آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و ۱ + ۵

به گزارش افکارنیوز، مذاکرات کارشناسی ایران و ۱ + ۵ درباره گام پایانی توافقنامه ژنو(برنامه اقدام مشترک) از امروز و در حاشیه سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده NPT در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز شد.

حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ریاست هیأت ایرانی در این نشست که ۲ روزه خواهد بود را برعهده دارد.

سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای‌(NPT) از هشتم اردیبهشت تا ۱۹ اردیبهشت ماه(۲۸ آوریل تا ۹ می) در مقر سازمان ملل در نیویورک در حال برگزاری است. این سومین نشست این کمیته است که برای فراهم کردن مقدمات کنفرانس بازنگری NPT که قرار است سال ۲۰۱۵ برگزار شود، برگزار می‌شود. اولین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در معاهده NPT در وین و دومین نشست آن در می ۲۰۱۳ در ژنو برگزار شد. کنفرانس بازنگری در معاهده NPT هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود که آخرین نشست آن در سال ۲۰۱۰ در نیویورک برگزار شد.

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفته گذشته با خبرنگاران گفت: گروه‌های مذاکره ‌کننده ایران و ۱ + ۵ از فرصت حضور در حاشیه این کنفرانس برای برگزاری نشست کارشناسی استفاده کرده و هیأت‌های کارشناسی ایران و ۱ + ۵ در حاشیه این نشست با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

وی در نشست امروز با خبرنگاران نیز گفت که کارشناسان نتایج حاصله را به تیم‌های مذاکره کننده که قرار است هفته آینده در وین برای چهارمین بار گردهم بیایند، ارائه خواهند کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری در پایان سومین دور مذاکرات وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو که روزهای ۱۹ و ۲۰ فروردین در پایتخت اتریش برگزار شد، از برگزاری احتمالی جلسات کارشناسی ایران و ۱ + ۵ در حاشیه اجلاس کمیته مقدماتی NPT در نیویورک خبر داد و افزود: اکثر همکاران گروه کارشناسی ما برای شرکت در آن اجلاس آنجا خواهند بود و طرف مقابل نیز در آنجا حضور دارند و فرصت خوبی دارند که موضوعات فنی را در این دو هفته در حاشیه اجلاس مقدماتی NPT بررسی کنند.

چهارمین نشست ایران و گروه ۱ + ۵ درباره گام پایانی توافقنامه ژنو قرار است روز ۲۴ اردیبهشت در شهر وین برگزار شود و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۲۳ اردیبهشت ماه بر سر میز شام به رایزنی درباره این دور از مذاکرات خواهند پرداخت.

در چهارمین دور مذاکرات وین قرار است کار تدوین و نگارش توافقنامه جامع هسته‌ای ایران آغاز شود.

در سومین نشست که در وین برگزار شد، همه موضوعات مرتبط با برنامه هستهای ایران مرور شد.