اظهارات سانسور شده درباره برنامه هسته ای

به گزارش افکارنیوز، اظهارات «اوزی ایلام»، مدیرکل سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل که روز ۸ ماه مه در تل‌آویو خبرساز شد، در رسانه های آمریکایی به کلی سانسور شده است زیرا وی با جدیت، بخش های کلیدی اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران را به چالش کشیده بود. «ابراز نگرانی نتانیاهو از برنامه هسته ای ایران»، آن بخش کلیدی است که به اعتقاد نویسنده این تحلیل، باعثسانسور مصاحبه نتانیاهو با روزنامه یدیعوت آحارونت در رسانه های آمریکایی شده است.

در گزارش «انجمن کنترل تسلیحات آمریکا» آمده، صحبت های «ایلام» شامل ۴ اظهارنظر مهم بود:

اول اینکه: برنامه هسته‌ای ایران تا تسلیحاتی شدن ۱۰ سال فاصله دارد.

دوم آنکه: من مطمئن نیستم که ایران بمب هسته‌ای بخواهد. برای ایران همین کافی است که برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای یا ترساندن همسایگانش تنها یک کشور در آستانه ساخت بمب‌ هسته‌ای باقی بماند.

سوم اینکه: اظهارات و تهدیدات اسرائیل درباره حمله به ایران، کمکی نمی‌کند.

و چهارم آنکه: حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، آغاز یک جنگ تمام عیار خواهد بود. بمباران کردن ایران نتیجه کاملاً عکس آنچیزی را می‌دهد که ما به دنبال آن هستیم.

این گزارش سپس می افزاید؛ «مصاحبه ایلام قابل توجه است زیرا چنین اظهاراتی بعنوان یک اسرائیلی او را در نقش یک «شاهد مخالف» قرار می‌دهد و مهم‌تر از آن توجهات را جلب می‌کند زیرا ایلام یک کارشناس در زمینه پیشرفت مخفیانه فناوری مرتبط با زرادخانه‌های هسته‌ای است.»

در ادامه این گزارش می خوانیم؛ «گرچه مصاحبه ایلام به زبان عبری در رسانه‌های رژیم صهیونیستی به طرز گسترده‌ای مورد پوشش قرار گرفت اما رسانه‌های مهم آمریکا به پوشش خبری این مصاحبه نپرداختند و این در حالی است که افکار عمومی آمریکا و کنگره این کشور می‌بایست درک عمیق‌تری از موضوع هسته‌ای ایران به دست آورد.»

اظهارات ایلام درباره برنامه هسته‌ای ایران جزء جدیدترین سری از اظهارنظرات مقامات صهیونیستی به حساب می‌آید که با اظهار نظرات بنیامین نتانیاهو متفاوت است.

مقامات ارشد رژیم صهیونیستی نیز اظهارات اخیر نتانیاهو مبنی بر اینکه ایران در حال توسعه موشک‌های بالستیکی بین قاره‌ای برای حمله به آمریکا است را کم اهمیت جلوه دادند.

این گزارش با اشاره به اظهارات ایلام اینگونه نتیجهگیری کرد که اظهارات این مقام اسرائیلی درباره برنامه هستهای ایران میبایست در دفاع از رویکردهای سیاسی و در فرایند مذاکرات هستهای ایران و ۱+۵ (امریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) در وین و همچنین ارزیابی راهحلهایی ناقصی که در نهایت درباره برنامه هستهای ایران مطرح میشود، به خاطر سپرده شود.