به دستیابی به توافق جامع تا پیش از ۲۰ جولای امیدواریم

به گزارش افکارنیوز، سیدعباس عراقچی در مصاحبه با خبرنگار روزنامه گاردین در تهران گفت: «نیروهای تاریکی» سعی در خراب کردن تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی تاریخی میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران دارند.

وی که پیش از آغاز دور جدید گفتگوهای کارشناسی ایران صحبت می‌کرد گفت ایران همچنان به رسیدن به توافق جامع با غرب تا تاریخ ۲۰ جولای امیدوار است.

اما عراقچی همچنین هشدار داد که موانع زیادی باقی مانده که از آن جمله می‌توان به بی اعتمادی مزمن میان آمریکا و ایران، موضوعات فنی مرتبط حل نشده و تلاش‌های خارجی برای منحرف کردن روند مذاکرات اشاره کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در مصاحبه با گاردین که در محل وزارت خارجه برگزار شد گفت: خرابکارها همه جا هستند کسانی که خواهان توافق نیستند، نیروهای تاریکی وجود دارند که این روند را نمی‌پسندند… روشن است که برخی خواستار حل شدن این مساله به طریقه صلح آمیز و منطقی نیستند.

وی افزود: من نمی‌خواهم از واژه جنگ طلبان استفاده کنم اما این افراد خواستار تداوم تنش هستند، بحرانی مداوم در منطقه ما. آنها نمی‌خواهند تحریم‌ها علیه ایران پایان یابد. آنها نمی‌خواهندایران یک بازیگر بزرگ در این منطقه باشد گرچه حقیقت غیر از این است.

گاردین می‌نویسد عراقچی به کشور خاصی اشاره نکرد اما به نظر می‌رسد هدف از اظهاراتش دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل باشد که معتقد است ایران مخفیانه به دنبال توانایی تسلیحات هسته‌ای است، ادعایی که ایران شدیدا آن را تکذیب می‌کند.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین به جمهوریخواهان راستگرای کنگره آمریکا اشاره کرد که مخالفت خود با توافق موقت که در ژنو حاصل شد را ابراز داشته اند.

عراقچی در ادامه تاکید کرد که او و دیگر مذاکره کنندگان تیم ایران در داخل با انتقادات روبرو هستند.

وی گفت: مسلما در ایران ما جامعه‌ای تکثر گرا داریم. دیدگاه‌ها و عقاید مختلفی وجود دارد که معتقدند ما به هیچ وجه نباید مذاکره کنیم.

عراقچی با بیان اینکه احساس می‌کنیم درصد کثیری از جامعه حامی ما هستند گفت: ساختار سیاسی کشور یک صدا از ما حمایت می‌کند اما این به معنای آن نیست که انتقادی وجود ندارد و افزود: کسانی در مجلس هستند که بسیار منتقدند و ما باید پاسخگوی آنها باشیم. ما باید اجازه دهیم که صدای همه طیف‌ها شنیده شود.

وی ادامه داد: به طور کلی مذاکرات در مسیر صحیحی در حال حرکت است. گرچه رسیدن به نتیجه مقوله دیگری است. مسلما امیدوار هستیم. تا آنجا که به ما مربوط است بسیار جدی هستیم و حسن نیت داریم. اگر طرف دیگر متقابلا به همین شکل عمل کند امیدواریم به نتیجه برسیم. اما هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات سطح بالای هسته ای که قرار است در تاریخ ۱۳ ماه مه سال جاری میلادی در وین برگزار شود، دشوارترین بخش گفتگوهایی خواهد بود که تاکنون برگزار شده است زیرا طرفین مذاکرات توافق کرده اند تا تلاش برای تهیه پیش نویس کتبی یک توافق نهایی را آغاز کنند.

عراقچی در ادامه مصاحبه با گاردین گفت: بسیاری از موضوعات فنی باقیمانده بسیار پیچیده هستند که تماما به هم مرتبطند. کشورهای گروه ۱ + ۵ همواره یک موضع یکپارچه و واحد نداشته‌اند. و این قابل درک است که هیچ چیز به توافق نمی‌رسد تا اینکه تمامی موارد مورد توافق واقع شود. امکان دارد که توافقی ۹۵ درصدی برسیم و ۵ درصد باقیمانده می‌تواند همه چیز را خراب کند.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین گفت که حسن روحانی رئیس جمهور ایران علاقه‌مند به این توافق است تا تحریم‌ها پایان یابد اما آیت الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران «خوش‌بین» نیست که بتوان به توافق رسید.

وی گفت: روحانی در این زمینه سرمایه گذاری زیادی کرده است و انتظاراتی ایجاد کرده است، اما من فکر می کنم که مردم پیچیدگی وضعیت را درک می کنند، من فکر نمی کنم که عدم وجود هیچ توافق(هسته ای) ضربه بزرگی برای روحانی محسوب شود مردم درک می کنند که او(روحانی) تمام تلاش خود را کرده است.

مجید تخت روانچی معاون آمریکا - اروپای وزیر امور خارجه ایران و عضو دیگر تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: من به توافق هسته ای بدبین نیستم، ما در تمام تلاش خود را برای پایان بخشیدن به این مذاکرات تا قبل از تاریخ ۲۰ جولای می کنیم. اعلام اینکه در این مرحله آیا ضرورتی برای تمدید ضرب الاجل جولای برای پایان مذاکرات هسته ای وجود دارد یا خیر، غیر ممکن است، اما چنین ضرورتی رد نمی شود.

روانچی با اعلام اینکه اگر قرار باشد به توافق هسته ای برسیم، تمام تحریم ها باید برداشته شود و این بستگی به آمریکایی ها و اروپایی ها دارد که کارهای مقدماتی خود را انجام دهند، افزود که تلاش های ظاهری آمریکا برای طرح مسائلی از قبیل حقوق بشر و قابلیت های موشکی دور برد ایران، از نظر نظر ایران مسائلی نامربوط به مذاکرات هسته ای هستند که پذیرفته نیستند و بحثی پیرامون آنها صورت نخواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بحران اوکراین به جهت پر رنگ کردن نیاز اروپا به منابع جایگزین نفت و گاز غیر روسی، منجر به تقویت ایران غنی از انرژی شده است یا خیر، همانطور که برخی در تهران بر این باور هستند، گفت که او و دو نفر دیگر از همکاران وی در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران صرفا روی موضوع هسته ای تمرکز دارند.

روانچی گفت: ما چیز دیگری در ذهن نداریم طبیعتا ایران و اروپا می توانند در امور اقتصادی، بازرگانی و انرژی همکاری به مراتب بهتری با یکدیگر داشته باشند، ما بر این باوریم که فضای بسیار بیشتری برای بهبود روابط وجود دارد.