قالیباف: رهبر انقلاب به مذاکرات هسته‌ای نظارت دارند

به گزارشافکارنیوز،" محمدباقر قالیباف " شهردار تهران در سومین همایش پیشکسوتان جهاد و شهادت روحانیون رزمنده تهران بزرگ، که به همت نمایندگی ولی فقیه در سپاه محمد رسولالله(ص) در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: سلسله جلیله روحانیت و رزمندگان پرشور دوران دفاع مقدس، جانبازان، ایثارگران و آزادگان شما هستید که علم و عمل را در فرهنگ اهل بیت(ع) و عاشورا به نمایش گذاشتید.

وی افزود: خدا را شاکرم این توفیق نصیب این حقیر شد تا در خدمت شما عزیزان که در دوران دفاع مقدس برای همه ما رزمندگان از رزمنده ساده تکور و با اخلاص تا فرماندهان امید بودید باشم.

قالیباف تصریح کرد: در جمع علما سخن گفتن برای حقیر بسیار سخت است، آن هم شما عزیزانی که نماد علم و ایمان هستید، انسان در زندگی خودش با لحظاتی روبرو می‌شود که آن لحظات امتحان و آزمایش است و برای همه جامعه چنین لحظاتی پیش می‌‌آید.

شهردار تهران گفت: دوران دفاع مقدس یکی از آن امتحان‌های بزرگ الهی بود که برای یکایک این مردم و جامعه اسلامی یک آزمایش بزرگ بود که البته این آزمایش همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ما از شما بزرگواران اینگونه اسلام و اندیشه بزرگ اسلامی را فهم کردیم، یک روز در میدان دفاع مقدس باید در مقابل تیر‌ها و گلوله‌ها و خمپاره‌ها و موشک‌ها و صدای تانک‌ها امتحان پس می‌دادید، امروز نیز بیش از دو دهه در جامعه اسلامی در مقابل صدای مردم باید برای مقابله با تبعیض و فساد جواب بدهیم و مسئولیم و باید امتحان پس بدهیم.

قالیباف اظهار داشت: امروز هم بدون شک ما نیازمند‌‌ همان زهد شیعی برگرفته از اهل بیت(ع) هستیم آن هم نه تنها یک زهد فردی، بلکه یک زهد شیعی اجتماعی و باید باور کنیم که امروز هم بیش از هر زمان دیگری نیازمند کلام، مرام و اقدام علوی هستیم.

شهردار تهران تصریح کرد: فرهنگ علوی که روحانیت بزرگوار و امام(ره) و شهدا به ما اینگونه آموختند که قدرت هدف نیست، بلکه وسیله است برای تحقق کارآمدی دین در اداره جامعه.

وی گفت: باور و امید و ایمان ما به این است که اگر با‌‌ همان باورهای دوران دفاع مقدس در عرصه امروز به میدان بیاییم و با‌‌ همان گفتمان دوران دفاع مقدس که برخاسته از مکتب تشیع بود و با یک عمل مکتبی و اقدام و مدیریت جهادی و فرهنگ و روحیه جهادی در این عرصه هم در میدان باشیم که بدون شک راه نجات، پیروزی، موفقیت و عزت در دنیا و آخرت ما در گرو این مسیر است.

قالیباف افزود: روحانیت شیعه به رهبری امام راحل ما نشان داد که در این مقطع از تاریخ، در این دوره مبارزه در دوران دفاع مقدس در پیروزی انقلاب اسلامی شما بزرگواران پرچمدار این مکتب و این حرکت بودید و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، در این آزمایش الهی و مقطع تحقق کارآمدی دین در اداره جامعه نیازمند همین روحیه و مسیر هستیم.

شهردار تهران اظهار داشت: امروز هم باید باورمان این باشد و در واقع به تبعیت از فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین(ع) اگر بیقراری و سختی زندگی مردم، حل مشکلات مردم، توجه به ایتام و مستضعفین و زنانی که امروز سرپرست خانواده هستند و هم رسالت و مسئولیت اقتصادی فرزندان و هم رسالت تربیت آن‌ها را برعهده دارند و در این دوران سخت در عرصه اقتصادی زندگی می‌کنند، اگر این‌ها را می‌بینیم و اگر نیازمند فداشدن توان و وقت و زندگی ماست که بتوانیم باری از مشکلات جامعه برداریم، اینجا هم باید با صدای بلند آن‌ها را صدا کنیم.

وی تصریح کرد: این مسیری است که ما از فرهنگ جهان اسلام و مکتب تشیع درپای منابر و کلاس‌های شما بزرگان آموختیم و بدون شک همانطور که در دوران دفاع مقدس هیچ خاکریز و محل سخت و نقطه درگیری‌های تن به تن نبود که ما روحانیت را در آن میدان نبینیم که مظلومانه جنگیدند و به شهادت رسیدند و امام راحل ما به عنوان فرمانده کل قوا در اداره کلان و پیاده کردن این گفتمان نقش داشتند و شما نشان دادید که در میدان هستید، در این عرصه هم باید در میدان باشید تا بر مشکلات فائق بیاییم.

