روحانی: زاهدان باید به یک استان تجاری تبدیل شود

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در جمع پرشور مردم زابل در دومین روز از سفر با سیستان و بلوچستان گفت: ‌ خدا را شاکرم که این توفیق را به من و هیئت همراه داد که امروز در محضر شما قهرمانان و بزرگ مردان و زنان در این سرزمین اسطوره‌ها باشیم.

**‌ وحدت و انسجام؛ اولین قدم برای حل مشکلات مردم

دکتر روحانی ادامه داد: ‌ برای این که استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار گیرد، معضلات و مشکلات مردم، بیکاری‌ها و عدم اشتغال‌ها حل و فصل شود اولین قدم آن است که همه مردم این استان وحدت و انسجام و یکپارچگی و برادری و اخوت اسلامی را بیش از بیش مستحکم کنند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: تمام مردم این استان اعم از سیستانی یا بلوچ شیعه یا سنی همه با هم برادرند و زیر پرچم واحد اسلام و ایران با اخوت و برادری و مهربانی و یکپارچگی باید زندگی کنند، این دستور خداوند، قرآن مجید، پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت بر همه ماست که نگاه ما به هم نگاه برادرانه و مهربانانه باشد و این رمز توسعه، موفقیت و پیروزی مردم و امنیت این مردم است.

دکتر روحانی تصریح کرد: امنیت استان سیستان و بلوچستان دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت این استان است.

وی ادامه داد: امنیت استان هم باید به دست شما مردم، به دست همه طوایف، همه قبایل، همه مرزداران، همه آن‌هایی که عشق به وطن و اسلام و قرآن در دل آن‌ها زنده است توسط آنها امنیت این استان حفظ و پایدار بماند.

** هیچکس نباید برای منافع حزبی از نام سیستانی و بلوچ و زابلی استفاده کند

وی افزود: نیروهای مسلح ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و بسیج به وظایف خود عمل خواهند کرد. اما باید طوایف و قبایل و همه مردم این بار سنگین مسئولیت را بر دوش بگیرند، هیچکس نباید برای منافع حزبی یا گروهی یا تشکل‌های خاص از نام سیستانی یا نام بلوچ یا نام زابلی به نفع حزبش استفاده کند.

رئیس جمهور گفت: احزاب و تشکل‌ها فعالیت آنها رقابت آن‌ها آزاد است، اما کسی نباید از برادری و اخوت، وحدت و انسجام مردم خدای ناکرده کم بگذارد یا سوءاستفاده کند، راه برای رقابت باز است، این مردم قرن‌هاست که با برادری و اخوت و مهربانی در کنار هم دیگر زندگی کرده‌اند، مردم این استان مردم غیور، هوشمند، با استعداد ما در حوزه‌های علمیه در دانشگاه‌های شخصیت‌های بسیار بزرگ، فهیم، عالم، دانشمند تا جایی که یکی از مراجع بزرگ تقلید شیعه از منطقه سیستان شما مردم است.

دکتر روحانی تصریح کرد: اولین قدمی که این دولت مصمم است انجام دهد با این که بار سنگینی بر دوش دولت خواهد بود اما این تصمیم را در جمع وزرا در تهران اتخاذ کردیم که مسئله کشاورزی منطقه سیستان است، برای این که کشاورزی این منطقه توسعه یابد مشکل اساسی کمبود آب در این استان و در این منطقه است، برای مسئله کمبود آب چند راه حل ما بیشتر نداریم راه اول دیپلماسی آب یعنی ما بتوانیم حق آبه مردم و آب مورد نیاز این منطقه طبق قرارداد بین ما و کشور همسایه‌مان تامین کنیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: در سفر ۷ فروردین به کابل در جلسه دو جانبه با رئیس‌جمهور و وزرای افغانستان بحثاصلی من مسئله آب و رودخانه هیرمند و دریاچه هامون بود.

