وزارت اطلاعات ازدیدار اشتون با فتنه گران باخبر بود

به گزارش افکارنیوز، این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در جلسه دیروز دو سوال از وزیر اطلاعات مطرح بود که یک سوال مربوط به حواشی سفر کاترین اشتون و دیدار وی با اصحاب فتنه بود که از سوی تعدادی از نمایندگان نیز امضا شده بود، این سوال به اینگونه تدوین شده بود که وزارت اطلاعات با توجه به اشتباه گذشته در سفر هیأت پارلمانی اروپا به ایران و اشراف اطلاعاتی می‌توانست جلوی ملاقات‌های اشتون با فتنه‌گران را بگیرد و قبل از این دیدار هشدار لازم را ارائه بدهد پس چرا چنین عملی صورت نگرفته است؟.

کریمی قدوسی ادامه داد: وزیر اطلاعات در این جلسه توضیح داد که " ما در این خصوص اقدام کردیم "؛ البته وزیر شک داشت که اقدام وزارت قبل از ملاقات‌ها صورت گرفته یا بعد از آن. بخاطر همین شک وزیر در ابتدای امر از پاسخ وی قانع نشدم که با توجه به اینکه کمیته‌ای ویژه از سوی کمیسیون امنیت ملی برای بررسی این قضیه تشکیل شده بود، گزارش تحقیقات این کمیته بعد از اینکه اعلام کردم قانع نشده‌ام، در جلسه کمیسیون قرائت شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق گزارش کمیته ویژه کمیسیون امنیت ملی، در تاریخ ۱۶ و ۱۷ همان ماهی که دیدار اشتون با برخی از فتنه‌گران انجام شده(یعنی یک روز قبل و روز ملاقات اشتون با اصحاب فتنه) طی دو اقدام از سوی وزارت اطلاعات به وزیر خارجه، وزیر کشور و پلیس دیپلماتیک هشدار داده شده بود. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اظهار داشت: وزارت اطلاعات اعلام کرده بود که " قرار است در این مکان این ملاقات‌ها صورت بگیرد " بر همین اساس آنها(دستگاه‌هایی که به آنان هشدار داده شده بود) ابزار لازم را برای جلوگیری از این ملاقات در دست داشتند؛ لذا روشن شد وزارت اطلاعات در این زمینه به موقع عمل کرده است. کریمی قدوسی تاکید کرد: در نهایت بنده نسبت به پاسخ‌های وزیر اطلاعات قانع شدم.

کریمی قدوسی در توضیح جزئیات بیشتری از اظهارت وزیر اطلاعات در جلسه عصر گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اصل قضیه بر این است که وزیر اطلاعات با اشراف اطلاعاتی که داشته‌ متوجه می‌شود در این سفر قرار است یک چنین ملاقات‌هایی صورت بگیرد بنابراین، " وزارت اطلاعات به صراحت اعلام کرد که ما از این موضوع مطلع بودیم لذا بصورت کتبی و شفاهی هشدار خود را به جایگاه‌هایی که مسئولیت دارند ابلاغ کردیم ".

این هشدار به وزیر خارجه، وزیر کشور و پلیس دیپلماتیک اعلام شده بود. حتی وزارت اطلاعات تاکید می‌کند که از انجام این ملاقات ممانعت شود، اما پلیس دیپلماتیک در پاسخ به این تاکید وزارت اطلاعات پاسخ می‌دهد که " ما نمی‌توانیم از شما دستور بگیریم؛ چرا که زیر نظر وزارت خارجه و وزارت کشور هستیم این دو وزارتخانه باید به ما بگویند تا از اینگونه ملاقات‌ها جلوگیری کنیم ".

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد که بعد از قانع شدن نسبت به اظهارات وزیر اطلاعات، موضوع سوال خود را از وزارتخانههای نامبرده که مورد هشدار وزارت اطلاعات قرار گرفته بودند، پیگیری خواهد کرد.