قالیباف با اشاره به اینکه باید به یکی از موضوعات و پروژه مهم امروز جامعه ما که همه نخبگان و عموم جامعه را در عرصه‌های مختلف با این موضوع مهم درگیر کرده، گفت: شما عزیزان حتما در مکان‌های مختلف مهم‌ترین رسالتی که دارید توضیح و روشن کردن مردم است و من باور قلبی خودم را به شما عزیزان می‌گویم.

وی افزود: معمولا در محافل سخنرانی‌ها به عنوان خدمتگذار در شهرداری به موضوعاتی از این جنس کمتر پرداخته‌ام اما امروز احساس کردم که باید سهم خودم را که شاید اشکال هم داشته باشد، صادقانه عرض کنم.

شهردار تهران تصریح کرد: بحثمهم مربوط به موضوع هسته‌ای در کشور ما مطرح است و پرونده هسته‌ای یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها و پروژه‌های مهم سیاست خارجی در تاریخ ایران است و حتما در سال‌ها و قرن‌ها آیندگان بر این موضوع قضاوت خواهند کرد.

وی افزود: این موضوع از پیچیدگی‌های حقوقی برخوردار است و بازیگران متعددی در سطوح مختلف از همسایگان و حوزه منطقه و سطح جهانی و قدرت‌های بزرگ در این زمینه ایفای نقش می‌کنند.

قالیباف اظهار داشت: این میدان مبارزه‌ای است که ملت و انقلاب ما و نظام اسلامی با این پروژه روبروست.

شهردار تهران تصریح کرد: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که مقام معظم رهبری به این پروژه مهم نظارت دقیق و عمیق دارند و اداره کننده این موضوع هستند و خط قرمزهایی که باید رعایت شود را بدون شک از هر کسی در هر جایگاهی مطالبه خواهند کرد.

قالیباف افزود: از طرفی در کنار چنین سیاست و استراتژی مشخص و روشن با نگاه به گذشته و دولت‌های مختلف که با این موضوع واحد رفتارهای مختلفی نشان دادند، می‌بینیم که این رفتار‌ها گاهی باهم متضاد بوده است و یکی از این رفتار‌ها در مقطع کنونی اتفاق می‌افتد.

شهردار تهران اظهار داشت: ما می‌بینیم که مقام معظم رهبری با صراحت تمام در بیاناتشان می‌فرمایند که تیم مذاکره کننده، بچه‌های انقلاب و بچه‌های خودمان هستند، اگر این موضوع را به طور مستقیم از امام خود می‌شنویم، باید بدانیم نباید این تیم را تضعیف کنیم و نباید بیانی و قلمی در صحنه کاغذ آورده شود که تیم مذاکره کننده ما در این عرصه احساس ضعف کنند.

قالیباف تصریح کرد: نباید از عناوین و القابی استفاده کرد که موجب تضعیف تیم مذاکره کننده شود، البته نقد در هر شرایطی حق همه افراد جامعه است، اما باید بدانیم که نقدی اثرگذار و پایدار و سازنده است که نقدکننده اصل صداقت و نیت را رعایت کند، نه در موضوع هسته‌ای بلکه در هر موضوع نقدی اگر صراحت و نیت خالص در آن نباشد، آن نقد نیست.

وی افزود: از آنجا با صراحت این نکته را بیان کردم که عزیزان ما نباید در موضوعات مهم و حیاتی که سرنوشت جامعه اسلامی در گرو آن است، به گونه‌ای رفتار کنیم که جامعه اسلامی را در این زمینه دوقطبی کنیم. این امنیت و اقتدار ما و مولفه‌های قدرت را به خطر می‌اندازد و تبعات آن به نظام و ملت بر می‌گردد و منافعش برای دولت‌ها و اشخاص و جناح‌ها و گروه‌ها نیست، بلکه متعلق به کیان نظام اسلامی است.

شهردار تهران اظهار داشت: باید همه ما بدانیم و تیم مذاکره کننده هسته‌ای بدانند که حتما می‌دانند مذاکره یک فرآیند دوطرفه است و نباید انتظار داشت در این فرآیند همه خواسته‌های ما را بتوانند برطرف مقابل بقبولانند. نمی‌شود همه مطالبات تامین شود، مخصوصا اینکه ما با مستکبران و آمریکای جهانخوار طرف هستیم که در تاریخ زندگی خود از روزی که به قدرت رسیده نشان داده که همیشه مخصوصا با این ملت و به ویژه با انقلاب اسلامی سر ستیز دارد.

