اظهارات ولایتی در دیدار با وزیر امورخارجه لتونی

به گزارش افکارنیوز، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز چهارشنبه در دیدار مشترک با واندرس پیلد‌گوویچ با اشاره به مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار داشت: ‌ اوکراین کشوری بسیار نزدیک به لتونی محسوب می‌‌شود و شما یک مسئولیت حساس و بزرگ دارید.

وی افزود: همچنین شما از اولین کشورهایی بودید که از اوکراین جدا شدید.

ولایتی همچنین با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بسیار سالم و خوب برگزار شد، گفت: ‌ اخیرا انتخابات افغانستان را داشتیم و دو هفته دیگر این همه‌پرسی به پایان می‌رسد که نشان‌دهنده بخشی مثبت از تحولات افغانستان است.

مشاور امور بین‌ا‌لملل مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آسیای مرکزی ارتباط بسیار نزدیک دارد، تصریح کرد: ما با چنین کشورهایی فرهنگ و منافع مشترک داریم و همچنین از طریق اکو همکاری مشترک داریم که این رایزنی‌ها در یکی دو سال اخیر بسیار بیشتر شده است.

در ادامه نشست مشترک وزیر امور خارجه لتونی تحولات سیاسی اوکراین را ادامه‌دار توصیف کرد و اظهار داشت: لتونی سال آینده رئیس اتحادیه اروپا خواهد شد و مسئله ناتو و افغانستان جزو مسائل اصلی خواهد بود. همچنین تحولات اوکراین ادامه خواهد داشت و ما حاضریم به هر طریقی به حل این موضوع کمک کنیم.

وی اضافه کرد: ما و آذربایجان ۲۳ سال پیش از اوکراین جدا شدیم و حالا دوباره در قالب اتحادیه اروپا به این کشور پیوسته‌ایم.

در ادامه ولایتی به مذاکرات ایران اروپا درباره مسئله هسته‌ای و دیگر موضوعات اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها نه تنها اثر منفی بر ایران نداشته است بلکه برای کشورهای اروپایی نیز اثرات منفی و غیرقابل جبرانی به دنبال داشته چرا که از بازار و توانمندی‌های ایران محروم شدند.

وی با بیان اینکه اگر کشورهای غربی در تصمیم‌گیری اختیار داشتند، روابط خود با ایران را کاهش نمی‌دادند، یادآور شد: به محض آغاز مذاکرات ایران و ۱ + ۵ بسیاری از مسئولان عالیرتبه دنیا در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی برای سفر به ایران اصرار داشتند و هنوز برای پاسخ دادن به همه درخواست‌های آنها فرصتی ایجاد نشده است.

وزیر خارجه لتونی نیز در ادامه این دیدار بر ضرورت گسترش همکاری با ایران تأکید کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی سفر من به جمهوری اسلامی ارزیابی و توسعه روابط در قالب اتحادیه اروپا بوده است و امیدواریم این همکاری‌ها به خوبی ادامه پیدا کند.

در پایان این نشست خبری ولایتی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ‌ گفت‌وگوهای بسیار ارزشمندی در جلسه امروز داشتیم و با توجه به اینکه در نیمه اول سال ۲۰۱۵ لتونی سیاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت رابطه دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه سفر وزیر خارجه لتونی در جهت توسعه روابط سیاسی است ادامه داد: ‌ سابقه روابط سیاسی بین ایران و لتونی به سال ۱۹۲۱ برمی‌گردد و دو کشور در گذشته و هم‌اکنون روابط خوبی داشته‌اند و توافقات خوبی وجود داشته است.

ولایتی خاطرنشان کرد: ‌ در این نشست مشترک مسائل سوریه، اوکراین و افغانستان مورد بحثو گفت‌وگو قرار گرفت و همچنین درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به بحثو تبادل نظر پرداختیم.

واندرس پیلدگوویچ به تشریح این نشست پرداخت و گفت: در مورد مسائل مورد علاقه طرفین صحبت کردیم و همچنین با توجه به اینکه ریاست اتحادیه اروپا در آینده به عهده ما خواهد بود دیدار مهمی محسوب میشود.