تاکید ظریف بر پیدا کردن پیکرهای شهدا باقیمانده از زمان جنگ

به گزارش افکارنیوز، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ امروز با حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه پیرامون موضوع کمکهای انساندوستانه در آفریقا و کشورهای منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه گفتگو و تبادل نظر کرد.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این نهاد بین المللی در ارسال کمکهای انساندوستانه به نیازمندان در کشورهای بحران زده، از همکاری جمهوری اسلامی ایران با این نهاد تقدیر کرد.

وی با اشاره به وخامت اوضاع انسانی در سوریه، ماموریت صلیب سرخ جهانی را نگاه صرفا تخصصی و فنی به مساله کمکهای بشردوستانه عنوان کرد و مخالفت خود را با سیاسی کردن این پرونده اعلام کرد.

وی خواستار همکاری کشورهای دارای تاثیر در تحولات سوریه بویژه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پیشرفت فعالیتهای انساندوستانه در سوریه شد.

معاون عربی وآفریقای وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار با تقدیر از تلاشهای صلیب سرخ جهانی در حوزه های مختلف ماموریتی، مسولیت این نهاد را در سوریه سنگین بر شمرد و ضمن تشریح تجربیات کشورمان در امر کمک رسانی به مردم سوریه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه همکاری با صلیب سرخ جهانی در حل مشکلات انسانی در سوریه را اعلام کرد.

وی تشدید وخامت اوضاع انسانی در سوریه را نتیجه حمایت کشورهای خارجی از گروههای تروریستی دانست و بر ضرورت عدم سیاسی کاری در مسائل انساندوستانه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به همکاری خوب دولت و هلال احمر سوریه با صلیب سرخ جهانی، آمادگی کشورمان برای همکاری با صلیب سرخ جهانی در کمک رسانی به سوریه را اعلام کرد.

دیدار رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با وزیر امور خارجه کشورمان


«پیتر ماورر» رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ که به جمهوری اسلامی ایران سفر نموده، با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگوکرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در این دیدار بر افزایش همکاریهای بین جمهوری اسلامی ایران و صلیب سرخ تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات سوریه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با صلیب سرخ بین الملل جهت کاهش آلام مردم سوریه را اعلام اما تصریح کرد: مسائل بشر دوستانه نباید دستاویزی برای اهداف سیاسی هیچ یک از طرفهای مخاصمه قرار گیرد.

محمد جواد ظریف حل وفصل موضوع مفقودین و کاوش برای پیدا کردن پیکرهای پاک شهدا باقیمانده از زمان جنگ تحمیلی را مورد تاکید قرار داد.

در این دیدار همچنین نقش و تاثیر آموزه های اسلامی بر حقوق بشر دوستانه مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت و طرفین بر تاثیر آموزه های اسلامی بر رعایت حقوق غیر نظامیان، اسراء و مجروحین در جنگ تاکید کردند.

طرفین همکاری بیشتر فقها، صاحب نظران و حقوقدانان در سطح جهان اسلام ودیگر ادیان با هدف تعمیق حقوق بشر دوستانه را مورد تاکید قرار دادند.

خاطر نشان می سازد رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با هدف گسترش همکاری ادیان و مذاهب در حقوق بشر دوستانه تاکنون با پاپ، آیت الله سیستانی و آیه الله مکارم شیرازی دیدار نموده است.