" سوال‌پیچ " ظریف سر پیچ بهارستان

به گزارش افکارنیوز، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌ ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور ۱۹۶ تن از وکلای ملت برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: چهار سؤال عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه که از سوی جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد مطرح خواهد شد، سؤال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و سؤال حسن کامران نماینده اصفهان از وزیر راه و شهرسازی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی وحقوقی درمورد طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب ۱۳۸۷، انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در هیأت عالی نظارت موضوع قانون نظام صنفی کشور، گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل(۴۴) قانون اساسی درمورد طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور.

در ادامه آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن تلاوت شد و سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد از وزیر خارجه مطرح شد.

**ظریف: گفتمان ما در سیاست‌خارجی صلح‌طلبی همراه با تسلیم‌ناپذیری است

ابتدا محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در پاسخ به سوال نقوی حسینی در خصوص اظهارات وی درباره قدرت موشکی دشمنان انقلاب، با بیان اینکه سوال و نظارت نمایندگان حق آنهاست و پاسخ‌گویی در چارچوب منافع ملی وظیفه بنده و سایر همکاران در دولت است، گفت: حساسیت نمایندگان محترم مجلس نسبت به وزارت خارجه نشان دهنده اهمیت کارهای این وزارتخانه است که خود جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: بنده خوشحالم که در طول ۸ ماه گذشته بیش از هر وزیر خارجه در طول تاریخ انقلاب در مجلس حاضر می‌شوم. حضور مداوم در کمیسیون امنیت ملی و ۲ بار حضور در صحن علنی مجلس را در کارنامه‌ام در ۸ ماه گذشته داشته‌ام.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه خداوند را سپاسگزارم که به برکت هوشمندی و پایمردی مردم و در سایه هدایت مستمر رهبری و تدبیر و درایت ریاست جمهوری امروز سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی ایران با ارائه منطق گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که همان گفتمان امام راحل و رهبری پیش می‌رویم تمامی مواضع ما عین مواضع امام و رهبری است، گفت: گفتمان ما، گفتمان صلح‌طلبی همراه با تسلیم‌ناپذیری، گفتمان تعامل سازنده همراه با عزت، گفتمان همراه با هدایت همراه با مصلحت جهان و ابنای بشری است و با موفقیت مسیر پیشرفت و روشنگری را پیش می‌رود.

ظریف خاطرنشان کرد: امروز پیشرفت انقلاب خوشحالی دوستان انقلاب را به همراه دارد و دوستان انقلاب و ایران در همه جا خوشحال هستند و به خاطر جمهوری اسلامی ایران سربلند و عرصه به دلیل برنامه‌های سیاست خارجی بر بدخواهان مردم و انقلاب تنگ شده و سرمایه‌های کلان و رویاهای باطل و خطرناک باطل شده است.

وی با بیان اینکه در این مسیر پرفراز و نشیب به لطف الهی و به دعای مسئولان و همدلی و همبستگی مردم و راهنمایی‌های نمایندگان محترم دل بسته‌ایم، گفت: امروز با همین رویکرد در مجلس حاضر شده‌ام تا به سوالاتی که در کمیسیون پاسخ داده بودم را در صحن علنی مجددا پاسخ دهم.

**کریمی: در این مصاحبه اینطور القا می‌شود که افسانه هولوکاست مورد تائید رهبری است


محمدجواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنان خود در سوال از وزیرخارجه گفت: همه مسئولان باید در تصمیم‌گیری‌ها، موضع‌گیری‌های خود حتما ۳ مؤلفه آرمانها و اهداف، راهبردهای عمومی و واقعیات را مدنظر داشته باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار مردم انقلابی قم در ۱۹ دی فرمودند که این مباحثی که مطرح است در مذاکرات، اینها بهانه است. بلکه هدف پرچمی است که در قم و حوزه‌های علمیه برافراشته شده است و اسلام انقلابی و اسلام ناب را زنده کرده‌اند. آنها با این مخالفند.

نماینده مردم مشهد در ادامه اظهار داشت: نمایندگان مجلس ۴ سوال را با محوریت حفظ آرمان‌های انقلاب از وزیرخارجه تنظیم کرده‌اند. در کمیسیون امنیت ملی این سوالات مطرح شده است و ظریف به کمیسیون آمده و پاسخ‌هایی داده است که سوال‌کنندگان قانع نشده‌اند. در این ساعت ۴ سوال همزمان مطرح است.

کریمی‌قدوسی ادامه داد: ما از این جهت موافقت کردیم که این ۴ سوال مطرح شود به دلیل اینکه حوادثبسیار سریع پیش می‌رود و اتفاقات بسیار مهمی در شرف وقوع است و آنها در چند جبهه همزمان با ملت ایران در حال نبرد هستند. اتاق فکر منسجمی این مسائل را هدایت می‌کند که از این بعد قبول کردیم که ۴ سوال در یک زمان مطرح شود تا فرصتی برای رسیدگی به مسائل دیگر در اختیار باشد.

وی به اولین سوال از وزیرخارجه اشاره کرد و گفت: اولین سوال ما مربوط است به سفر آقای ظریف به نیویورک. مرزبندی شفاف با دشمن یکی از مسائلی است که باید آقای ظریف نسبت به آن پاسخگو باشد. این موضوع یک امر حکومتی و اعتقادی است که باید به آن توجه شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: جناب آقای ظریف در شبکه ABC آمریکا حضور پیدا می کند و در موضوع هولوکاست از وی سوال می‌شود. خبرنگار این شبکه تلویزیونی از ظریف سوال می‌کند که آقای روحانی و شما نیز به عنوان وزیرخارجه در سفر به نیویورک واقعه هولوکاست تائید کردید و کشتار یهودیان را نیز محکوم کردید، اما رهبر انقلاب در بخش انگلیسی سایت خودشان، ایشان هولوکاست را قبول نمی‌کنند و آن را یک افسانه می‌دانند که آقای ظریف توضیح می‌دهد که من شخصا با مقام معظم رهبری در این موضوع صحبت کرده‌ام و ایشان صراحتا کشتار یهودیان را محکوم کرده‌اند و بحثافسانه هولوکاست را تکذیب می‌کنند. در این مصاحبه اینطور القا می‌شود که افسانه هولوکاست مورد تائید مقام معظم رهبری است.

ظریف نظر مقام معظم رهبری درباره افسانه هولوکاست را تحریف کرد


کریمی‌قدوسی در ادامه افزود: نکته بسیار مهم در این جا این است که آقای ظریف در این صحبتها نظر صریح مقام معظم رهبری را که چندین بار و حتی اخیرا ۲۰ روز پیش نیز در جمعی بحثافسانه هولوکاست را مطرح می‌کنند و برخورد غربی‌‌ها را با این قضیه مورد نقد قرار می‌دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: ‌ آقای ظریف در سفر به نیویورک و در یک شبکه آمریکایی آنچه را که به رهبر معظم انقلاب انتساب می‌دهند، برخلاف آن چیزی است که ایشان در سایتشان و در مواضع و صحبت‌هایشان مطرح است. این موضوعی است که ما خیلی سریع و شفاف از ظریف سوال کردیم که توضیحی قانع‌کننده در این ارتباط نداشتند.

نماینده مردم مشهد تصریح کرد: نکته بعد که جمع زیادی از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند، موضوع حضور وی در سفر به داووس و در شبکه ۲ تلویزیون آلمان است. در سفر به آلمان آقای ظریف در این شبکه حضور پیدا می‌کند که این خبر بسیار وسیع در سایتهای داخلی و خارجی بازتاب پیدا می‌کند. در این شبکه مجری سوال می‌کند که وزیرخارجه مخالف انکار هولوکاست است و این موضوع را بارها تکرار کرده است، آیا شما حاضر هستید که گامی فراتر بگذارید و در آلمان اعلام کنید که دولت اسرائیل را به رسمیت می‌شناسید؟ خبرنگار در ادامه می‌پرسد که صرفنظر از اینکه شما درباره دولت اسرائیل چه فکری می‌کنید، آیا اسرائیل را به عنوان دولت به رسمیت می‌شناسید؟

کریمی‌قدوسی در همین زمینه ادامه داد: ظریف در پاسخ به سوال این خبرنگار گفت که این موضوع باید از سوی فلسطینیان حل شود. ما از منطقه دور هستیم و این وظیفه ما نیست که اسرائیل را به رسمیت بشناسیم یا نه، بلکه این موضوع باید از سوی فلسطینیان مورد پذیرش قرار گیرد.

وی ادامه داد: ‌ این پاسخ انعکاس‌هایی در منطقه و رسانه‌های رژیم صهیونیستی داشته است که ما کاری فعلا به آنها نداریم و آنها را تائید نمی‌کنیم. یکی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گوید که وزیرخارجه ایران می‌گوید که ما ممکن است پس از توافق با فلسطینیان، به رسمیت شناختن اسرائیل را محتمل بدانیم. ممکن است پس از توافق با فلسطینیان اسرائیل به رسمیت شناخته شود.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: یکی از بحث‌های اصلی ما این است که آقای ظریف در هنگام رای اعتماد و در مجلس در مورد آرمان‌های انقلاب خیلی قوی و محکم صحبت کردند اما وقتی به آن طرف آب می‌روند طور دیگری موضع‌گیری می‌کنند. ما نمی‌دانیم که واقعا روش دیپلمات‌های ما باید همینطور باشد؟ ما توجیه نیستیم اما آنچه که از انقلاب و درسی که مقام معظم رهبری و امام به ما داده‌اند و ما آن را آموخته‌ایم، این نیست.

