به گزارش افکارنیوز، محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه‌های انگلیسی‌زبان صهیونیست‌ها درباره ایران شامل پهلو گرفتن ناوهای جنگی ایران در بندر سودان، اظهارات فرمانده نیروی دریایی ایران مبنی بر توان سپاه پاسداران در غرق کردن ناوهای آمریکایی در کم‌تر از یک دقیقه، دفاع وزیر خارجه ایران از هولوکاست، و اظهار امیدواری روسیه به دور بعدی مذاکرات هسته‌ای می‌شود.

تایمز اسرائیل/ناوهای جنگی ایران در بندر سودان پهلو گرفتند

ناوهای نیروی دریایی ایران برای سوخت‌گیری در بندر سودان و با فاصله حدود ۱۳۰۰ کیلومتر از اسرائیل پهلو گرفتند.این دو ناو روز دوشنبه در حالی سوخت‌گیری می‌کردند که مقابلشان و آن سوی دریای سرخ عربستان سعودی قرار داشت که رقیب منطقه‌ای ایران به حساب می‌آید."سوارمی خالد سعد"سخنگوی ارتش سودان گفت: این ناوهای جنگی که یکی از آنها تدارکاتی است، وارد بندر سودان شده‌اند و شهروندان می‌توانند از این ناوهای ایرانی بازدید کنند.

اسرائیل


کشتی‌های نیروی دریایی ایران مرتباً در بندر سودان توقف می‌کنند و خارطوم این توقف‌ها را تماس عادی بندری توصیف می‌کند.بندر سودان در فاصله حدود ۲۵۰ کیلومتری عربستان سعودی و فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری از سواحل جنوبی اسرائیل قرار دارد."ابراهیم قندور " دستیار"عمر البشیر"رئیس‌جمهور سودان در مصاحبه‌ای در ماه مارس گفت: در روابط سودان با ایران"هیچ چیز خاصی"وجود ندارد و تأکید کرد که این روابط، روابط سودان با کشورهای دیگر را، از جمله عربستان سعودی که از سرمایه‌گذاران اصلی در این کشور است، تحت‌الشعاع قرار نداده است.

تایمز اسرائیل/ فرمانده نیروی دریایی ایران: هدف ما نابود کردن نیروی دریایی آمریکا است

دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران، روز دوشنبه گفت که نابود کردن نیروی دریایی آمریکا یکی از اهداف عملیاتی اصلی نیروهایش است.به گفته منابع خبری،وی در مصاحبه‌ای به شدت تهاجمی اعلام کرد ایران " می‌تواند یک ناو هواپیمابر آمریکا را در کم‌تر از یک دقیقه غرق کند. "دریادار فدوی همچنین افزود: نیروی هوایی آمریکا کاملاً به جنگنده‌هایی وابسته است که از ناوهای هواپیمابر این کشور پرواز می‌کنند، " بنابراین، طبیعی است که ما بخواهیم این ناوها را غرق کنیم. "

اسرائیل


فدوی تصریح کرد کهناوهای جنگی آمریکا اهداف بسیار راحتی برای سپاه پاسداران هستند، به شرط آن‌که " تحلیل بسیار دقیقی از طراحی، ساخت و ساختار این ناوهای جنگی داشته باشیم و بدانیم چگونه باید عمل کنیم. "وی با تأیید این‌که ایران " ماکت‌های ناوهای هواپیمابر آمریکایی " را برای تمرین نیروی دریایی سپاه ساخته است، گفت که گزارش‌های آمریکایی درباره این ماکت‌ها بسیار"ساده‌لوحانه"با موضوع برخورد کرده‌اند.فدوی افزود: " آمریکایی‌ها هیچ چیز نمی‌دانند. ما سال‌‌های سال است که ماکت ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها و ناوها جنگی آمریکایی را می‌سازیم و غرق می‌کنیم و توانسته‌ایم طی یک سری اقدامات عملیاتی، ناوهای آمریکایی را در ۵۰ ثانیه غرق کنیم. "

یدیعوت آحارانوت/ دریاسالار ایرانی: در صورت جنگ ناوهای آمریکایی هدف قرار می‌گیرند

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران روز سه‌شنبه گفت که اگر جنگ با آمریکا آغاز شود، ایرانی‌ها ناوهای هواپیمابر آمریکایی را در خلیج فارس هدف قرار می‌دهند.اظهارات این فرمانده اصولگرای سپاه کاملاً مقابل سیاست روحانی رئیس‌جمهور ایران در ایجاد ارتباط با غرب است.

اسرائیل

فدوی همچنین گفت:اندازه ناوهای هواپیمابر آمریکایی آن‌ها را به"اهدافی بسیار راحت"تبدیل می‌کند.وی افزود: سپاه پاسداران پیش‌تر هم تمریناتی انجام داده و طی آن‌ها ماکت یک ناو آمریکایی را هدف گرفته است.

تایمز اسرائیل/ وزیر خارجه ایران: اجازه نمی‌دهم هولوکاست رسماً انکار شود

قانونگذاران اصولگرای ایران از وزیر خارجه این کشور به دلیل عقب‌نشینی از سیاست‌‌های گذشته این کشور در انکار هولوکاست انتقاد کردند.محمد جواد ظریف به مجلس احضار شده و در جلسه‌ای که روز سه‌شنبه مستقیم از رادیوی ملی ایران پخش می‌شد مورد سؤال واقع شد.ظریف اعلام کرد که تا زمانی که وی وزیر خارجه است اجازه نخواهد داد که وجهه ایران با اظهارات درباره " انکار هولوکاست " خدشه‌دار شود.


اسرائیل

احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران در سال ۲۰۰۵ هولوکاست را یک"افسانه"خواند و موجب انتقادها و اعتراضات بین‌المللی از این کشور شد.این در حالی است که جانشین وی روحانی که یک میانه‌رو است، به جای تهدید به نیروی نظامی و انکار هولوکاست به ایجاد ارتباط با غرب رو آورده است.به نظر می‌رسد احضار و انتقاد از ظریف بخشی از فشار روزافزون اصولگرایان بر دولت روحانی است.

ظریف در ادامه اظهارات خود نیز گفت کهسیاست ارتباط ایران با غرب خواب را از چشمان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ربوده است.طبق ترجمه خبرگزاری فارس از سخنان وزیر خارجه، وی همچنین گفت: "سیاست خارجی دولت آرامش و راحتی را از نتانیاهو گرفته و او را در فضای بین‌المللی منزوی کرده است، و این پیروزی بزرگی است که نیروهای مقاومت منطقه یک به یک به خاطر آن از ما تقدیر کرده‌اند."

یدیعوت آحارانوت/ روسیه انتظار پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای هفته آینده با ایران دارد

مذاکره‌کننده اصلی روسیه طی اظهاراتی که روز سه‌شنبه منتشر شد اعلام کرد ایران و شش قدرت جهانی ممکن است هفته آینده در دور بعدی مذاکرات در وین درباره بخش‌هایی از متن توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند."سرگئی ریابکوف"معاون وزیر خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای با آژانس خبر دولتی این کشور گفت: " در نتیجه این دور دست‌کم باید به برخی عناصر متن توافقی و عناصری از متن مشترک برسیم. "

اسرائیل


وی توضیحی درباره این‌که کدام بخش‌های توافق مورد نظر است نداد. اما گفت: "در حال حاضر به هیچ وجه متن مشترکی وجود ندارد، بنابراین اگر به چنین شرایطی برسیم، نتیجه خوبی کسب کرده‌ایم." دور آینده مذاکرات ۱۳ مه آغاز خواهد شد و ممکن است حدود چهار روز به طول بینجامد.