قالیباف افزود: باید بدانیم تا ما در ماهیت انقلابی و اسلامی خود ایستاده‌ایم و آمریکا در خوی استکباری خود ایستاده، رابطه ما رابطه گرگ و میش است و ما با چنین کسانی در مذاکره نباید به هیچ قیمتی به آن‌ها اعتماد کنیم و مقام معظم رهبری بار‌ها این موضوع را به دولتهای گذشته و این دولت متذکر شده‌اند.

وی گفت: ما روزی تا تعلیق پیش رفتیم، اما بعد دیدیم خیانت کردند، پس نباید ساده اندیشی کنیم، اگر می‌بینیم در مذاکرات خوش و بش و حرف زدن و اینهاست، به معنای دوستی کردن با ملت ما نیست، از همین رو حضرت آقا می‌فرمایند نرمش قهرمانانه باید داشته باشیم.

قالیباف اظهار داشت: بنابراین ما در میز مذاکره هم باید بدانیم این یک میدان مبارزه و نبرد است، نوع آن عوض شده، یک روزی دشمن با مبارزه نظامی به مقابله با انقلاب اسلامی پرداخت و بعد که نتیجه نگرفت، با تهاجم فرهنگی، امروز هم در عرصه سیاست خارجی باید بدانیم که این میز گفتگو یک میز مبارزه است و نه فقط یک میز مذاکره.

شهردار تهران افزود: سوال اصلی این است که باید در افکار عمومی برای جامعه باز شده و پاسخ داده شود که آیا ما قبل از تحریم در این کشور هیچ مشکلی نداشتیم، حتی قبل از طرح موضوع هسته‌ای، حتی قبل از طرح موضوع هسته‌ای وضع اقتصادی و فرهنگی ما وضع خوبی بود؟

وی تصریح کرد: به هرحال ما در دهه اول انقلاب نیستیم، بیش از سه دهه از انقلاب گذشته و دولت‌های مختلف با جهت گیری‌ها و سلایق مختلف در این کشور هر آنچه خواستند به نمایش گذاشتند و خروجی‌های اقتصادی و فرهنگی آن‌ها را در زندگی‌هایمان دیده‌ایم.

قالیباف افزود: امروز هم اگر تحریم اتفاق افتاده و دشمن از اینجا تاخت و تاز به انقلاب اسلامی را شروع کرده، باید درس بزرگی بگیریم. ما در گذشته نشان دادیم که به مدد پول راحت الحلقوم نفت جامعه را اداره کرده‌ایم نه با یک مدیریت صحیح و درست.

شهردار تهران گفت: دشمن در جبهه‌ها نیز از نقطه ضعف ما حمله می‌کرد و ما نیز در عملیات کربلای ۴ و ۵ همینطور از نقطه ضعف دشمن به آن‌ها حمله می‌کردیم، امروز نیز دشمن دشمن است و نگاه کرده آسیب ما را پیدا کرده که ما با پول بی‌زبان نفت مشکلات خود را می‌خواهیم حل کنیم، لذا این مدیریت نمی‌خواهد و هرکس می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی افزود: نابسامانی‌های ما به این دلیل به وجود آمده که این فرصت نفت را تبدیل به تهدید کرده‌ایم، حضرت آقا تاکید کرده‌اند که اگر هم می‌خواهیم باید پول نفت را در حوزه سرمایه گذاری ببریم، نه در خرج‌های روزمره ما، این کار هم پیش نرفت تا زمانی که بودجه‌ای از نفت را جدا کنند وگرنه چیزی از آن نمانده است

قالیباف گفت: در ابتدای دهه ۸۰ نفت ۱۰،۱۲ دلار بود و در انتهای دهه ۸۰،۱۰۰ دلار یعنی حدود ده برابر اما ما بازهم مشکلات اقتصادی و اشتغال و بیکاری داشتیم و تحریم به ما نشان داد که دشمن از این نقطه به انقلاب اسلامی و عزت ما می‌تازد.

وی افزود: باید بدانیم که تغییر رویکرد دشمن از تهاجم نظامی به جنگ اقتصادی مبنای مذاکره کردن با ما نیست، هنوز اندیشه دشمن اندیشه فروپاشی نظام اسلامی به روش دیگر است.

شهردار تهران اظهار داشت: بدون شک تحریم ظالمانه است و باید تلاش کنیم این تحریم را بشکنیم و به افکار عمومی جهانی نشان دهیم که ما به دنبال جنگ افروزی نیستیم، ما ملت اهل منطقیم و امام ما با منطق قرآن و اهل بیت(ع) به دنبال صدور انقلاب اسلامی بوده، نه با کشور گشایی، لذا دشمنان بودند که جنگ را شروع کردند نه ما.

قالیباف تصریح کرد: دولت این مسیر را شروع کرده و باید با آن همراهی کرد اما دشمن به دنبال حل مشکل نیست و به دنبال مبارزه و پیروزی از یک راه دیگر است.

