ظریف به بحثدرباره برنامه موشکی ایران خندید

به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری انگلیسی رویترز از قول یکی از اعضای حاضر در مذاکرات ایران و ۱ + ۵ گزارش داده وزیر خارجه ایران به درخواست هیئت آمریکایی برای بحثدرباره موشک‌های بالستیک ایران خندیده است.

رویترز در این گزارش به مجموعه‌ای از مباحثچالش‌انگیز درباره برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده است. تعداد سانتریفیوژها، مدت زمان تداوم محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران و سرعت رفع تحریم‌ها از جمله موضوعاتی بوده که این خبرگزاری به آنها اشاره کرده است.

بحثبرنامه موشک بالستیک ایران نیز، طبق آنچه رویترز گزارش داده و مقامات آمریکایی هم بارها مطرح کرده‌اند از جمله موضوعات چالش‌انگیز مطرح شده در این مذاکرات بوده است.

بسیاری از مقامات آمریکایی، در برهه‌های مختلف خواستار حل و فصل مسئله برنامه موشک‌های بالستیک ایران در خلال مذاکرات هسته‌ای شده‌اند، اما مقامات ایران هم بارها تأکید کرده‌اند که درباره مسائل مرتبط با توانمندی‌های دفاعی کشور مذاکره نخواهند کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم روز سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت پس از گفت‌وگو با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «من به شما اطمینان می‌دهم که بحثدفاع جمهوری اسلامی و امکانات دفاعی ما موضوع مذاکره نخواهد بود».

در این میان، خبرگزاری رویترز در گزارش روز جمعه ۱۶ مه(برابر با ۲۶ اردیبهشت) از قول یکی از مقامات ایرانی حاضر در جلسه مذاکرات هسته‌ای به نکته جالبی درباره درخواست آمریکایی‌ها در این مورد و واکنش ظریف اشاره کرده است.

رویترز می‌نویسد: «روز چهارشنبه هیئت آمریکایی مشخص کرد که خواستار بحثدرباره برنامه موشک بالستیک ایران و جنبه‌های نظامی احتمالی در تحقیقات هسته‌ای قبلی ایران است».

درباره واکنش وزیر خارجه ایران نوشته شده است: «اما چنانکه یک مقام ایرانی حاضر در این جلسه گفت وزیر خارجه ایران، محمدجواد ظریف تنها خندید و این اظهارات را نادیده گرفت».