوق بشر و امثال آن علم می‌کنند.

خطیب نماز جمعه تهران خاطر نشان کرد: هر کس این قطعنامه را بخواند می‌بیند که کسانی که آن را امضا کردند و طراحی کردند انسان‌های بی‌بندوبار و بی‌توجه به ارزش‌های انسانی، برخواسته از خوی استکبار و استثمار هستند لذا قابل طرح و ارزش نیست. جنگ آنها با فرهنگی است که این فرهنگ باید روز به روز غنی‌تر شود.

آیت‌الله امامی کاشانی در بخش پایانی سخنان خودبا اشاره به موضوع هدفمندی یارانه‌ها و ثبت نام برای دریافت یارانه‌ها، تصریح کرد: یارانه‌ها در برابر حذف سوبسیدهاست و اینچنین نیست حالا که گاز و غیره گران شده که البته دولت باید به آن توجه کند تا برای مردم مشکلی پیش نیاید، در عین حال اینطور نیست که طلب داشته باشند بلکه دولت اعلام می‌کند هر کس می‌خواهد ثبت نام کند و ثبت‌نام آزاد است اما کسی که استغنا دارد و نیازی به یارانه ندارد، نگیرد.

وی خاطر نشان کرد: در فقه زیاد درباره بیت‌المال و اهمیت دادن به آن داریم. امیر المؤمنین(ع) در نامه ۵۳ به مالک اشتر می‌فرمایند مواظب مسکینان باش که راهی ندارند و از بیت‌المال به آنها بده و یا امیرالمومنین در کوچه‌ای پیرمرد نصرانی سائلی را دید که ایشان فرمودند زمانی که این پیرمرد جوان بود از وی استفاده کردید اما حالا که پیر شده گدایی می‌کند؟ از بیت‌المال به او بدهید.

خطیب نماز جمعه تهران خاطر نشان کرد: بیت‌المال برای کسانی است که گرفتار هستند و زندگی آنها را تامین نمی‌کند و باقی باید صرف امور مهم و مصالح کشور شود مانند بهداشت، تولید، اشتغال و کارهای مهم کشور و بیت‌المال نیز برای همین کار است.

آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به تفسیر علامه‌ طبا‌طبایی از آیه ۲ سوره مائده گفت: سنت الهی، تعاون و کمک اجتماعی است تا جامعه بتواند درست پیش برود و بر همین اساس است که اسلام همواره جامعه را مقدم می‌دارد لذا در تمام امور مهم دولت باید وارد شود و سرمایه‌گذاری کند. بنابراین آنچه می‌گویند کسانی که نیاز ندارند نه فقط اینکه پول زیادی ندارند بلکه آنهایی همین که زندگی آنها بدون این یارانه‌ها می‌گردد و آنهایی‌ که در زندگی عادی احتیاجی به آن ندارند والا انسان برای هر پولی بخواهد خرجی پیدا می‌کند آن کس‌ که واقعا برای نیازش می‌بیند احتیاج دارد بگیرد و آن کسی که نیاز ندارد برای کارهای مهم کشور بگذارد.

وی اضافه کرد: معاون اول رئیس جمهور نیز گفت که هر سه ماه گزارش می‌دهند که با این پول چکار کرده‌اند. این مسئله تعاون، یک فرهنگ است و ملت ما نیز توجه دارند و بنده فقط به عنوان تکلیف آن را می‌گویم.

خطیب نماز جمعه تهران در پایان نسبت به همه خدمتگزاران نظام از جمله بنیاد مسکن از پیشگاه خداوند متعال توفیق مسئلت کرد.

آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران نیز عفت را به معنای قرار دادن شهوت در مجاری که خداوند قرار داده و نه در مجرای گناه، تعریف کرد و گفت: عفت به معنای اعتدال در همه امور مادی و زندگی است.

وی ادامه داد: فردی به امیرالمومنین(ع) عرض کرد چگونه بتوانم در برابر نگاه، گناه نکنم که ایشان فرمودند با توجه به خدایی که بر همه اسرار آگاه است و بر همه حالات روز و شب آگاهی دارد و یا احادیثی از امیرالمومنین است که عادات گناه را رها کنید که در این صورت پیروز می‌شوید چرا که فطرت انسان خداطلب و در پاکی است و ایشان در حدیثدیگری می‌فرمایند با هواهای خود مجاهدت کنید تا مالک نفس خود شوید و اگر چنین کنید، عادات خود را عوض کرده‌اید.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: آدم باید از جان و درونش بخواهد در‌ آن صورت موفق خواهد شد. بنابراین انسان باید خود را بر عادات خود مسلط کند. صحیح مسلم و صحیح بخاری نیز از پیامبر(ص) نقل می‌کنند که به اصحابشان فرمودند اگر کسی به دنبال عفت است خداوند کمکش می‌کند و موفق می‌شود و اگر به دنبال استغنا و رها شدن از فقر می‌رود، خداوند او را از تنگدستی و فقر نجات می‌دهد.

وی با بیان اینکه خداوند به آدم عطایی بهتر، گسترده‌تر و کارآمدتر از صبر و استقامت در برابر گناه نداده است، اظهار داشت: انسان می‌تواند با نردبان توجه به خداوند این راه را طی کند.

آیت‌الله امامی کاشانی در ادامه با اشاره به حدیثی از حضرت عیسی بن مریم(ع) گفت: حضرت عیسی(ع) می‌فرمایند انسان در نگاه، قساوت می‌گیرد. باید توجه کنیم در شنیدن هم همینطور است و شنیدن زنای گوش، دست به گناه دراز کردن زنای دست و پا به سوی گناه بردن، زنای پاست که آنها وجود انسان را به کلی غافل می‌کنند و اگر آدمی به دنبال گناه، پول حرام، هوای نفس و مقام رفت در این مسیر متوقف نمی‌شود و توجه به خدا تنها راهی است که انسان را از گناه باز می‌دارد.