کریمی‌قدوسی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای اینگونه می‌فرمایند که امام(ره) در مقابل واقعیات چشم خود را نبسته‌اند. امام هیچگاه کوتاه نیامده‌اند. امام همان کسی است که گفت رژیم صهیونیستی یک غده سرطانی است که باید از بین برود و هیچگاه در مورد رژیم صهیونیستی تقیه نکردند. این موضع مشترک تمام مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی بوده، هست و ما الان هم معتقدیم که این موضع ادامه دارد. الان هم اعتقاد داریم که همه در جمهوری اسلامی اینگونه صحبت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: سوال از وزیرخارجه این است که آنجا هم که می‌روید همینگونه از آرمانها صحبت کنید که اینجا و در پشت تریبون صحبت می‌کنید. امام خمینی(ره) در بحثرژیم صهیونیستی و غده سرطانی اینگونه می‌فرماید که قبلا هم تذکر داده‌ام که دولت غاصب اسرائیل با هدف‌هایی که دارد برای اسلام و ممالک مسلمین خطر عظیمی دارد. خوف آن است که اگر مسلمین به آنها مهلت دهند، فرصت از دست برود و جلوگیری از آنها امکان‌پذیر نشود چون احتمال خطر متوجه و اساس اسلام است. لازم است بر دول اسلامی به خصوص سایر مسلمین که رفع این ماده فساد را به هر نحو که امکان‌‌پذیر است، بنمایند و از کمک به مدافعین کوتاهی نکنند. این مواضع صریح و شفاف حضرت امام در مورد رژیم صهیونیستی است.

امروز فرهنگ مقاومت در پشت دروازه‌های قدس اردو زده است


نماینده مردم مشهد ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند ما آنجا که دخالت کنیم صراحتا می‌گوییم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم و نتیجه‌اش هم پیروزی در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه بود. بعد از این هم هرجا هر ملتی و هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه و مقابله کند ما پشت‌سرش هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ ابایی هم از گفتن این حرف نداریم. حقیقت و واقعیت جمهوری اسلامی و ملت ایران این است.

کریمی‌قدوسی اضافه کرد: از مقدمه‌های اصلی ظهور و امروز انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت، این است که امروز این فرهنگ در پشت دروازه‌های قدس اردو زده است. آقای ظریف، دولت محترم شما در چنین شرایطی سکان اداره دولت و وزارت امورخارجه را به عهده گرفته‌اید و با این منطق باید در عرصه جهانی حضور پیدا کنید و این پرچمی است که هرگز به زمین نخواهد افتاد.

وی خطاب به روحانی و ظریف گفت: آقای ظریف و جناب آقای روحانی، ریشه همه بحرانها در جهان و به خصوص در بلاد اسلامی و منطقه ما، وجود غده سرطانی رژیم صهیونیستی است. این واقعیتی است که امام خمینی(ره) در وسط میدان نبرد به ملت ایران آن را تعلیم داده‌اند. ملت ایران می‌فهمد. ملت ایران منطقه را می‌شناسد. ملت ایران حقوق خود را می‌شناسد و حقوقدان هستند. ملت ایران در دفاع از حقوق مسلمین حقوقدانان مشهور عالم هستند که مدرک خود را در لباس جهاد از امام و شهدا گرفته‌اند، نه از جاهای دیگر.

نماینده مردم مشهد در مجلس در ادامه اظهار داشت: دنیای امروز در برابر خطر صهیونیست بیدار شده است. دبیرکل سازمان ملل ماه گذشته اعلام کرد که ۵۰ درصد ثروت جهان در اختیار ۸۵ نفر است که این ۸۵ نفر نیز همین سران صهیونیست و این جریان خبیثدر دنیا هستند. روسای جمهوری آمریکا، فرانسه و انگلیس توسط اینها تعیین می‌شود. ملت ایران قضاوت کنند که ما در پشت میز مذاکره در مقابل ما چنین جریانی است. این سوال مطرح است که ما باید با چه منطقی روبرو باشیم؟ باید با چه فرهنگی با آنها صحبت کنیم؟

کریمی‌قدوسی در ادامه افزود: آقای ظریف ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد. انقلاب اسلامی مقتدر با بیداری اسلامی به پیش می‌رود تا وعده الهی که نابودی رژیم صهیونیستی است، آن را محقق کند. اگر شانه‌های شما توان تحمل این بار را ندارند، اقدام دیگری کنید. بعد از موضع‌گیری‌های شما یک فرد خبیثی به نام نتانیاهو پیام می‌دهد که اگر رئیس‌جمهور ایران با او تماس بگیرد، از او می‌خواهد به تلاش برای نابودی اسرائیل پایان دهد. او در ادامه این پیام می‌گوید که اگر رئیس‌جمهور ایران بخواهد حاضر است درخواست مذاکره مستقیم را بررسی کند. اصلا این مسائل در طول ۳۵ سال گذشته انقلاب سابقه نداشته است که به خودشان جرأت چنین جسارت‌هایی را اینگونه بدهند.

**ظریف: دولت تدبیر و امید مجدانه تلاش می‌کند تا طرح و برنامه دشمنان را به شکست بکشاند

در ادامه ظریف در پاسخ به سؤالات کریمی قدوسی در خصوص هولوکاست و توان دفاعی ایران گفت: بنده یک بار دیگر از سردار کریمی‌قدوسی تشکر می‌کنم که این نکات را فرمودند و جا دارد چند نکته را در این ارتباط عرض کنم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری مستقل، مقتدر و با ثبات است، اما فعالیت‌های گسترده تبلیغاتی و سیاسی انجام می‌پذیرد تا چنین القاء شود که ایران تهدیدی برای منطقه و صلح و امنیت جهانی است.

وزیر خارجه با بیان اینکه بدخواهان مردم ایران با صرف هزینه‌های بی‌نظیر سیاسی و مالی و با تبلیغات جنون‌آمیز خود تلاش کردند تا ایران را به خطری جهانی تبدیل کنند تا بتوانند از این طریق با اهداف شوم خود بر علیه کشور و مردم ایران و بر علیه انقلابیون و مقاومت منطقه دست یابند، خاطرنشان کرد: وضع تحریم‌های ظالمانه و تهدیدهای مستکبرانه که در سایه این فضاسازی تبلیغاتی و سیاسی جهان انجام پذیر شده است، همگی مهمترین عامل اقتدار ملی ما را هدف قرار گرفته و تلاش می‌کنند استقامت مردم را بشکنند که بحمدالله با حضور مردم در انتخابات خرداد این تلاش به شکست انجامید.

به گفته ظریف دولت تدبیر و امید مجدانه تلاش می‌کند تا طرح و برنامه دشمنان را به شکست بکشاند و به لطف الهی در این مسیر موفق خواهد بود.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه در چنین شرایط خطیری به منزله دیدبانی هوشمند وظیفه رصد حوادثو تحلیل موقعیت‌ها و تشریح راهبرد مقابله با تهدیدات را بر عهده دارد، اظهار داشت: تلاش این خدمتگزاران کوچک که برای چند صباحی مسئولیت سنگین وزارت امورخارجه بر شانه‌هایش گذاشته شده همواره این بوده که با فضاسازی‌های بین‌المللی که جهت محدود کردن اقتدار ملی‌مان انجام می‌پذیرد قاطعانه مقابله کند و اجازه ندهد تبلیغات ساختگی و مسموم صهیونیستی و یا هر منبع ضدایرانی دیگر، ایران را مخل امنیت جهانی و یا تهدید منطقه‌ای معرفی کند.

وزیر امورخارجه ادامه داد: از روز اول پذیرش مسئولیتم در مسیر پاسداری از امنیت ملی به معنای وسیع آن و تقویت و تحکیم اقتدار ملی و توان دفاعی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ایم تا هیچ کشوری در طمع خام نیفتد و خیال اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران را در سر بپروراند.

ظریف تصریح کرد: اگر از اقتدار ملی سخن می‌گوییم نظرمان به همه امکانات و ظرفیت‌های کشور است. مهمترین رکن اقتدار ملی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و ماندگارترین یادگار امام(ره) ‌ است که همانا اتکا به قدرت لایزال الهی و کوچک شمردن همه قدرت‌ها، استقلال‌طلبی، استقامت مردم دلاور بر اساس آموزه‌های جاودانه دینی و خودباوری بی‌نظیر ناشی از این عوامل برجسته است.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: نگاه به درون و اتکاء به عنصر بنیادی و محوری انسجام ملی و توان بی‌نظیر دفاعی مردم، اقتصاد پویا و مقاومتی مبتنی بر تولید کارآفرینی و حضور موثر و سازنده منطقه‌ای و جهانی شالوده اقتدار کشور را می‌سازد که در سایه رهبری‌ها و هدایت‌های هوشمندانه رهبر معظم انقلاب تحقق می‌یابد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: من طبق حکم آیه شریفه " وتلک الایام نداولها بین الناس " اطمینان دارم که مسئولیت من در وزارت امورخارجه دیر یا زود به پایان خواهد رسید. همان‌گونه که از سایر دوران‌های چه بس طولانی تاریخ جز لحظاتی در خاطره بشری چیزی باقی نمانده، اما آنچه برای من و امثال من باقی می‌ماند انجام وظیفه و شاید خدمت ناچیزی است که به مردم دلاور و جایگاه و منزلت جهانی آنها تقدیم کنم.

** نخواهم گذاشت پروژه صهیونیستی امنیتی‌سازی ایران به بهانه انکار هولوکاست تحقق یابد

ظریف تصریح کرد: لذا تا وزیر امورخارجه هستم نخواهم گذاشت پروژه صهیونیستی امنیتی‌سازی ایران من جمله از طریق تخریب وجهه و حیثیت ملی تحت بهانه‌های واهی انکار هولوکاست تحقق یابد. ما حتما با قدرت و صلابت انقلابی که از امام راحل آموخته‌ایم و با تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی و تاریخ پرافتخار مردم ایران که هرگز با نژادپرستی و کشتار آلوده نبوده است به مبارزه با شبهه‌افکنی صهیونیست‌ها در انکار هولوکاست ادامه خواهیم داد و اجازه نخواهیم داد ماشین تبلیغاتی صهیونیست‌ها با تحقیر و دروغ از یک سو دنبال مظلوم‌نمایی و از سویی دیگر در پی هراس‌افکنی علیه ایران عزیز و سربلند اسلامی باشد.

