برنامه ما برای تعامل با دنیا در چارچوب عزت مصلحت است

به گزارش افکارنیوز، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جمع مردم ایلام با بیان اینکه ایلام به عنوان سرزمین قهرمانان تاریخ گذشته و امروز و سرزمینی که دارای تمدن چندین‌هزار ساله است اظهار داشت: سرزمینی که همواره به عنوان مرزبان و مرزدار غرب ایران عزیز ما بوده و سرافرازی‌ای که در دوران دفاع مقدس به عنوان پیشگامان و پیشتازان جبهه دفاع از انقلاب، شرف و استقلال کشور بوده است.

وی تصریح کرد: من در دوران دفاع ۸ ساله بارها به این سرزمین آمدم و دیدم که چگونه قهرمانانه در کنار علما، بزرگان و عشایر مردم این سرزمین ایستادگی کردند؛ همه غیورمردان کرد، لر، لک، عرب، همه عشایر برادرانه دست به دست هم دادید، دیروز برای دفاع از ایران عزیز و امروز برای آبادانی این سرزمین.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز ایران شاهد حضور ۲۴ خرداد پارسال شماست؛ شما در سال گذشته برای اجرای تدبیر مقام معظم رهبری و سربلندی ایران عزیز اعتنایی به تبلیغات مسموم دشمنان نکردید و پای صندوق آرا شتافتید و حماسه سیاسی بزرگ را آفریدید.

وی خاطرنشان کرد: ایران امروز در جبهه خارجی موفق و سرفراز است و روابطمان با دنیا به ویژه همسایگان از همیشه بهتر است؛ ما و عراق کشور همسایه دوست و برادر رابطه‌مان روز به روز نزدیک‌تر و صمیمی‌تر خواهد شد. کشوری که در کنار ایلام قرار دارد.

روحانی ادامه داد: با همه همسایگان روابط‌مان گسترش خواهد یافت. با دنیای غرب و شرق آنهایی که به حقوق ملت ایران و عظمت این سرزمین و رشد و شکوفایی آن سر فرود بیاورد و قصد دوستی داشته باشند ما هم به سمت آنها دست صمیمیت دراز می‌کنیم؛ مسیر ما با دنیا مسیر تعامل، دوستی و در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت است.

روحانی افزود: دولت در طول خدمتش طرح‌ها و برنامه‌های آبادانی این استان را از یاد نخواهد برد و محبت مردم ایلام را دولت خدمت‌گذار با برنامه‌ها و اجرای آن برنامه‌ها پاسخ مناسب خواهد داد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ایران در مسیر پیشرفت، تعالی و توسعه است این ادعا نیست و شما روز به روز شاهد خواهید بود که با فداکاری، اتحاد و عزت شما مردم شاهد ایرانی آبادتر، سرافرازتر و شکوهمندتر در منطقه و جهان خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما در پناه اهل بیت به ویژه مولایمان علی(ع) که ماه رجب به نام او است و به میلاد و قدومش افتخار می‌کنیم در پناه الطافش توسعه کشور را ادامه خواهیم داد.

روحانی تصریح کرد: ما در مرحله دوم یارانه‌ها قدم بلندی را در راه سلامت، بهداشت، درمان مردم کشور برداشته‌ایم و این قدم‌ها را ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: ما مراکز بهداشتی و درمانی استان ایلام را امسال و سال آینده تجهیز خواهیم کرد. بیمارستان ۳۷۶ تخت خوابی این استان تا پایان سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود.

رئیس‌جمهور گفت: در نظام بهداشت، درمان و سلامت تلاشمان را ادامه خواهیم داد تا مردم با هزینه کمتری به سلامت مورد نظرشان دست یابند.

روحانی افزود: ما در مرحله دوم یارانه به محیط زیست رسیدگی خواهیم کرد و ایلام که از ریزگردها در رنج است با تلاش ما در این استان و با کمکی که از سوی دولت عراق صورت می‌گیرد نجات خواهد یافت و در این راه قدم‌های لازم را امسال و سال آینده و تا پایان عمر دولت برمی‌داریم.

وی به جلسه اخیر هیات دولت اشاره کرد و گفت: به جنگل‌های زاگرس و ایلامی که عروس زاگرس است و مشکلاتی که برای جنگل پیش آمده و اقداماتی که در این رابطه انجام شده رسیدگی می‌کنیم.

روحانی تصریح کرد: امسال تلاش دولت در رابطه با اقتصاد مقاومتی رونق اشتغال و اقتصاد ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در این سفر اجرای ۴۴ پروژه در دستور کار است که این پروژه‌ها بخش اعظم‌اش در سال ۹۳ به پایان خواهد رسید و ۱۰ پروژه دیگر سال آینده به پایان خواهد رسید.

روحانی با اشاره به آبیاری مدل برای ۵۰ هکتار از اراضی استان ایلام یادآور شد: ما طرح‌های مهمی که برای ساماندهی گاز، پتروشیمی خواهیم داشت و گازهایی که امروز در حال سوختن است جمع‌آوری و به طرح‌های پتروشیمی تبدیل می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: عصر امروز یک بخش از پتروشیمی ایلام افتتاح خواهد شد و طرح‌های دیگر در زمینه گاز و پتروشیمی ظرف سال‌های پیش رو جزو طرح‌های مورد نظر خواهد بود.

وی به تکمیل ۳ سد این استان اشاره و خاطرنشان کرد: جاده‌هایی که در این استان باید بهسازی شود تا سال ۹۴ عملیاتی خواهد شد مثل جاده صالح‌آباد به مهران که تا پایان امسال و مهران تا مرز که تا پایان سال ۹۴ اجرا خواهند شد.

روحانی با اشاره به اینکه ۳ بازارچه‌های مرزی استان ایلام یادآور شد: این بازارچه‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت به ویژه ۳ بازارچه مرزی تا وضع تجاری مردم و اشتغال آنها در مسیری قرار گیرد که بیکاری‌ها کاهش یابد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت برای منطقه آزاد مهران بررسی‌ها را انجام خواهد داد افزود: استان ایلام شاهد پیشرفت و آبادانی با تلاش شما مردم و اجرای پروژه‌های عمرانی خواهد بود و برای رفت و آمد و توسعه با کشور همسایه یعنی عراق و مسیر زوار در مهران شاهد پیشرفت که در کنار آن شاهد اشتغال و تجارت برای مردم غیور، فداکار و وطن‌دوست ایلام خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تردیدی نداشته باشید که دولت همه توان خود را برای اجرای همه پروژههای توسعه به کار خواهد بست.