اهداف نظامی پشت برنامه هسته‌ای ایران نیست

به گزارش افکارنیوز، " سباستین کورتز " وزیر امور خارجه اتریش در نشست مشترک با " محمدجواد ظریف " وزیر امور خارجه کشورمان که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: حدود ۳۰۰۰ ایرانی در اتریش زندگی می‌کنند و ما همواره شاهد روابط فرهنگی بین این دو جامعه بودیم که همواره این روابط حاکی از احترام متقابل بوده است که به تاریخچه فرهنگی غنی دو کشور بر می‌گردد و با وجود هرگونه فراز و نشیب‌هایی کانال‌های گفتگو را در مراحل دشوار حفظ کردیم.

وی ادامه داد: امروز از فرصت استفاده کردیم تا از موضوعاتی که دو طرف اتفاق نظر ندارند مانند حقوق بشر و برخی از موضوعات هسته‌ای صحبت کنیم و همچنین نگرانی خود را از مسئله حقوق بشر عنوان کنیم و باید توجه داشت ما هرگز حالت گارد به خود نمی‌گیریم و فقط نقطه نظرات خود را بیان می‌کنیم، به طور مثال ما به صورت کامل اعدام را در ایران رد می‌کنیم و خواهان این مسئله در تمام دنیا هستیم.

وزیر امور خارجه اتریش افزود: در خصوص موضوع هسته‌ای، اتریش مواضع روشنی دارد و سلاح هسته‌ای را بدون هیچ قید و شرطی رد کرده است، زیرا سلاح هسته‌ای هیچ‌گاه باعثثبات و امنیت نخواهد شد.

کورتز بیان کرد: گفتگوهای ایران با ۱ + ۵ فرصت خیلی خوبی را به وجود آورده است که باعثشد نشان دهد اهداف نظامی در پشت مسئله هسته‌ای ایران نیست.

همچنین، این گفتگو‌ها هنگامی که منجر به برداشته شدن تحریم‌ها در برابر ایران می‌شود، این نکته مثبت را به همراه می‌آورد که برداشته شدن تحریم‌ها تقویت روابط اقتصادی را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: من از اطلاعاتی که وزیر امور خارجه ایران در رابطه با تحلیلی از واقعیت در منطقه و مسائل روز آن در گفتگوی امروز ارائه کرد تشکر میکنم.