** قول مقامات افغان برای رعایت مقررات بین‌المللی درباره هامون


وی افزود: تمام مقامات افغانی و از جمله رئیس‌جمهور محترم افغانستان قول دادند که به قرارداد بین ایران و افغانستان نسبت به استفاده از رودخانه هیرمند و حق آبه مردم نسبت به دریاچه هامون مقررات بین‌المللی را مراعات کنند، به زودی هیئتی از افغانستان به تهران خواهد آمد تا برای مذاکره و بحثپیرامون اجرای دقیق قرارداد هم نسبت به هیرمند و هامون و هم نسبت به هریرود این مسئله که ما انشاء الله در سطح دولت و ملی دنبال می‌کنیم در استان هم استاندار، فرمتاندار دنبال خواهند کرد تا حق مردم و آبی که متعلق به این سرزمین است ان شاءالله در این دشت ساری و جاری گردد.

** تخصیص ۱۵۰۰ میلیاردتومان برای آبیاری لوله‌ای ۴۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی


رئیس جمهور اضافه کرد: دومین مسئله آن است که این آب به خاطر شرایط آب و هوایی تبخیر می‌شود ما آب را برای رساندن به مزارع از طریق خطوط لوله باید استفاده کنیم و برای این کار ان شاءالله ۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر شبکه آبیاری لوله‌ای برای استفاده بهره‌ورانه از آب قرار خواهیم داد.


وی افزود: منابع برای اجرای این پروژه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است یعنی هر سالی ما باید ۵۰۰ میلیارد تومان منابع لازم را در اختیار بگذاریم تا ان شاءالله این طرح ظرف سه سال اجرا و پیاده شود و مسلما با اجرای این طرح ظرف سه سال یک تحول بزرگ در کشاورزی این منطقه به وجود خواهد آمد.

** تحول برزگ در کشاورزی استان سیستان و بلوچستان


دکتر روحانی ادامه داد: ‌ البته طرح دیگری هم برای آبیاری تحت فشار برای کل استان مورد نظر ما است که آن طرح هم ان شاءالله مصوب، اجرا و عملیاتی خواهد شد که ۱۰۰ هزار هکتار را در کل استان زیر پوشش خود قرار خواهد داد که این تحول بزرگ در زمینه کشاورزی خواهد بود.

** طرح انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان و خاش اجرایی می‌شود


دکتر روحانی افزود: در زمینه مسئله گاز، طرح انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان و خاش قبلا مورد تصویب قرار گرفته و عملیاتی و اجرایی خواهد شد و ان شالله تا پایان سال ۹۴ برای زاهدان و خاش اجرا خواهد شد ما در این سفر در هیئت وزیران مسئله زابل را به این طرح اضافه کردیم.

وی اضافه کرد: ان شاءالله خط لوله گاز از زاهدان به زابل و شهرستان‌های سیستان اجرا و عملیاتی خواهد شد و امیدوارم همزمان با اجرای خط لوله گاز از ایرانشهر به سمت زاهدان از زاهدان به سمت زابل هم این طرح را آغاز کنیم.

وی گفت: این طرح البته برای اجرای لوله از زاهدان تا زابل ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که ان شاءالله دولت این هزینه را ظرف دو سال دو سال و نیم تامین خواهد کرد و ان شاءالله مردم از نعمت گاز بهره مند خواهند شد البته همزمان با اجرای لوله گاز یک نیروگاه گازی هم در زابل اضافه خواهد شد و اجرا خواهد شد. هم چنین برای این منطقه دو نیروگاه بادی هر کدام به قدرت ۱۰۰ مگاوات ان شاءالله در چند ماه دیگر عملیات اجراییش شروع خواهد شد که امیدواریم این طرح هم در دولت یازدهم به بهره برداری برسد البته دولت تسهیلات لازم را در اختیار می‌گذارد کمک می‌کند اما بخش خصوصی این طرح را احرایی و عملیاتی خواهد کرد.