وی گفت: سوال دوم این است که راه مقابله با این تحریم چیست؟ دو راه پیش روی ماست، اول آن راه حلی که مسیر مورد نظر دشمنان ماست، مسیری که دشمنان ما دوست دارند در آن راه حرکت کنیم، آن مسیری است که آن رخنه‌ای که ایجاد شده از طریق این نابسامانی‌ها دشمن وارد شده و ما فقط در حوزه سیاست خارجی و مذاکره تمرکز کنیم و بسیار سریع و تند و بیش از همه در مردم این توقع را ایجاد کنیم که اگر این موضوع حل شود، همه مشکلات حل می‌شود. این مسیر اصلا درست نیست و دشمن برای ما طراحی کرده است.

قالیباف تصریح کرد: دلیل این موضوع این است که موقعی که تحریم‌ها نبود، مگر مشکلاتی که به مردم وعده حل آن‌ها را می‌دهیم قابل حل است؟ اگر قابل حل نبود، مردم احساس ناامیدی می‌کنند و این خواسته دشمن برای نشان دادن ناکارآمدی دین در جامعه و فروپاشی است. مگر دشمن به دنبال همین نیست؟

شهردار تهران اظهار داشت: راه حل دوم این است که ما باید تلاش کنیم آسیب پذیری‌های خود را به حداقل ممکن برسانیم. ما باید یاد بگیریم همانطور که سیاستهای اقتصاد مقاومتی را رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند، باید کشور را بدون نفت اداره کنیم، در کشوری که نفت ده دلاری و صد دلاری فرقی ندارد و تاثیر نگذارد، پس بدون نفت هم می‌شود کشور را اداره کرد و این‌‌ همان نکته مقام معظم رهبری است که برخاسته از مکتب تشیع و گفتمان مکتبی و جهادی است.

وی افزود: با نگاه و فرهنگ سازش کارانه و لیبرالیستی نمی‌شود این مبارزه را انجام داد و باید با‌‌ همان زهد دوران دفاع مقدس این زهد را داشته باشیم تا به نصرت الهی دست یابیم که دشمنی که به ضعف ما وارد شده را شکست دهیم.

شهردار تهران افزود: خود فرصت هم فرصت است و هم تهدید و خود تهدید نیز هم تهدید است و هم فرصت و این ما هستیم که با باور‌ها و اندیشه‌های اسلامی خود باید این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم و با اشتباه و توهم بیجا در مردم ایجاد کردن به جای کار و تلاش به این موضوع دامن نزنیم و انتظارات عمومی را بالا نبریم.

قالیباف گفت: نباید با این موضوع ملی رفتار گروهی و جناحی و سیاسی کنیم، باید در همه لحظات آن گوش به فرمان رهبری باشیم. در این موضوع باید بدانیم که عزت و قدرت ما در گرو این است که سناریوهای متعدد و موازی برای این کار داشته باشیم.

شهردار تهران اظهار داشت: نه فقط صرفا در عرصه سیاست خارجی باید اینطور باشیم، در غیر این صورت در مسیری قرار می‌گیریم که در زمین دشمن بازی کنیم و می‌بازیم.

قالیباف تصریح کرد: البته این موضوع به این معنا نیست که ما نباید مذاکره کنیم، نظر رهبری کاملا روشن و مشخص است که حتما باید مذاکره کنیم و به دنیا واقعیت‌ها را بگوییم، اما باید به توان داخلی اتکا داشته باشیم.

وی افزود: ما هرجا به باورهای دینی و اندیشه سیاسی امام تکیه دادیم و در کنار آن در این اندیشه سیاسی تاکید بر توان داخلی به معنای تکیه بر مردم که انقلاب ما را نیز مردم پیروز کردند داشتیم، پیروز شده‌ایم.

قالیباف گفت: ۱۵ خرداد ۴۲ مردم در صحنه نبودند و امام تبعید شدند اما وقتی مردم به صحنه آمدند، امام از نجف و کویت و پاریس خلاف خواست همه استکبار جهانی وارد کشور شدند. مهم‌ترین نقطه بزرگ قدرت ما مردم هستند.

شهردار تهران اظهار داشت: به همین دلیل نباید مردم را دوقطبی کنیم و بگوییم که آن‌ها موافقان و مخالفان این موضوع هستند، بلکه این موضوع امنیت ملی ماست.

وی افزود: تکیه بر توان داخلی و مردم و گوش به فرمان بودن مقام معظم رهبری می‌تواند ما را به پیروزی و پیشرفت برساند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: باید بر وحدت در جامعه بر مدار اندیشههای امام تاکید کنیم و خدای نکرده کسانی به این موضوع بیتوجهی نکنند تا آسیب ببینیم.