نامه‌ای از اوباما دریافت نکرده‌ایم

منوچهر متكي وزير امور خارجه پس از اتمام جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد پيشنهاد لاوروف براي مذاكره ايران، آمريكا، روسيه و آژانس بينالمللي انرژي اتمي براي تامين سوخت راكتور تهران اظهار داشت: با تركيه و برزيل موضوع توافقنامه تهران مبني بر تبادل سوخت بررسي ميكنيم و بعد از مشورتها با اين دو كشور نظر خود را در اين موضوع اعلام خواهيم كرد.
وی در خصوص سؤالی مبنی بر اینکه برخی کشورهای همسایه به ایرانیان و خبرنگاران ویزا نمی‌دهند، تصریح کرد: افراد طبق درخواست معمول خودشان برای سفر به کشورها درخواست ویزا می‌کنند که ممکن است به این ویزا درخواست مثبت داده نشود که این عدم موافقت آنها جزو حقوق حاکمیتی کشورها است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه در کشورهای همسایه موردی مبنی بر اینکه به ایرانیان ویزا ندهند، ‌ نداریم افزود: در خصوص خبرنگاران اگر بخواهند به کشورها سفر کرده و با مشکل ویزا برخورد کنند وزارت امور خارجه برای دریافت ویزا با آنها مساعدت خواهد کرد.
متکی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه انسداد حساب بانکی برخی تجار ایرانی در امارات را تائید می‌کنید، ‌خاطرنشان کرد: در این باره اطلاعات رسمی دریافت نکرده‌ایم اما اگر مورد خاصی وجود داشته باشد، باید به صورت موردی مطرح و پیگیری شود چراکه روند کار اقتصادی با امارات طی ۵ سال گذشته رو به رشد بوده و جریان طبیعی خود را طی می‌کند.
وی با بیان اینکه گزارشات کلی از بازرگانان و تجار در کشورهای حاشیه خلیج فارس نشاندهنده آن است که به فعالیت‌های اقتصادی خود مشغول هستند، ‌گفت: ‌در برخی کشورها مانند عمان و قطر در یکی دو سال اخیر این روند، ‌ روند رو به رشدی بوده است.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مقامات عربستان از تحریم علیه ایران حمایت کرده‌اند ارزیابی شما چیست، اظهار داشت: اظهارات رسمی کشورها در پاسخ به تصمیم شورای امنیت یک مسئله است و مناسباتی و روابطی که با ایران دارند یک مسئله دیگر، به همین دلیل نوع روابط اقتصادی با کشورها خارج از حوزه‌های قطعنامه است و روند طبیعی خود را ادامه می‌دهد به همین دلیل اگر کشوری احیانا حرف حقوقی یا معذوری را در این زمینه مطرح کند آن را جدی نمی‌گیریم.
متکی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه نشست سه‌جانبه ایران، ‌ترکیه و برزیل چه زمانی برگزار می‌شود، افزود: طی یکی دو روز آینده آخرین هماهنگی‌ها را انجام خواهیم داد اما با توجه به پیشنهادها این جلسه در تهران است.
خبرنگاری به سخنان رئیس‌جمهور در خصوص اینکه باید اعضای جدیدی به گفت‌وگوها اضافه شود آیا به غیر از ترکیه و برزیل کشورهای دیگری را مدنظر دارید، وزیر امور خارجه در این باره گفت: ما مجموعه امور خود را در دو بخش پیگیری می‌کنیم یکی در مورد تبادل سوخت که چارچوب مذاکرات خاص خود را دارد، بحثگروه وین که برزیل و ترکیه پیگیر آن بودند.
متکی با بیان اینکه ایران، ترکیه و برزیل موضوع تبادل سوخت را دنبال می‌کنند، ‌به موضوع دوم در ارتباط با ۱ + ۵ اشاره کرد و گفت: در جهت طرح مباحثو موضوعاتی که دغدغه‌های عمومی است یعنی بخش‌های مشترک دو بسته پیشنهادی که آن مذاکرات در گذشته در ۱ + ۵ بود، بایستی کشورهای دیگری که نگاه‌های متفاوت دارند و تبادل آرا و تنوع آرا می‌تواند در تقویت این مباحثو جدی‌تر شدن این مسائل کمک کند؛ به همین دلیل این موضوع را در دست بررسی داریم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد نامه‌هایش به اعضای شورای امنیت نیز گفت: محتوای کلی این نامه‌ها اعتراض به رویکرد شورای امنیت در صدور قطعنامه با مبنای دو گانه است چرا که این قطعنامه غیرحقوقی و غیرعادلانه است و ما به کشورهایی که به آ‌ن رای مثبت داده‌اند اعتراض کرده‌ایم و به نوعی از کشورهایی که به آ‌ن رای نداده‌اند تشکر کرده‌ایم.
متکی هم‌چنین از نبود مشکلی خاص در روسیه برای انجام تعهداتش درباره نیروگاه بوشهر خبر داد و در مورد اعزام کشتی‌های ایرانی به غزه نیز گفت: بدنه‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد کشورهای مختلف در آسیا و آمریکای لاتین و در دیگر مناطق جهان ارتباطات خوبی برای هماهنگی در جهت نهضت یاری‌رسانی به مردم غزه دارند و ما از این تلاش‌ها حمایت کردیم و هم اکنون فکر می‌کنیم با توجه به فریبکاری رژیم صهیونیستی خوب است که این کارها کماکان ادامه یابد.
متکی در خاتمه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده که آقای اوباما برای مسئولین ایرانی نامه نوشته است، آیا صحت دارد، ‌افزود: ما نامه‌ای دریافت نکرده‌ایم.
انتهای پیام / ب.