دروغ تازه دشمنان درباره نامه ظریف به روحانی!

به گزارش افکارنیوز، در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵ + ۱ در وین، یک منبع اگاه در وزارت خارجه ارسال نامه از سوی وزیر امور خارجه به رئیس جمهور در مورد شرایط مذاکرات و زمان احتمالی به نتیجه رسیدن آن را تکذیب کرد.

یکی از رسانه‌های داخلی امروز چهارشنبه در خبری مدعی شده است که «پس از چند دور مذاکره برای رسیدن به توافق نامه جامع شنیده ها حاکی است که وزیر امور خارجه طی نامه به رئیس جهور اعلام کرده است که برای تمدید توافق نامه ۶ ماهه آماده باشند. بر این اساس احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات با ۵ + ۱ وجود دارد.»

این در حالی است که یک منبع آگاه در وزارت خارجه با توصیه رسانه‌های داخلی به پرهیز انتشار اخباری که بیش از منافع ملی ایران به طرف مقابل کمک خواهد کرد، نگارش چنین نامه‌ای را ادعایی بی‌اساس دانست.

ایران و ۵ + ۱ در چارچوب توافق ژنو دوره زمانی شش ماهه‌ای را برای اجرای تعهدات متقابل اولیه خود و نیز مذاکره برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای تعیین کردند که البته به احتمال تمدید آن نیز اشاره شده بود. شرایط مذاکراتی مقدماتی برای رسیدن به توافق جامع مثبت بوده و طرفین ابراز امیدواری کرده‌اند که توافق در مدت شش‌ماهه مورد نظر حاصل شود.

انتشار ادعای نگارش نامه وزیر خارجه به رئیس جمهور در حالی صورت می‌گیرد که علاءالدین بروجردی از نمایندگان مجلس در توضیح چارچوب تصمیم‌گیری برای مذاکرات هسته‌ای گفته است که «کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی یک حلقه از حلقه های تصمیم‌گیری در خصوص مذاکرات هسته‌ای و آخرین حلقه جلسه‌ای است که در محضر مقام معظم رهبری تشکیل می‌شود و در آن جلسه چارچوب مذاکرات نهایی شده و تیم مذاکره‌کننده در همان چارچوب مذاکره می‌کند.»

با توجه به چارچوبها و ساختارهای شکلگرفته برای ارائه اطلاعات و تصمیمگیری برای سیاستهای هستهای کشور، ارزیابی احتمال توافق یا نرسیدن به توافق هستهای در دوره شش ماهه احتمالا به روشهای مناسبتری صورت گرفته است و اعلام نظر در باره آن نیازی به نگارش نامه وزیر خارجه به رئیس جمهور نخواهد داشت.