** بازارچه‌های مرزی احیا می‌شوند

رئیس جمهور اظهارداشت: طرحهایی دیگری برای کل استان از جمله منطقه سیستان است، اولا بازارچه های مرزی که ان شاءالله احیا خواهد شد. وزیر محترم کشور در این سفر همراه هیئت است دیروز هم به منطقه میرجاوه رفته بوده و همه مناطقی که بازارچه‌های مرزی‌اش برخی تعطیل نیمه تعطیل بوده ان شاءالله احیا خواهد شد تا تجارت در این استان رونق بگیرد.

دکتر روحانی ادامه داد: مسئله دیگر مسئله زیست محیطی و مسئله تثبیت شن های روان است، حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن ان شاءالله قرار خواهیم داد و دولت این طرح را گسترش خواهد داد.

** سیستان و بلوچستان باید به به یک استان تجاری تبدیل شود

رئیس‌جمهور ادامه داد: ان شاءالله همه این طرح‌ها به توسعه این استان کمک خواهد کرد این استان باید تبدیل بشود به یک استان تجاری و ترانزیتی نه تنها برای ایران و این منطقه بلکه برای کل منطقه شرق ایران و شمال ایران.

وی افزود: طرح توسعه بندر چابهار برای این منظور و راه آهن چابهار به سمت زاهدان و اتصال آن به شبکه ریلی کشور و در نهایت اتصال راه‌آهن به افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان و تا چین، البته ما از طرف چابهار این کار را آغاز کردیم چین‌ها از طرف خود چین و قرقیزستان این کار را آغاز می‌کنند ان شاءالله این منطقه در آینده منطقه‌ای خواهد بود که شاهد شکوفایی اقتصادی در این منطقه خواهید بود.

رئیس جمهور بیان کرد: دیشب در جلسه‌ای با کارآفرینان سرمایه گذاران ایرانی که مربوط به استان سیستان و بلوچستان و بسیاری در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند طرح‌های بسیار مفصلی صحبت شد دولت زمینه‌های مناسب را برای سرمایه گذاری آماده می‌کند، صندوق توسعه برای هر کس که بخواهد در این استان سرمایه گذاری کند با تخفیف ۴ درصد وام در اختیار کارآفرینان قرار خواهد داد و هم چنین زمان بازپرداخت این وام ۲ سال اضافه خواهد شد برای تشویق همه کارآفرینان برای سرمایه گذاری در این استان.

دکتر روحانی گفت: این استان از لحاظ معادن غنی است و معادن ارزشمندی در این استان مخصوصا در منطقه نوار شرقی این استان وجود دارد که دیشب در یک نمایشگاهی در زاهدان همه این‌ها به نمایش گذاشته شده بود ان شاءالله امسال بودجه لازم برای اکتشاف این معادن دولت در اختیار خواهد گذاشت، ۸ گروه شروع به کار اکتشاف کردند ما هم بر آن اضافه خواهیم کرد ان شالله تا پایان سال گروه‌های اکتشاف بتوانند خبرهای خوشی به مردم این استان عزیز و دلاور بدهند.

وی افزود: دولت به عنوان خدمتگذار مردم و به عنوان مردم شریف و بزرگوار استان سیستان و بلوچستان اولین سفر سال ۹۳ را برای این استان قرار داده و لذا مطمئنم با وحدت و یکپارچی و اخوت و دلاوری و استعدادهای درخشانی که در این استان وجود دارد ان شالله ما شاهد تحرک بسیار خوب در این استان خواهیم بود به حول قوه الهی و هم چنین طرح‌های متعددی برای همه شهرستان‌های این استان وجود دارد که امشب در شورای اداری همه آن طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفت و اعلام خواهد شد.

وی در پایان خطاب به مردم گفت: موضوعی هم که شما به عنوان منطقه آزاد مطرح میکنید ما ان شاءالله این موضوع را در دستور هیئت وزیران برای بررسی در تهران قرار خواهیم داد.