" نتانیاهو با بی‌شرمی معرکه می‌گیرد که ایران هولوکاست را انکار می‌کند و می‌گوید ایرانِ منکر هولوکاست می‌خواهد با ساخت بمب اتمی هولوکاست دیگری بسازد؛ من و همکارانم به عنوان نمایندگان مردم دلاور به جهان اعلام کرده‌ایم و باز هم خواهیم گفت که ایران و ایرانی همواره مأمن و ملجأ اقلیت‌ها بوده و به همه ادیان الهی و پیروانشان احترام می‌گذاریم. "

** تبلیغات ضدایرانی صهیونیست‌ها تماما دروغ و جعلی است


وزیر خارجه با بیان اینکه تبلیغات ضدایرانی صهیونیست‌ها تماما دروغ، جعلی و صرفا جهت پوشش نهادن بر جنایات روزمره آنها علیه فلسطینی‌هاست، گفت: ما می‌گوییم رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از جنایاتی که دیگران مرتکب شده‌اند و مردم فلسطین هیچ نقشی در آن نداشته‌اند، ۶۰ سال است که موجودیت ملت فلسطین را نادیده گرفته و حقوق آنها را پایمال می‌کند و کشتار و اشغال و آتش‌افروزی خود را پشت تبلیغات بی‌اساس و هراس‌افکنی مخفی می‌کند.

وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: اگر دوستان تمامی مصاحبه مرا پخش می‌کردند، عین همین جملات را در حضور خبرنگاران آمریکایی می‌شنیدند. نمی‌دانم چرا با خلاصه کردن و تقطیع، فقط قسمت‌هایی را با ترجمه ناقص پخش می‌کنند. ما به جهان می‌گوییم که مردم ایران به فرهنگ غنی زاییده از اسلام ناب متکی هستند.

ظریف با بیان این مطلب که " می‌گوییم از نظر مردم دلاور ایران، کشتار انسان‌های بی‌گناه در همه جا و به هر شکل و در هر مقیاسی محکوم است و رژیم صهیونیستی با استفاده از انواع بهانه‌ها تلاش می‌کند تا بر جنایات بی‌سابقه‌اش علیه مردم فلسطین سرپوش بگذارد "، گفت: رژیم صهیونیستی با اشاره به این بهانه از یک سو زرادخانه‌های هسته‌ای خود را پیشرفته می‌کند و از سوی دیگر علیه ایران هراس‌افکنی می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: من و همکارانم با افتخار، تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم و همه فشارهای داخلی و خارجی را به جان می‌خریم تا پروژه صهیونیستی امنیتی سازی، ‌ القاء خطر و تهدیدآمیز بودن ایران را نقش بر آب کنیم و به همین دلیل در همه مصاحبه‌ها و اظهارات به ویژه با رسانه‌های خارجی که متاسفانه امروز به صورت ناقص بیان شد، تمام توان خود را به کار بسته‌ام تا در مقابل سوالات جهت‌دار و هدایت شده ضمن تصریح بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران که افتخار می‌کنم مواضع من همان مواضع امام راحل و رهبری است، مانع از این شوم که سردمداران این رژیم نژادپرست و جنایتکار، ایران را عامل تداوم بحران در خاورمیانه معرفی کند و با این ترفند از عواقب اعمال خود فرار کنند.

وزیر امور خارجه افزود: ما نباید اجازه دهیم رژیمی که با انباشت غیر قانونی سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی که بزرگترین ناقض مقررات جهانی در حوزه عدم اشاعه است، با استفاده از سوء تبلیغات، از ایران خطرسازی کند.

** سید حسن نصرالله به خاطر مواضع دولت در قبال نتانیاهو از من تشکر کرد

به گفته وی، سیاست خارجی دولت تدبیر و امید آسایش و راحتی را از نتانیاهو گرفته و او را به انفعال و انزوای بین‌المللی کشانده و این توفیق بزرگی است. تمام نیروهای منطقه از دبیرکل حزب‌الله تا دبیرکل حماس و جهاد اسلامی شخصا برای آن از من تشکر کرده‌اند و این حرکت دولت و سیاست خارجی تمامی نیروهای انقلابی منطقه را به وجد آورده است و صهیونیست‌ها و دیگر بدخواهان ایران را دچار سردرگمی و کابوس برآمدن مجدد ایران کرده است.

وی با بیان اینکه این توفیق وامدار خودباوری ناشی از حمایت مردم دلاور و تاکید بر گفتمان اصیل و راستین انقلاب بوده است که همانگونه که در منطقه و جهان اعجاب و تحسین جهانیان را برانگیخته است، در داخل هم منعکس و منتشر شود و نه برای مقاصد سیاسی واژگون جلوه داده شود، به موضوع توان دفاعی کشور اشاره کرد و افزود: آنچه در خصوص توان دفاعی و تجهیزات دفاعی صحبت کردم، جلب توجه به منبع اصلی و واقعی اقتدار کشور است که ریشه در فرهنگ ایثار و شهادت و تکیه بر پیام جاودانه امام راحل است که بزرگترین توان دفاعی کشور را استقامت مردم دلاور ایران می‌دانستند.

** وزارت خارجه هیچ‌گاه مانع حضور هیئت‌ها جهت مذاکره در امور دفاعی نشده است

ظریف با بیان اینکه وزارت خارجه وظیفه ذاتی خود را کمک به پیشرفت و رونق و رشد اقتصادی و ارتقاء توان دفاعی کشور می‌داند و برای رفع تهدیدها و ایجاد فرصت‌ها و فضای مناسب بین‌المللی در تحقق این اهداف همواره تلاش می‌کند، تصریح کرد: بر این اساس و به گواهی مسئولان مربوطه که اعضای کمیسیون امنیت ملی بارها صحبت کرده‌اند، وزارت امور خارجه هیچ‌گاه مانع حضور هیئت‌ها جهت مذاکره در امور دفاعی کشور نشده است.

" من اقتدار ملی را ناشی از همه امکانات، ظرفیت‌های کشور می‌دانم و در برابر تلاش‌ها و رشادت‌های بزرگان عرصه جهاد و شهادت یعنی نیروهای مسلح ارتشی، سپاهی و بسیجی و آحاد مردم همیشه در صحنه و به خصوص خانواده معظم شهدا و ایثارگران سر تعظیم فرود می‌آوریم، همزمان همراه با این دلاوران با کمال افتخار و سربلندی به عنوان یک فرزند کوچک امام و رهبری مهمترین عامل اقتدار توان دفاعی کشور را استقامت و آمادگی تمامی آحاد ملت دلاور و سرافراز ایران در مشارکت بی‌دریغ و دفاع از میهن اسلامی می‌دانم. "

وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران کشوری متکی به مردمی دلاور و نه وابسته به ابرقدرت‌ها و نیروهای خارجی. دولت ایران تنها دولتی در منطقه است که اقتدار و مشروعیتش را فقط و فقط از رای مردم و تنفیذ رهبری می‌گیرد و لاغیر و نه از هیچ قدرت و پیمان نظامی و یا وابستگی خارجی و این افتخار بزرگی است.

ظریف با طرح این سوال که چرا نفوذ و توان تاثیرگذاری ایران متکی بر فرهنگ انقلاب اسلامی امام راحل و مقام معظم رهبری از بسیاری از کشورهایی که دارای تجهیزات مرگ‌بار نظامی و حتی سلاح اتمی هستند، بالاتر است، اظهار داشت: با تمام وجود معتقد هستم که هر چه و هر که انسجام، همدلی، همبستگی ملی و روحیه مقاومت و خودباوری مردم ایران تقویت کنند، توان دفاعی کشورمان را افزایش داده و هر چه و هر که بر طبل تفرقه بکوبند، ملت دلاور ایران را تحقیر کند و جهانی را که به عظمت و پایمردی این مردم و نمایندگانشان اذعان کرده‌اند به دروغ به شکلی معرفی نمایند که گویی توان تحقیر این مردم بزرگ را دارند، یقینا بزرگترین خیانت را علیه امنیت ملی و اقتدار کشور مرتکب شده‌اند.

** دلاوریم نه دلواپس


وی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر اینکه سیاست خارجی عرصه وحدت ملی است و نه دعواهای سیاسی و جناحی، خاطرنشان کرد: من دست نیاز به سوی همه نمایندگان دراز می‌کنم. ما به کمک، هدایت و راهنمایی شما نمایندگان نیاز داریم در زمانی کشور با چالش بزرگ با قدرت‌های جهانی درگیر است، ضروری است به این باور قطعی برسیم که تنها راه اقتدار و بالندگی کشور همکاری و همدلی همگانی در جهت تقویت استوار مبانی مستقر انسجام ملی و فرهنگ ایمانی است.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: آنها می‌خواهند ایران را بر هم زننده ثبات و مخالف صلح معرفی کنند اما من اینجا می‌گویم ما ملتی صلح‌جو و خواهان تعامل سازنده با جهان هستیم اما مطیع و مرعوب نیستیم و برای حراست از حقوق و منافع ملی و آرمانی‌مان با توکل به قدرت لایزال الهی با صلابت و منطق و بدون دلواپسی با جهان تعامل می‌کنیم.

ظریف در پایان تاکید کرد: ما ملتی دلاور هستیم نه دلواپس.

