سفر هیاتی از غنا به تهران

به گزارش افکارنیوز، عبدالرشید پلپو وزیر مشارکتهای عمومی و خصوصی در ریاست جمهوری غنا که برای شرکت در پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و غنا به تهران سفر کرده است، عصر روز سه شنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

ظریف در این دیدار با اشاره به رویکرد ایران در اولویت توسعه و تعمیق روابط با کشورهای آفریقایی از جمله کشور غنا، به روابط و همکاری های خوب سیاسی بین دو کشور در ابعاد دوجانبه و همچنین در عرصه های بین المللی اشاره کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اهتمام جدی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان بعنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک برای پیگری اجرایی شدن توافقات صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد با استمرار سفر متقابل مقامات عالیرتبه ایرانی و غنایی شاهد توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط به خصوص در عرصه های مورد علاقه دو کشور باشیم.

ظریف با اشاره به ظرفیتها و تجربیات خوب کشورمان در عرصه های مختلف فنی و مهندسی، علمی و دانشگاهی، صنعتی، کشاورزی، بهداشتی و درمانی، بر آمادگی کشورمان برای انتقال این تجربیات به کشور غنا تاکید کرد.

وزیر مشارکتهای عمومی و خصوصی غنا نیز در این ملاقات که معاونین وزرای خارجه، کشاورزی و آموزش این کشور نیز حضور داشتند، با ابراز خرسندی از سفرش به تهران و دیدار با دکتر ظریف، سلامهای وزیر امور خارجه کشورش را به همتای ایرانی ابلاغ کرد و بر عزم و اراده مقامات عالیرتبه کشورش برای توسعه و تعمیق روابط در همه ابعاد با ایران تاکید کرد.

عبدالرشید پلپو با ابراز رضایت از مذاکرات خوب و ثمربخش خود با وزیر کشاورزی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک، ابراز امیدواری کرد با پیگیری توافقات صورت گرفته شاهد جهشی در روابط و همکاری های فیمابین تهران و اکرا باشیم.

وی همچنین بر تمایل و علاقمندی کشورش برای بهره مندی از تجربیات و ظرفیتهای خوب فنی و مهندسی و نیز پیشرفتهای خوب ایران در عرصه های علمی و آموزشی، دانشگاهی، صنعتی، کشاورزی و بهداشتی و درمانی تاکید کرد.

حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه روز سه شنبه با کواسی کوراتی معاون وزیر خارجه غنا که برای شرکت در کمیسیون مشترک دو کشور به همراه وزیر مشارکتهای عمومی خصوصی و رئیس غنای کمیسیون مشترک در تهران بسر می برد دیدار نمود.

در این دیدار معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به روند رو به توسعه روابط بین دو کشور و پیشرفت های خوب در حوزه های مختلف همکاری دو کشور، رشد مناسبات اقتصادی فیمابین را متناسب با روابط دوستانه و خوب موجود ندانست.

وی با اشاره به برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری غنا ابراز امیدواری نمود که با اتخاذ تدابیر مناسب این موضوع نیز مورد توجه قرار گرفته و شاهد استفاده از ظرفیتهای خوب دو کشور برای توسعه بیشتر مناسبات اقتصادی باشیم.

امیر عبداللهیان کمیسیون مشترک با غنا دو کشور را یکی از نقاط عطف دولت یازدهم در روابط با آفریقا دانست و برای پیگیری بهتر توافقات انجام گرفته پیشنهاد تشکیل کمیته پیگیری روابط را ارائه داد که مورد استقبال طرف غنایی قرار گرفت.

معاون وزیر خارجه غنا نیز ضمن ابلاغ سلام گرم آقای جان ماهاما وزیر خارجه کشورش به امیرعبداللهیان گفت: تاریخ روابط دو کشور بسیار روشن و دوستانه می باشد و حاکی از همکاری های خوب و دائم فیمابین است.

وی افزود ایران کشور مهم و توسعه یافته ای است که ما مایل هستیم از ظرفیتها و تجارب آن در توسعه کشورمان استفاده نمائیم.

وی با اشاره به آمادگی هیات غنایی شرکت کننده در کمیسیون مشترک، بر نهائی و اجرایی نمودن همه توافقات پیش بینی شده در جریان کمیسیون مشترک تاکید کرد.

پنجمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری غنا صبح روز سه شنبه با سخنرانی مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک دو کشور و عبدالرشید پلپو وزیر مشارکتهای عمومی و خصوصی در ریاست جمهوری و رئیس غنایی کمیسیون مشترک دو کشور آغاز بکار نمود . پلپو را در این سفر معاونین وزرای خارجه ، کشاورزی و آموزش غنا همراهی می کنند.