چرا باید به توافق هسته‌ای با ایران فرصت داد؟

به گزارش افکارنیوز، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش خود در این زمینه آورده است: با وجود این که یک پیروزی دیپلماتیک در افق روابط میان دو کشور وجود دارد، اما به نظر می‌رسد اظهارات اخیر افرادی که مدت‌ها است با حل دیپلماتیک این مسئله مخالفند، به آخرین حد ریاکارانه خود رسیده و باعثایجاد سرگیجه در افرادی شده است که به دنبال راه‌حل دیپلماتیک هستند.

در جریان جلسه اخیری که در سنا برگزار شد، رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا گزارشی را درباره اینکه مذاکرات با ایران ممکن است تنها به ایجاد توافقی منجر شود که تنها شش تا ۱۲ ماه در برنامه هسته‌ای ایران محدودیت ایجاد کند، ارائه داد.

وی در این گزارش اعلام کرد: فکر نمی‌کنم که ما تمام تلاش خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران با ایجاد هسته‌ای انجام خواهیم داد، زیرا این توافق تنها شش تا ۱۲ ماه می‌تواند دوام بیاورد.

از سوی دیگر " یووال اشتاینیتز "، وزیر جاسوسی اسرائیل مدتی پس از ارائه این گزارش اعلام کرد که چنین جدول زمانی به معنای تسلیم آمریکا در برابر برنامه هسته‌ای ایران است که این امر کاملا غیر قابل قبول است. اما با این وجود در میان انتقادات موجود، تناقضات بسیاری وجود دارد. در واقع با وجود اعمال سیاست‌های تحریم مورد حمایت منندز و اشتاینیتز، ایران موفق شده است ۳۰۰ سانتریفیوژ خود را در عرض یک دهه به ۱۹ هزار سانتریفیوژ افزایش دهد. در واقع ایران بر اساس برآوردهای انجام شده کمتر از یک ماه برای رسیدن به زمان گذار به سلاح هسته‌ای زمان نیاز داشت.

در عین حال توافق موقت شش‌ماهه با ایران که البته در مقطعی منندز تلاش کرد با تشدید تحریم‌ها این توافق را بی‌اثر کند، این جدول زمانی را دو برابر کرد. با این وجود و در شرایطی که آمریکا به توافق نهایی که می‌تواند این جدول زمانی را به شش یا ۱۲ ماه افزایش دهد، بسیار نزدیک است، منندز مدعی است که این کافی نیست(این در شرایطی است که ما در این مطقع زمانی می‌توانیم توانایی خود برای جلوگیری از تلاش ایران برای تقلب در تعهدات هسته‌ایش را افزایش دهیم).

در اینجا یک سوال مطرح می‌شود: اینکه گزینه‌های پیشنهادی مخالفان دیپلماسی چیست؟ در واقع با توجه به اینکه سیاست منندز مبنی بر تحریم باعثشد ایران تنها یک ماه با تولید اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب اتم فاصله داشته باشد، اکنون باید مخالفان دیپلماسی گزینه بسیار بهتری در آستین داشته باشند.

به نظر می‌رسد اسرائیل باور دارد که تهدید حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران یکی از راه‌حل‌های موجود است. اما به نظر می‌رسد این راه‌حل چند ایراد بزرگ دارد. برآوردها نشان می‌دهد که حمله اسرائیل به ایران جدول زمانی مذکور را تنها شش تا ۱۲ ماه به تاخیر خواهد انداخت و این در حالی است که توافق نهایی هم همین نتیجه را به دست خواهد داد. البته مشکل اینجاست که برخلاف راه‌حل دیپلماتیک که باعثلغو تحریم‌های محدود قابل برگشت علیه ایران خواهد شد، حمله اسرائیل و یا آمریکا تاثیر عکس دارد و باعثخواهد شد ایران همه بازرسی‌ها را ممنوع و تلاش برای بازدارندگی هسته‌ای خود را آغاز کند.

تمامی این نکات ما را به این نتیجه می‌رساند که جدول زمانی که بر اساس تمامی این سناریوها به دست می‌آید، تنها یک نتیجه دارد، اما کاخ سفید بهترین مسیر را انتخاب کرده تا از طریق آن جدول زمانی دستیابی ایران به بمب اتم افزایش یابد و بهترین روش برای تامین بازرسی‌های سازمان ملل از تاسیسات هسته‌ای این کشور برای کسب اطمینان از عمل تهران به تعهداتش را در نظر گرفته است.

در واقع مخالفان دیپلماسی به خوبی این واقعیت را می‌دانند که در ازای تحریم‌ها ایران به تولید سانتریفیوژ ادامه داده است و در نتیجه سال‌هاست که نیاز به در پیش گرفتن مسیر جدید در قبال سیاست آمریکا درباره ایران احساس می‌شود.

سی ان ان در پایان می‌نویسد: دولت آمریکا به طور آزمایشی اما در مسیری بدون اشتباه یک روش جدید را برگزیده است، روشی که برای نخستین بار در یک دهه اخیر در برنامه هسته‌ای ایران نوعی توقف ایجاد کرد. در صورتی که توافق جامع برای برخی از افراد در کنگره آمریکا و یا در دولت اسرائیل مطلوب نیست، بنابراین آنان باید آمادگی صحبت کردن و ارائه گزینه‌های مناسب و انجام پذیر را داشته باشند، در غیر این صورت باید از انتقاد و ایجاد مانع بر سر یکی از امیدوارکننده‌‌ترین چشم‌اندازهای موجود برای ایجاد محدودیت در برنامه هسته‌ای ایران دست بردارند.