**کریمی: سوال نمایندگان مجلس از ظریف هدایت شده نیست


جواد کریمی قدوسی نماینده سوال کنندگان از محمد جواد ظریف سوال می‌کرد در بخش دوم از سوال خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند «بالشت پر زیر سر شما نگذارند و بگویند خطری کشور را تهدید نمی‌کند. وسط میدان باشید ولی بدانید تا عده‌ای در این کشور هستند ولو محدود که حاضرند جان خود را فدای انقلاب اسلامی کنند، هیچ خطری این کشور را تهدید نمی‌کند.»

وی ادامه داد: دلواپس ماندن رمز ماندگاری انقلاب اسلامی است ونه بالشت پر زیر سر گذاشتن و اینکه بگویم خطری نیست. دلواپس بودن پدر و مادر است که فرزند را از بدو تولد تا سن ۹۰ سالگی هدایت می‌کند. حضرت آیت الله آقامجتبی تهرانی را نقل می‌کردند می‌گفتند همین الآن که فرزندم ۵۰ سال دارد برای او دعا می‌کنم پس باید مراقب انقلاب بود و انقلاب را از خطرات و اعوجاجات فکری عبور داد و از اصول انقلاب دفاع کرد.

نماینده مردم مشهد خطاب به وزیر امور خارجه گفت: ضمن تشکر از مواضع ضد صهیونیستی شما در مجلس، اما این چه سخنی است که شما درمورد نمایندگان می‌گویید سوالات هدایت شده دارند. اشهد بالله شناسنامه بنده مشخص است و افتخار می‌کنم که یک بسیجی هستم و ضمن احترام به همه جناح‌ها جبهه‌ها ارزش‌ها و کسانی که از ارزشهای انقلاب دفاع می‌کنند، ما از بن دندان به این مسائل اعتقاد داریم و سوال می‌کنیم و هیچ دستور تشکیلاتی و سیاسی نیست.

کریمی قدوسی در ادامه از اتاق فرمان خواست بخش هایی از سخنان ظریف در دانشگاه تهران که سیستم دفاعی کشور را زیر سوال می برد، پخش کنند و گفت: آقای ظریف در دانشگاه تهران گفته است، امریکایی که با یک بمب می‌تواند سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد آیا از سیستم دفاعی ما می‌ترسد. از مردم ما می‌ترسند. بنده هم می‌گویم از مردم می‌ترسند. اما این چه سخنی است که وزیر امور خارجه ما که سی چهل سال در آمریکا تحصیل کرده اینگونه بیان می‌کند؟ آیا نبایستی ادبیات ۸ سال دفاع مقدس و رزمندگان را رعایت کند.

وی با بیان اینکه سیستم دفاعی انقلاب اسلامی، سیستم دفاعی است که عمق استراتژیک آن مردم هستند، گفت: همان مردمی که در ۸ سال دفاع مقدس آن حماسه‌ها را آفریدند و امروز اگر مقام معظم رهبری می فرمایند اگر غلطی کنید تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم، با اتکای همین رزمندگان و فرزندگان ملت و همین قدرت دفاعی است که می‌گویند.

نماینده مردم مشهد ادامه داد: اگر آمریکا بخواهد غلطی کند، تمام پایگاه ‌های آن در منطقه شناسایی شده و تمام مراکز آن در بلاد اسلامی زیر دید و تیر رزمندگان مسلمان آن کشورها قرار گرفته است و اگر مقام عظم رهبری می‌فرماید اگر آمریکا غلطی کند ناو هواپیمابرآن با چند هزار خدمه توسط نیروی دریایی سپاه در آبهای خلیج فارس غرق می‌شود، با همین نیروهاست و اگر آمریکایی ها بخواهند غلطی کنند هزاران امریکایی در سراسر منطقه به اسارت درمی‌آیند.

کریمی قدوسی در ادامه خطاب به وزیر امور خارجه اظهار داشت: این موضوعات را باید باور داشت و با همین باور وقتی خارج از کشور می‌روید سخن بگویید.

وی ادامه داد: آقای ظریف! قدرت موشکی سپاه پاسداران و نظام جمهوری اسلامی در ابتدای امر برای دفاع از ملت، نظام و استقلال کشور و اگر روزی برسد برای نابودی رژیم صهیونیستی است؛ پس چرا بایستی باید ایجاد مانع و سد کرد. شما در جلسه مهمی گفتید ما به همه تعهدات خود در ژنو عمل کردیم و حالا وقت آن است که نیروهای مسلح در برگزاری رزمایش ها کوتاه بیایند.

نماینده مردم مشهد در ادامه تأکید کرد: به حول و قوه الهی روزی خواهد رسید که رزمندگان اسلام شاخ و دندان آمریکا را در این منطقه درهم خواهند شکست. مگر اینکه زودتر به کشورشان فرار کنند و بلاد اسلامی را به حال خود بگذارند.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: ما این سوالات را در کمیسیون از شما پرسیدیم و انتظار داشتیم همانجا پاسخ های شفاف می دادید و وقت صحن و ملت را از ما نمی گرفتید، ولی با صراحت صحبت نکردید. در اینجا از شما استدعا دارم در بحثرژیم صهیونیستی ضمن تأکید مجدد بر مواضعتان طبق نقل مقام معظم رهبری بگویید موضوع هولوکاست یک افسانه است و بگویید رژیم صهیونیستی یک غده سرطانی است که باید از بین برود که این سخنان خواسته ملت است شما هم یک بار گفتید یک بار دیگر هم بگویید تا ما تصمیم خود را بگیریم.

در این زمان علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس خطاب به نماینده سوال کنندگان از وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف دیگر وقت ندارند که بخواهند حرفی بزنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نکته ای را آقای ظریف مطرح کردند مبنی براینکه نگفتند سوالات هدایت شده توسط نمایندگان بلکه مقصودشان سوالات هدایت شده توسط خبرنگاران بوده است و سپس از کریمی قدوسی پرسید که آیا قانع شده است یا خیر.

وی گفت: با فرض اینکه آقای ظریف نابودی رژیم صهیونیستی را به عنوان آرمان انقلاب اسلامی تأکید می‌کنند و افسانه بودن هولوکاست را بیان می‌کنند… که لاریجانی در این هنگام خطاب به کریمی قدوسی گفت: یک کلمه بگویید که قانع شدید یا نه اما شما فلسفه می‌گویید ما شما از فلسفه حکم را نمی‌خواهیم.

کریمی قدوسی در پایان گفت: به علت اینکه ظریف در آستانه سفر است و مذاکرات را پیش رو دارد لذا به علت جلوگیری از این مسئله اعلام می‌کنم که در این مرحله قانع شدم.

**حاجی‌دلیگانی: برای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت باید به ساخت مسکن مهر توجه کرد

در ادامه جلسه سوال ملی حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز صبح مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

حاجی‌دلیگانی از وزیر راه و شهرسازی علت توقف اجرای طرح مسکن مهر را پرسیده بود و این موضوع در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفته و امروز گزراش این کمیسیون به مجلس، در دستور کار قرار گرفت.

وی طی سخنانی در تشریح سوال خود گفت: نمایندگان مجلس دو وظیفه اساسی قانونگذاری و نظارت را برعهده دارند و سوگند یاد کردند که همه وظایف خود از جمله وظیفه نظارتی را به درستی انجام دهند بنابر این ما در راستای وظایف نمایندگی باید از حقوق ملت دفاع کنیم و بر عملکرد وزارتخانه‌ها نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد: تمام نمایندگان مجلس وقتی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند با مراجعه کنندگانی مواجه می‌شوند که از گرانی اجاره مسکن شکایت دارند و منتظر تحویل مسکن‌های مهرشان هستند بنابر این، این مراجعات نشان از عدم مدیریت کافی بر ادامه ساخت مسکن مهر دارد. البته درست است که من از طرف مردم استان اصفهان حرف می‌زنم اما این نکته مربوط به همه شهرهای ایران است.

نماینده مردم شاهین‌شهر با بیان اینکه هیچ کس نباید در این مملکت از داشتن خانه محروم باشد، گفت: بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره بیندیشد همچنین مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود فرمودند که ده‌ها هزار خانه و مسکن ساخته شد و در اختیار مردم قرار گرفت که اینها طلیعه دهه پیشرفت و عدالت است همچنین در قانون اساسی به از بین رفتن هر نوع محرومیت از جمله مسکن تاکید شده است اما علی‌رغم همه این تاکیدات مطرح شده و سخنان رئیس جمهور در مورد مسکن، باز هم شاهد یک تفاوت‌های دیدگاهی در بیانات وزیر مسکن و اعضای هیئت دولت هستیم.

**آخوندی: مدافع حقوق تک تک خریداران مسکن مهر هستم

پس از آن عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال حسینعلی حاجی دلیگانی وزیر راه و شهرسازی در این خصوص که علت توقف اجرای مسکن مهر چیست؟ اظهار داشت: سوال کردن حق نمایندگان و پاسخ دادن وظیفه ما است.

وی ادامه داد: پیشرفت مسکن مهر در دوره من با قاطعیت تمام در حال پیگیری است و گفته‌ام که به تمام تعهدات دولت گذشته در حوزه مسکن مهر پایبندم و آنها را انجام می‌دهم. همچنین در خصوص پیشرفت کار نیز قرار بود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داده شود و تا وقتی من بودم، ۴۸ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما کوچکترین توقفی در امر مسکن مهر نداشتیم و خودم را جای خریداران مسکن مهر می‌گذارم و مدافع حقوق تک تک خریداران مسکن مهر هستم.

آخوندی در ادامه در خصوص پیشرفت پروژه مسکن مهر افزود: قرار بود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مسکن مهر داده شود و تا وقتی من آمدم ۴۸ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده بود و با توجه به بودجه سال ۱۳۹۲ که اعطای هر گونه اعتبار بانکی از سوی بانک مرکزی محدود کرده بود دو هزار میلیارد تومان الباقی مانده بود و علی رغم نظر دولت مبنی براینکه مسکن مهر به نحوی تأمین اعتبار نشود که هیچ رقمی به پایه پولی کشور افزوده نشود. اما موفق شدیم سقف ۵۰ میلیارد را به تصویب برسانیم و این تعهد را از بانک مرکزی دریافت کردیم که هر هفته ۱۱۰ میلیارد تومان بابت اعتبارات مسکن مهر پرداخت شود.

