شیر و خورشید یونسی در رسانه های اپوزیسیون

به گزارش افکارنیوز، سخنان علی یونسی، دستیار ارشد دکتر حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در یک نشست خبری در شیراز پس از دیدار با یهودیان، مورد توجه رسانه های اپوزیسیون قرار گرفت.

وب سایت رادیوفردا(RadioFarda) وابسته به سازمان سیا، نوشت:

علی یونسی، دستیار ارشد حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در یک نشست خبری در شیراز این‌گونه اظهارنظر کرد که شیر و خورشید در پرچم سابق ایران " نماد حضرت علی[ع] و حضرت محمد[ص] " است و پیشنهاد کرد که نماد شیر و خورشید جایگزین نماد هلال احمر شود.

علی یونسی طی یک سخنرانی در سفر دو روزه خود به شیراز گفته‌است: «عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران، یک نماد سلطنتی است؛ اما این‌گونه نیست. شیر نماد حضرت علی[ع] و خورشید نماد حضرت محمد[ص] است و تنها تاجش مربوط به شاه بود.»

وی که شامگاه شنبه سخن می‌گفته، افزوده‌است: «اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.»

وب سایت دویچه وله(DW) رسانه دولتی آلمان، نیز نوشت:

یونسی پرچم سه رنگ ایران را دارای " سابقه تاریخی " دانست و خاطرنشان ساخت: «عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی و شاهنشاهی است، در حالی‌که شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و در دوران گذشته اضافه کردن تاج به این نماد باعثسلطنتی شدن آن شد.»

دستیار ارشد روحانی افزود: «هرچند برای نماد هلال احمر احترام زیادی قائلیم، اما پیشنهاد می‌کنم نماد شیر و خورشید که نماد حضرت محمد(ص) و علی(ع) است، جایگزین نماد کنونی هلال احمر شود.»

وب سایت العربیه(Alarabiya) وابسته به رژیم آل سعود، هم نوشت:

علی یونسی، دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها، گفت که اگر به او باشد آرم " شیروخورشید " را به پرچم ایران بازمی گرداند.

یونسی این سخنان را شامگاه شنبه، ۳ ماه مه، در شهر شیراز و در یک کنفرانس خبری عنوان کرد و گفت: «پرچم سه‌رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است، اما اینگونه نیست.»

یونسی ادامه داد: «شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.»

پایگاه اینترنتی شبکه العربیه همچنین نوشت: «آیت الله خمینی طی سخنرانی در ابتدای انقلاب، نشان شیروخورشید را " منحوس " خواند و از مقامات وقت دولتی خواست تا آن را از روی پرچم و اوراق دولتی حذف کنند.»