درخواست ایران از سازمان ملل درباره ابوطالبی

به گزارش افکارنیوز، ایران روز گذشته(سه‌شنبه) از سازمان ملل خواست از آمریکا بخواهد تا بهحمید ابوطالبی، نماینده پیشنهادی ایران ویزا صادر کند.

کمیته روابط با کشور میزبان، که به مسائل کشورهای فعال در سازمان ملل چون مهاجرت، امنیت و بانکداری می‌پردازد، روز سه‌شنبه به درخواست ایران تشیکل جلسه داد.

حسین دهقانی، سرپرست نماینگیایراندر سازمان ملل، در این نشست گفت: " ما قویا معتقد هستیم که این مسأله بسیار جدی بوده و کمیته باید به صورت جدی و فوری به این مسأله واکنش نشان دهد. "

وی در ادامه افزود که اجتناب آمریکا از اعطای ویزا به ابوطالبی " به صورت کاملا آشکاری " نقض " توافقنامه مقر مرکزی " سال ۱۹۷۴ بین آمریکا و سازمان ملل است و " کمیته باید به صورت فوق‌العاده به این مسأله بپردازد. "

دهقانی گفت: " ما معتقد هستیم که دبیر کل سازمان ملل، که یکی از طرف‌های معاهده توافقنامه مقر اصلی است، مسؤولیت دارد اطمینان حاصل کند مفاد و قیود این توافقنامه به صورت کاملا دقیق اجراء می‌شوند. "

ایران همچنین از شورای حقوقی دبیر کل خواست تا اقدامات مقتضی را برای اطمینان از اینکه آمریکا مطابق توافقنامه مقر اصلی رفتار می‌کند به عمل آورد.

آمریکا حدود دو هفته پیش اعلام کرد برای حمید ابوطالبی به خاطر نقشی که در ماجرای گروگان‌گیری سفارت آمریکا بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰ داشته روادید صادر نخواهد کرد. در آن زمان دانشجویان ایرانی سفارت آمریکا را تصرف کرده و ۵۲ نفر را برای ۴۴۴ روز گروگان گرفتند.

نیکلاس امیلو، دبیر قبرسی این کمیته‌ی متشکل از ۱۹ کشور عضو گفت: " ایران و آمریکا دیدگاه‌هایشان را بیان کردند. با هفت هیئت دیگر بحثو تبادل نظر شد و سازمان ملل تصمیم گرفت این موضوع را در دستور کار قرار دهد. "

دیپلمات‌های حاضر در این نشست گفته‌اند کشورهای بلاروس، کوبا، کره شمالی و اکوادور نطق خود را در حمایت از شکایت ایران ایراد کرده‌اند.