وی گفت: خواسته مردم این بود که مدت تسهیلات از ۱۵ به ۲۴ ماه افزایش پیدا کند که این موضوع در دوره من انجام شد. همچنین در بحثمالیات مسکن مهر سازمان های مالیاتی به صورت متفاوت مالیات دریافت می کردند، اما ما این موضوع را ابلاغ کردیم که در تمام کشور از هر واحد مسکن مهر بیش از ۳۰۰ هزار تومان مالیات دریافت نشود. همچنین ابلاغ کردیم که بابت هر متر مربع مسکن مهر بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ تومان بابت تأمین اجتماعی دریافت نشود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یک و نیم واحد مسکونی مسکن مهر نازک کاری شده است، گفت: همچنین بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در دوره من واگذار شده است و ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در حال آماده واگذاری است. در سال ۹۲،۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای مسکن مهر صورت گرفته است و در شهرهای جدید دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان میزان سرمایه گذاری است. ضمن اینکه در شهرهای جدید ما ۲۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم.

آخوندی با بیان اینکه مسکن مهر با قوت و سرعت بیشتری ادامه دارد، افزود: البته مرحله نازک کاری با سختی پیش می رود و برای اینکه بتوانیم در حوزه تعاونی، کار، تأسیسات روبنایی و زیربنایی موفق باشیم تمام استان‌ها را استان به استان دعوت کرده و مشکلات آنها را حل کرده‌ایم و در این زمینه کمیته‌ای را با وزارت تعاون به صورت مشترک در این زمینه تشکیل داده‌ایم تا مشکلات حل شود.

وی اظهار داشت: مسکن مهر نه تنها متوقف نشده، بلکه عملیات آن با قوت بیشتری ادامه دارد. من یک نفر را به عنوان قائم مقام وزیر در مسکن مهر انتخاب کردم و به تمام نمایندگان می گویم هرکدام از شما راجع به هر پروژه‌ای مشکل داشتید به قائم مقام من مراجعه کنید من پروژه به پروژه رسیدگی می‌کنم و پاسخگوی تمام مشکلات هستم. ما کوچکترین توقفی در امر مسکن مهر نداشتیم و خودم را جای خریداران مسکن مهر می‌گذارم و مدافع حقوق تک تک خریداران مسکن مهر می‌دانم.

**حاجی: در مورد مسکن مهر چه کردید؟

در ادامه حاجی با اشاره به سخنان آخوندنی در مورد مسکن مهر خاطرنشان کرد: شما در پایان یکی از جلسات هیئت دولت در گفت‌وگو با یک خبرگزاری گفتید که این خانه‌سازی‌ها در ظاهر به نفع مردم است اما در واقع گرفتار کردن دولت‌های آینده است همچنین در جای دیگری گفته بودید که مسکن مهر طرح چندان جالبی نبود که ادامه یابد و باید متوقف شود. یک بار هم گفتید که به دلیل ساخت مسکن مهر، بانک مسکن به طور صددرصد ورشکسته شده در حالی که وزیر اقتصاد می‌گوید مسکن مهر، بانک مسکن را سودآورتر کرده است.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ‌ در این هشت ماه که مسئولیت وزارت راه ون شهرسازی را برعهده داشتید، در مورد مسکن مهر چه کردید؟ چرا هنوز مردم از نبود مسکن و بالا رفتن نرخ رهن و اجاره رنج می‌برند؟ ۸ ماه است که وزیر است چه طرحی برای مسکن مردم دارید؟ خودتان باید به پروژه‌های مسکن مهر سر بزنید و ببینید که چه مقدار از پروژه‌ها پیشرفت داشته و چه مدیریتی بر آنها حاکم است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس خاطرنشان کرد: ‌دولت از مسکن مهر دو نوع مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرد و عددی که از مردم بابت این موضوع گرفته می‌شود، بالای ۵ میلیون تومان است بنابراین این ادعا که مسکن مهر باعثکاهش درآمدها شده درست نیست.

حاجی با اشاره به مشکلات مسکن مهر گفت: اکنون از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر تنها حدود ۴۰۰ هزار واحد و آن هم بالای ۸۰ درصد احداثشده است و این در حالی است که هر ساله هزاران جوان ازدواج می‌کنند و باید فکری به حال مسکن این جوانان کرد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آیا می‌توان به مردم گفت که ازدیاد نسل داشته باشند و در حالی که هنوز وضعیت مسکن آنها مناسب نیست که جوانان بخواهند ازدواج کنند، بنابراین اگر به موضوع مسکن جوانان پرداخته نشود، معلوم نیست سیاست‌های افزایش جمعیت چه سرنوشتی خواهد داشت. بنابر این وزارت راه وشهرسازی باید هر چه زودتر در جهت اتمام پروژه‌های مسکن مهر اقدام کند.

**آخوندی: کدام یک از واحدهای مسکن مهر با معیار اسلامی ایرانی تطابق دارد

وزیر راه و شهرسازی در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به اظهارات حاجی دلیگانی گفت: آقای حاجی دلیگانی در سخنان خود اعلام کرد که من متعهد به تمام تعهدات قبلی هستم و وی در مورد مسکن مهر شاهین شهر شاهد است که تمام موارد ارجاع شده مو به مو پیگیری شده و با آقای حاجی توافق کردیم.

آخوندی ادامه داد: اندیشه من این است که ما به گفتمان امام خمینی(ره) در فرمان ۲۱ فروردین ۵۸، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ایشان در ابلاغ اقتصاد مقاومتی بازگردیم متوجه می‌شویم که روح این سیاست‌ها چند نکته را متذکر می‌کند؛ اول اینکه دولت از درگیری در کارهایی که مردم می‌توانند آن را انجام دهند خودداری کنند. حالا آیا مسکن بخشی نیست که بخش خصوصی می‌توانست در آن فعال باشد؟ امام خمینی(ره) فرمودند که گروهی از مهندسان شهرها نمایندگان مردم و روحانیت سرپرستی کار را برعهده گیرند و مردم آن را انجام دهند.

وی گفت: در بحثمسکن مهر برای اولین بار کاری که مردم می‌توانستند انجام دهند دولت درگیر آن شد و نتیجه این شد که وزارت راه و شهرسازی از مأموریت اصلی خود عقب ماند. اندیشه من این است که ما باید به احیای وزارت راه و شهرسازی بازگردیم و از تبدیل شدن وزارت راه و شهرسازی به وزارت مسکن مهر خودداری کنیم. اگر ما تمام وزارتخانه را در یک موضوع خلاصه کنیم مورد توجه شما نیست.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص سوال حاجی دلیگانی مبنی براینکه چرا در مورد مسکن مهر نقدی می‌کنید، اظهار داشت: مسکن مهر در جهت انتخاب مکان بیش از ۹ هزار هکتار را انتخاب کرد. مکان یابی در جاهایی انجام شد که فاقد امکانات زیربنایی بود. و این مکان یابی مغایرت اساسی با طرح‌های معماری و شهرسازی داشت. مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کرده بود که تمام امکانات خود را در بخش بافت های فرسوده و حاشیه‌ای خرج کند. حالا اگر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پولی که از بانک مرکزی به بخش مسکن مهر تزریق شد اگر در بافت‌های فرسوده تزریق شده بود آیا می‌دانید چه کارهای بزرگی انجام می‌شد و هم اکنون ما گرفتار این نبودیم که به فکر تأسیسات روبنایی واحدهایی باشیم که در خارج از شهرها قرار دارد. ضمن اینکه هم اکنون در زمینه تأمین آب، گاز، برق با مشکل مواجه هستیم.

آخوندی با بیان اینکه کدام یک از واحدهای مسکن مهر با معیار اسلامی ایرانی تطابق دارد، تأکید کرد: من نمی‌خواهم کارهای گذشته را نادیده بگیرم، ولی باید بدانیم که چه اشکالاتی وجود داشت. از جهت تأمین مالی شما شاهد بودید که از طریق پول پرقدرت تورم ایجاد کرد. ما تمام تعهدات را تأمین مالی کردیم بدون حتی توسل به یک ریال از پول پرقدرت. در بخش مکان یابی رفتن به بیرون شهر قطعا برای مردم پرهزینه است و در پیام امام(ره) ایشان می‌فرمایند مکان‌ها را در جاهای مرغوب انتخاب کنید و نگذارید شهرها به بخش اعیان نشین و فقیر نشین تقسیم شود. اما به این نحو که ما مجموعه‌های بزرگ فقط برای طبقه کم درآمد ایجاد کنیم، آیا یک اقدام خوب است یا یک اقدام طبقاتی است.

وی ادامه داد: ما در شهر پرند با مشکل کم آبی مواجه هستیم و قرار بود ما در این شهر ۱۳۰ هزار جمعیت داشته باشیم، اما در یک جلسه تصمیم گرفته شد که جمعیت این شهر به ۵۰۰ هزار نفر افزایش یابد بدون کوچکترین اندیشه‌ای برای ایجاد تأسیسات زیربنایی. آیا مردم کالا هستند که یک دفعه ۴۰۰ هزار نفر را در یک جا نگه داریم. در شهر پردیس که با هزاران گرفتاری تأسیسات زیربنایی مواجه هست تصمیم گرفته شد جمعیت ۱۵۰ هزار نفری به ۵۰۰ هزار نفر افزایش یابد. ما باید در این زمینه تجدید نظر کنیم چرا که اگر این کار را انجام ندهیم ادامه سیاست‌های غلط گذشته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: من از جهت اینکه به مردم متعهدیم تمام تعهدات را می‌پذیرم و مخلص مردم هستم. ولی از نمایندگان کمک و یاری می‌طلبم که اگر قرار است صدها هزار میلیارد تومان در بخش مسکن هزینه کنیم در جای خودش هزینه کنیم. اگر این پولها در جای خودش و در بافت‌ها هزینه می‌شد و در جهت بهبود زندگی حاشیه‌نشین‌ها هزینه می‌شد به مراتب وضعیت ما بهتر بود.

آخوندی در پایان با اشاره به طرح جدید وزارت راه خاطرنشان کرد: این طرح قرار بود با حذف قیمت زمین، قیمت‌ها را کاهش دهد، اما در پایان این طرح قیمت زمین ۹ برابر اضافه و قیمت مسکن ۶ برابر اضافه شد. بنابراین نشان می‌دهد که طرح مسکن مهر به اهداف خود نرسیده و نیاز به تجدید نظر دارد ولی در طرح جامع جدید در همه موارد تجدیدنظر خواهم کرد و سعی می‌کنم در بودجه ۹۴ تمام این موارد را اصلاح کنیم و با کمک شما طرحی مبتنی بر گفتمان امام(ره) و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و با احیای وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.

در پایان سخنان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن تشکر از پاسخ وی گفت: مسکن مهر موضوع مهمی است و پروژه سنگینی است که در کشور پراکندگی زیادی دارد و باید همه ابعاد و نیازهای آن را حل کرد که انشاء الله وزیر راه این مشکلات را برطرف کند.

**حاجی‌دلیگانی از پاسخ‌های وزیر در مورد سوال خود قانع شد


در ادامه این جلسه، حسینعلی حاجی‌دلیگانی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر در مورد سوال خود قانع شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز پس از قانع شدن این نماینده مجلس گفت: مسکن مهر موضوع مهم و پروژه سنگینی است که در کل کشور پراکندگی دارد و باید همه ابعاد آن مدنظر قرار گرفته و مشکلات مردم حل شود که انشاءالله وزیر راه و شهرسازی این موضوع را پیگیری می‌کند.

**آخوندی: درخواست برای مساعدت در زمینه تأمین مسکن ایثارگران


در ادامه جلسه سوال ملی حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان مورد بررسی قرار گرفت.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن حضور در صحن علنی مجلس به سوال حسن کامران نماینده مردم اصفهان در خصوص علت عدم اجرای ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه در مورد تأمین مسکن ایثارگران پاسخ داد.

وی در بخش اول سخنان خود اظهار داشت: من در خصوص سوال دوم هنوز نمی‌دانم که موضوع سوال چیست. شاید بحثاین است که براساس مصوبه قانون برنامه پنجم در جهت تأمین مسکن خانواده ایثارگران و جانبازان اقدام کنیم. آقای کامران به کمیسیون آمد و گفت که این ماده قانونی اجرا نشده است. من نیز تازه به این سمت مشغول شده بودم که باید سریعا به آن رسیدگی می‌کردم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی این موضوع را بررسی کردم فهمیدم که روش اجرایی هماهنگی میان بنیاد شهید و وزارت راه و شهرسازی تنظیم نشده است. بلافاصله با حجت الاسلام شهیدی تماس گرفتم و درخواست کردم این قانون را اجرا کردم چرا که در دوره قبل که من در وزارت راه وشهرسازی مسئولیت داشتم خاطرم هست که به رفیق دوست گفتم من برای بخش ایثارگران کسی را عهده دار مسئولیت نمی‌کنم و خودم شخصا مسئول این کار هستم و هر کسی از جایی در کشور مشکلی داشته باشد مسئله اش را حل می‌کنم.

آخوندی افزود: بعد از ان قرار شد جلسه فوری با بنیاد شهید برگزار کنیم تا روش اجرای این قانون مشخص شود. در تاریخ ۲۷ آبان ۹۲ جلسه ای را با آنها گذاشتیم و صورت جلسه‌ای را تنظیم کردیم که میان بنیاد شهید و وزارت راه قرار شد در تمام استان‌ها به میزان ۵۲ هزار نفر لیست افراد فرستاده شود تا ما برای تأمین مسکن آنها اقدام کنیم همچنین پس از آن یک نماینده مشخص از طرف سازمان زمین و مسکن و یک نماینده از طرف بنیاد شهید مشخص شد تا به آن رسیدگی کند.

وی ادامه داد: چند روز پیش آقای شهیدی لیستی از ایثارگران و جانبازان را برای من فرستادند و من نیز آن را ابلاغ کردم و درخواست کردم کمال مساعدت برای تأمین مسکن این افراد انجام شود.

**کامران: ۲۰۰ هزار رزمنده هنوز زمینی به نرخ منطقه دریافت نکرده‌اند


حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در سوالی از وزیر راه و شهرسازی در مورد علل اجرایی نشدن تامین مسکن ایثارگران از سوی وزارتخانه در سخنانی گفت: ضمن تشکر از وزیر راه و شهرسازی که به مجلس آمدند، عرض می‌کنم که آقای آخوندی در خاطر دارند که در سال ۷۲ وزیر بوده‌اند و بنده نیز نماینده مجلس بوده‌ام و آقای باقی هم مسئول مسکن جانبازان بوده است و در آن زمان هم هنوز کلیات جدا نشده بود.

وی افزود: در آن زمان برای اعطای وام مشکل پیدا شد که پس از بررسی‌های دقیق مشخص شد ایراداتی در سیستم بانک مرکزی وجود دارد. البته ناهماهنگی‌هایی بین مسکن جانبازان و بانک مرکزی وجود داشت.

کامران در ادامه اظهار داشت: در بحثمسکن ایثارگران بسیاری از ما بهتران امکانات می‌گیرند. قهرمان ایران اسلامی همین رزمندگان هستند. براساس برنامه پنجم توسعه حکمی آورده شده بود به نام مسکن مهر که فایده‌ای برای ایثارگران نداشت. اجرا نشدن بند «ل» ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه موضوع سوال بنده است.

وی در ادامه افزود: بنده از آقای آخوندی تعجب می‌کنم که می‌گوید سوال را متوجه نشده است. این سوال ۱۰ روز است که تقدیم آقای وزیر شده و در کمیسیون عمران نیز ایشان حضور یافته و توضیحاتی ارائه کرده است که قانع کننده نبود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه تاکید کرد: در دولت قبل نیز مذاکراتی با آقای نیکزاد در مورد مسکن جانبازان و ایثارگران داشتیم و آن را مورد بررسی قرار دادیم. ۲۰ سال پیش و در سال ۷۲ که آقای آخوندی وزیر بود در مورد چگونگی اجرای حکم بند «ل» ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه بحثکردیم و قرار شد در مورد تامین مسکن جانبازان و ایثارگران اقدامات لازم انجام شود.

کامران در ادامه تصریح کرد: براساس بررسی‌هایی که انجام شده است در ۳۱ استان کشور، ۲۰۰ هزار رزمنده هنوز زمینی به نرخ منطقه دریافت نکرده‌اند. براساس بودجه سال گذشته مقرر شده بود که هر سال ۵۴ هزار رزمنده زمین به نرخ منطقه دریافت کنند که این کار انجام نشده است.

وی با بیان اینکه سوالش از وزیر راه و شهرسازی در آذرماه سال گذشته مطرح شده است، گفت: هنوز در آن زمان لایحه بودجه سال ۹۳ تقدیم مجلس نشده بود. براساس بودجه ۹۳ قرار شده است که به ۲ هزار جانباز و ایثارگر زمین به نرخ منطقه داده شود که این میزان از ۵۴ هزار عدد سال ۹۲ نیز کمتر است. این نشان می‌دهد که عزم راسخی در دولت برای توجه به مسکن این قشر از جامعه وجود ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: شهدا و ایثارگران کشور ما غالبا از مناطق محروم و افراد متوسطی هستند که امام(ره) در مورد آنها فرمودند که ایثارگران را در پیچ و خم اداری نگذارید. ما در مجلس وظیفه نظارت را برعهده داریم و سوال بنده نیز سیاسی نیست. ما خواهان اجرایی شدن این قانون هستیم.

کامران تصریح کرد: ملت باید بداند که چیزی به ایثارگران نداده‌ایم بلکه مردم می‌گویند که نظر قانونگذار باید تامین شود. نمایندگان مجلس به دنبال اهداف نظارتی خود هستند.

وی ادامه داد: برای ۲۷۰ جانبازی که مشکلاتی داشته‌اند و این مشکلات خاص بوده است، هنوز کاری نشده است.

**آخوندی: من به تأمین مسکن برای ۵۲ هزار جانباز و ایثارگر پایبندم


وزیر راه و شهرسازی در بخش دوم سخنان خود پس از اظهارات حسن کامران نماینده مردم اصفهان اظهار داشت: اینکه همه ما تمام زندگی‌مان را مرهون ایثارگران هستیم و اگر پایمردی و جوانمردی فرزندان این آب و خاک و شهدا نبود ما اینجا نبودیم و ما باید تمام هم و غم خود را برای برداشتن مشکلات از دوش ایثارگران صرف کنیم، تردیدی نیست. مگر تمام ما زندگی مان را مرهون جانبازان و ایثارگران نیستیم؟

آخوندی افزود: من خودم از ابتدای جوانی در جهاد سازندگی تاجایی که می‌توانستیم در خدمت رزمندگان به عنوان مسئول ستاد پشتیبانی جبهه جهاد سازندگی بودم و تأسیس این ستاد هستم. بنابراین تا اینجا با آقای کامران صد درصد همراه هستم نه در حد قانون بلکه فراتر از قانون معتقدم که در صدر تمام فعالیت‌های تأمین مسکن، تأمین مسکن خانواده ایثارگران را باید انجام دهیم و این کوچکترین وظیفه ما است.

وی اظهار داشت: آقای کامران از من می‌پرسند که من چه اقدامی برای اجرای این قانون کردم. یک بار اعلام کردم که بلافاصله جلسه ای را با بنیاد شهید برگزار کرده و با آنها توافق کردیم تا لیست ایثارگران برای تأمین مسکن ارائه شود و من آن را بلافاصله به تمام استان‌ها اعلام کردم بهتر است متن صورت جلسه را بخوانند. در صورت جلسه مقرر شد با هماهنگی بنیاد شهید استان با اولویت برای آزادگان وجانبازان بالای ۲۵ درصد نسبت به واگذاری زمین اقدام صورت گیرد. همچنین دستور تخصیص زمین در همه جا داده شد و در بند دو گفتیم که فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد و بالاتر واجد شرایط برای واگذاری زمین به صورت گروهی حداقل سه نفر به بالا هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بند ۴ این صورت جلسه مقرر شد برای تأمین تسهیلات ساخت از محل منابع و اعتبارات بودجه ۹۲ با هماهنگی بنیاد شهید قابل تخصیص باشد و همچنین اولویت واگذاری را به عدم استفاده از امکانات دولتی و عدم مالکیت شخصی و متأهل بودن گذاشتیم و مقرر شد که لیست پیوست که توسط بنیاد شهید پس از احراز شرایط اولیه به استان‌ها ابلاغ شود.

آخوندی خاطرنشان کرد: اینکه آقای کامران می‌گوید در بودجه ۹۳ دو هزار نفر پیش بینی شده است اشتباه است چرا که من در پیشنهادم به دولت رقم ۵۲ هزار نفر را داده‌ام. تمام مسائل در حال انجام است و اگر هر یک از نمایندگان در هر استانی در خصوص تأمین مسکن جانبازان و ایثارگران کوچکترین مشکلی دارد، به من بگویند و اگر کوچکترین مشکلی باشد حل می‌کنم. ضمن اینکه من به تأمین مسکن ۵۲ هزار نفر برای جانبازان و ایثارگران پایبندم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ما اگر جانبازان و ایثارگران را در برنامه عمومی مسکن اولویت قرار دهیم هیچ کار زیادی نکرده‌ایم و مشکلی برای اجرای این قانون نداریم و اگر ابهامات شخصی وجود دارد من حاضرم جلساتی را با حضور آقای کامران و نمایندگان برگزار کنم. ضمن اینکه از آقای حاجی دلیگانی به دلیل قانع شدن از توضیحاتشان و همچنین آقای کامران تشکر می‌کنم.

**کامران: قانون مسکن مهر ایثارگران باید به درستی اجرا شود


کامران پس از شنیدن پاسخ‌های آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایرادی که نسبت به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه ایجاد مسکن مهر ایثارگران وجود دارد، این است که در کلانشهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد و شهرهای دیگر ۱۰۰ متر زمین به ایثارگران داده می‌شود اما در شهرهای کوچک این میزان ۷۰ متر است به طوری که بنده معتقدم این بخشنامه به درستی اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه سوال بنده از آقای آخوندی در مورد اجرا نشدن مسکن مهر ایثارگران مطرح شده، بخشنامه‌ای مبنی بر اینکه در شهرهای بزرگ ۱۰۰ متر و در شهرهای کوچک ۷۰ متر مسکن به ایثارگران اعطا شود، به استانداری‌ها ابلاغ شده که این کار توهین به جایگاه ایثارگران و جانبازان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه با اشاره به امضای تفاهم بین بنیاد شهید و وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن ایثارگران، گفت: تفاهم‌نامه‌ای که آقای آخوندی به آن اشاره می‌کند پس از سوال بنده امضا شده که در یکی از بندهای آن اعطای خانه به صورت گروهی به ایثارگران آمده است که این رویه مانند کار چینی‌هاست.

کامران با بیان اینکه آخوندی و شهیدی باجناق هستند تصریح کرد: آنها از طریق این روابط به راحتی می‌توانند مسائل را حل و فصل کنند. سوال بنده از وزیر راه و شهرسازی این است که تاکنون کدام یک از بندهای این تفاهم‌نامه اجرایی شده است؟ آیا ایثارگران برای گرفتن وام و زمین باید التماس کنند؟

وی ادامه داد: ‌ اینکه زمین به ایثارگران بدهیم، اما آماده‌سازی‌های لازم برای آن انجام نشود، کار درستی نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان به مطرح شدن این سوال در کمیسیون عمران از وزیر راه و شهرسازی اشاره و خاطرنشان کرد: پس از جلسه‌ای که در کمیسیون عمران با آقای آخوندی داشتیم، قرار شد که جلسه‌ای در بنیاد شهید با حضور رئیس این بنیاد و وی برگزار شود، اما آنها در این جلسه حاضر نشدند که این بی‌حرمتی به مجلس است.

در ادامه این جلسه علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت از کامران پرسید که آیا از توضیحات وزیر راه و شهرسازی قانع شده است یا خیر که کامران گفت: به خاطر خانواده شهدا جرات نمی‌کنم قانع شوم و قضاوت را به عهده نمایندگان مجلس می‌گذارم.

**نمایندگان مجلس از پاسخ‌های آخوندی قانع شدند


پس از پاسخ‌های وزیر کامران اعلام کرد که به خاطر خانواده‌های شهدا و ایثارگران از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است لذا نماینده اصفهان از علی لاریجانی رئیس مجلس خواست تا این موضوع را به رای وکلای ملت بگذارد.

بهارستان‌نشینان نیز با ۱۳۲ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن علنی اعلام کردند که از پاسخ‌های آخوندی به سوالات کامران قانع شده‌اند.

لاریجانی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم که این وزارتخانه در مسیری که توضیح دادید جدیت بیشتری داشته باشد.

**نطق ۳۱ دقیقه‌ای ناطقان میان دستور


**درویش‌پور: نباید بگذاریم اقتصاد و فرهنگ جامعه به حاشیه برود


حجت‌الله درویش‌پور نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور طی سخنانی با اشاره به تأثیرگزاری فقر و بیکاری بر زندگی مردم اظهار داشت: نباید بگذاریم که اقتصاد و فرهنگ جامعه به حاشیه برود و شیطان برای دستان بیکار فرزندان این جامعه کارهایی را فراهم کند که مانع تاسف دلسوزان نظام وشادکامی دشمنان شود.

وی ادامه داد: متاسفانه مدیریت اقتصادی در سال‌های گذشته میراثی از تلخکامی را برای امروز ما رقم زده که نمونه‌ای از این موضوع وقوع اختلاس میلیاردی است.

**دریاچه ارومیه در CCU است

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور طی سخنانی گفت: متاسفانه برخی از سیاسی‌کاری‌ها باعثشده که بعضی از وزرا در حیطه مدیریتی خود تسلط کافی نداشته باشند و توسط افراد نامجو و سودطلب مدیریت شوند.

وی خطاب به وزیر اقتصاد افزود: آقای طیب‌نیا هر دانشجویی می‌داند که در شرایط رکود برای خارج شدن از رکود دولت‌ها نرخ تسهیلات را کاهش می‌دهند تا هزینه کاهش یافته بابت تولید مصرف شود. بنابراین آقایان بانک‌های خصوصی را رها کرده‌اید؟ آنها به جان مردم می‌افتاده‌اند، چرا؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که پس از اعتراض‌های مکرر کمیسیون صنایع و فراکسیون تولید ملی و واحد‌های تولیدکننده به نرخ سود سپرده حضرتعالی برعکس عمل کردید و دستور دادید نرخ سود سپرده بالاتر از دولت قبل تعیین شود تا نظارت بانک مرکزی کمتر شود و بانک‌های خصوصی رها باشند. این تصمیم تاثیری بر بازار پول ندارد بلکه کمر تولید را شکستید تا تولیدکنندگان بیچاره به دنبال مبلغ ناچیزی پول برای تولید خود باشند.

قاضی‌پور با اشاره به احیا و نجات تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور تأکید کرد: دولت اقدام عملیاتی قابل مشاهد‌ه‌ای برای نجات دریاچه ارومیه انجام نمی‌دهد. دریاچه ارومیه هنوز نمرده اما در CCU است و قلبش هنوز می‌تپد. با توقف قلب آن قلب همه ایرانیان نخواهد زد و شاهد مرگ و میر هزاران نوزاد، بچه، پیرمرد و پیرزن خواهیم بود.

**سهام عدالت به امپراطور رانت در اقتصاد کشور تبدیل شده است


محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور ضمن درخواست از رئیس جمهور و کابینه برای ارائه برنامه زمان بندی در زمینه اقدامات مربوط به اقتصاد مقاومتی گفت: سهام عدالت به امپراطور رانت در اقتصاد کشور تبدیل شده است و ۱۰ها هزار میلیارد تومان منابع کشور در دستان تعداد معدودی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: چرا باید اموال عمومی کشور در موضوع سهام عدالت و اقتصاد که بیش از ۱۰ برابر بودجه عمران کشور است از سوی افراد پشت پرده اداره شود؟ با وجودی که ۶ ماه است اسامی هیئت‌های مدیره‌ها و پاداش‌های آنها را درخواست کرده ام و جوابی به من داده نشده است که برای این منظور به کمیسیون اصل ۹۰ مراجعه کردم. باید اطلاعات سهام عدالت در کشور مشخص شود متاسفانه وزیر اقتصاد جواب مشخصی به من نمی‌دهد مردم هم اطلاعی از این موضوع ندارند بنابراین از رئیس جمهور درخواست می‌کنم رسیدگی کند.

نماینده مردم کرمان افزود: از وزیر اطلاعات و رئیس جمهور درخواست می‌کنم که تکلیف منابع سهام عدالت را مشخص و به این وضعیت رسیدگی کنند.

**خسروی: حماسه نهم دی ماه ۵۷ در تاریخ و تقویم انقلاب ثبت رسمی نشده است

ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اظهار داشت: مردم دیار علم و عرفان و صبر و بصیرت در شهرستان‌های تربت حیدریه، مه ولات و زواره که یک اربعین قبلی کل کشور طعم شیرین تمسک به ولایت، وحدت کلمه و ایمان به ‌آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی را چشیدند و حماسه نهم دی ماه ۵۷ را آفریدند و مدالی طلایه داران انقلاب اسلامی را برای خود شب کردند.

وی ادامه داد: در عظمت این حماسه بزرگ همین بس که رهبر فرزانه انقلاب امام خامنه ای در این خصوص می‌فرماید شما مردم تربت حیدریه در سایه وحدت بود که توانستید قبل از شهرهای دیگر کشور در این شهر دست ایادی رژیم پهلوی را در سال ۵۷ قطع کنید و خودتان شهر را اداره کنید؟

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس افزود: حماسه ای که در کلام رهبر معظم انقلاب این گونه به عظمت یاد می‌شود پس از ۳۵ سال از حماسه بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام موثری در ساخت فیلم و مستند انجام نداده است و این حادثه عظیم و کم نظیر در تاریخ و تقویم انقلاب ثبت رسمی نشده است.

**میرمحمدی: داشتن امنیت غذایی که از اصول اساسی اقتصاد مقاومتی است

سید محمد حسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور گفت: از مسائل اساسی کشور و دغدغه همه نمایندگان مجلس و دولت یازدهم ضرورت توجه به وضع اقتصادی و معیشتی مردم، کاهش تورم و گرانی، افزایش رشد اقتصادی و رفع بیکاری و نگاه ویژه به تولید کنندگان و حمایت از ایشان بخصوص کشاورزان و دامداران عزیز و زحمتکش علی الخصوص در روستاها در خط مقدم تولید با کمترین امکانات و حمایت‌ها که سهم بسزایی در جهاد اقتصادی دارند، است.

وی افزود: داشتن امنیت غذایی که از اصول اساسی اقتصاد مقاومتی است، توجه به بخش تولید در عرصه کشاورزی و دامداری و رشته‌های وابسته را دو چندان می‌کند.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ براین اساس حجت‌الله درویش‌پور نماینده مردم ایذه در مجلس، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس، محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس، ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس و سید محمد حسین میر محمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

**ناظران مجلس در هیئت‌ عالی نظارت انتخاب شدند


همچنین نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز پارلمان دو تن از وکلای ملت را به عنوان ناظر در هیئت عالی نظارت انتخاب کردند.

براین اساس غلامحسین شیری نماینده مردم هشترود با ۱۰۵ رای و ناصر عاشوری نماینده مردم فومن با ۵۷ رای از مجموع ۱۶۳ رای ماخوذه به عنوان ناظران مجلس در هیئت عالی قانون نظارت مجلس انتخاب شدند.

**کوثری: تیم مذاکره کننده هوشیارانه روی تک تک کلمات توافق حساسیت نشان دهند


در خاتمه جلسه نمایندگان مجلس تذکرات شفاهی و کتبی خود به مسئولان اجرایی کشور را مطرح کردند.

اسماعیلی کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی مجلس در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: تذکر من در مورد اظهار نظر مشاوران آقای روحانی یعنی آقای یونسی در شیراز است. مطلب وی آنقدر بی‌پایه و اساس است که با ارائه این مطالب نه تنها دولت را زیر سوال می‌برند، بلکه در عموم مردم بدبینی ایجاد می‌کند چرا که انتظار مردم از مسئولان دولت ایجاد آرامش و کنترل قیمت‌ها و ایجاد فضای کار برای جوانانشان است نه اینکه وقت مردم و دولت مردان را به مسائلی سوق دهند که نه تنها هیچ ارزشی ندارد، بلکه باعثتعجب همگان شده است.

وی ادامه داد: آقای روحانی یا به این فرد تذکر دهد یا مشاور خود را تغییر دهد تا از فتنه‌های پیش‌رو جلوگیری شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تیم مذاکره کننده گفت: به تیم مذاکره کننده تأکید دارم که با صلابت و هوشیارانه روی تک تک کلمات جملات و پاراگراف‌ها حساسیت نشان دهد. نه مانند توافق ابتدایی که به صورت عجله‌ای تصمیمی گرفته شد و قبول کردیم. از آنها باکی نداشته باشید و مانند رزمندگان اسلام باشید که با توکل بر خداوند بر دشمنانی که می‌خواستند سه روزه استان خوزستان را اشغال و هفت روزه به تهران بیایند، با کمترین امکانات پیروز شدند.

کوثری تأکید کرد: الآن که شما به عنوان تیم مذاکرده کننده در نوک پیکان هستید، همه حامی شما هستند. ولی انتظار دارند با صلابت از حق ملت شهید پرور ایران دفاع کنید و تنها به توافق فکر نکنید چون اگر توافق نهایی مانند توافق مقدماتی باشد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

وی در پایان در تذکری به مسئولان تهران خصوصا استاندار و شهردار خاطرنشان کرد: اقدامات شهردار و استاندار جای تقدیر و تشکر دارد، اما از آنها می‌خواهم که به شهرداران مناطق تأکید کند که به اطراف تهران خصوصا جنوب شهر مانند مسگرآباد و محله‌های جنوب غربی بیشتر رسیدگی کنند. کشیدن اتوبان ها به جا است ولی رسیدگی به محله‌های ذکر شده باید انجام شود تا احساس شمال و جنوب در تهران دیده نشود.

**کارخانه‌ای: مردم منتظر دیدن تفاوت مدیریت جهادی را با مدیریت خواب آلود هستند


ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: از رئیس جمهور می‌خواهم که مولفه‌های مدیریت جهادی را منطبق با رهنمودهای مقام معظم رهبری به طور شفاف، راهبردی و کاربردی تدوین و به تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی جهت نصب العین قرار دادن و سیستم نظارتی لازم جهت اجرای آن را پیشنهاد کند. بدون شک مردم سلحشور ایران منتظر هستند که در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی تفاوت مدیریت جهادی را با مدیریت خواب آلود ببینند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی سیستم نظارتی قوی و کارآمدی را جهت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها می‌طلبد که ضروری است برنامه منسجم و موثر در این خصوص تدوین و قبل از تثبیت گرانی و افزایش نارضایتی مردم به اجرا درآید. همچنین پذیرش بی رویه و سرسام آور دانشجو و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را به سمت قله هرم بیکاری کشور کشانده است. بیکاری چندین دانشگاهی در یک خانواده هشدار بزرگی است که غفلت از آن هزینه سنگینی را بر نظام اسلامی تحمیل خواهد کرد. براین اساس ضروری است که دولت موضوع اشتغال را در رأس برنامه‌های عملیاتی خود قرار دهد.

نماینده مردم همدان در مجلس در تذکری به وزیر راه و شهرسازی گفت: از وزیر راه درخواست می‌کنم که با دستور اقدام عاجل عملیات متوقف راه‌آهن تهران همدان را آغاز و برابر جدول زمانی به اتمام برساند همچنین آزادراه ساوه همدان دچار رکود عملیاتی است که ضروری است هرچه سریعتر مقدمات بهره برداری از آن انجام شود.

نیازآذری نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یک نظریه نوین اقتصادی در عصر حاضر است و باید مورد توجه مسئولان نظام و مردم باشد و تنها راه برون رفت از شرایط فعلی توجه به تولید در بخش کشاورزی است لذا به وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد تذکر می‌دهم با جیب خالی کشاورزان دامداران و باغداران که از سوز سرما سوختند و امروز با چند برابر قیمت نسبت به تأمین نهاده‌ها در حال کشت هستند نسبت به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اقدام کند.

**بزرگواری: یونسی به عامل اختلاف و تفرقه تبدیل شده است


حجت الاسلام بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد طی سخنانی در صحن علنی مجلس در تذکر به رئیس جمهور گفت: آقای روحانی؛ دولت قبلی با آن همه خدمات ارزنده‌ای که در سراسر مملکت مخصوصا مناطق محروم انجام داد، ولی یک حلقه حاشیه‌ای داشت که متأسفانه برای آن دولت مسئله ساز شد. در طول مدت کمی که از عمر دولت شما می‌گذرد ده‌ها حلقه حاشیه‌ای ایجاد کرده‌اید به گونه‌ای که احساس می‌شود. دولت شما اصلا متن ندارد و همه حاشیه شده است. باید یک مقداری از حاشیه‌ها بکاهید و بر متن بیافزایید و کمی برای مردم کار کنید و باید مسائل اصلی مملکت و دغدغه‌های مردم انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از حاشیه سازهای دولت شما آقای شیخ یونسی است؛ این فرد باید عامل وحدت اقوام و مذاهب باشد اما به عامل اختلاف و تفرقه تبدیل شده است و در مسیر استحاله فرهنگی قرار گرفته است و برای انحراف افکار عمومی از مسائل اصلی به نشان پرچم جمهوری اسلامی می‌پردازد و به دهن کجی به فرمایش امام(ره) که علامت شیرخورشید را منحوس اعلام کردند اعتراض دارد و منویات خود را با حرف‌های بی اساس مطرح می‌کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: جا دارد به عنوان رئیس جمهور نظام جمهوری اسلامی ایران لحظه‌ای به خود بیایید و افراد حاشیه دار و حاشیه ساز را از خود برانید تا کشور در مسیر حل مشکلات اساسی که معیشت مردم و اقتصاد مقاومتی است، قرار گیرد.

**پایان جلسه علنی / جلسه بعدی فردا


جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی خاتمه یافت و وی زمان نشست علنی بعدی را فردا ساعت ۸ صبح اعلام کرد.