پایان کار «کاترین اشتون» با ۱ + ۵

به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی با اشاره به نزدیک شدن به زمان پایان مأموریت «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گروه ۱ + ۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران، این موضوع را چالشی در مسیر گفت‌وگوها دانسته است.

«کاترین اشتون» انگلیسی که در ۵ سال گذشته ارشدترین مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده، «ممکن است در مذاکرات یک تصمیم‌گیرنده مهم نبوده باشد، اما هماهنگ‌کننده اصلی مذاکرات از سال ۲۰۱۰ بوده است.»

رویترز با اشاره به نقش اشتون در جریان مذاکرات، نوشته است: «جدایی وی آن‌ هم در این برهه حساس، می‌تواند مذاکرات را پیچیده کند و احتمالا آن را با تهدیداتی مواجه کند.»

هرچند که ایران و گروه ۱ + ۵ بر اساس زمانبندی اولیه توافق موقت ژنو باید تا روز ۲۹ تیر(۲۰ جولای) به توافق برسند، و مأموریت اشتون نیز تا مهر ماه(فوریه) ادامه دارد، اما با توجه به سنگ‌اندازی‌هایی که از سوی اسرائیل صورت گرفته و همچنین اختلافات طرفین، احتمال تمدید توافق موقت برای یک دوره ۶ ماهه دیگر نیز وجود دارد.

رویترز در این بار می‌نویسد: «بروز تأخیر می‌تواند به این معنی باشد که مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا به فرد دیگری سپرده شود که آشنایی کمتری با این مسئله داشته یا همخوانی کمتری با ایرانی‌ها داشته باشد. در آنصورت، هرچند که احتمالش کم است، اما ممکن است وظیفه هماهنگی به دیگران، خارج از اتحادیه اروپا، سپرده شود که در آنصورت مذاکرات از دید ایرانی‌ها ممکن است به نقطه صفر بازگردد.»

اشتون ۵۸ ساله تا پیش از این انتصاب به این سمت، یک فعال اجتماعی در زمینه انرژی هسته‌ای بود و تا زمانی که به صورتی غیرمنتظره برای این پست انتخاب شد، هیچ تجربه‌ای در زمینه سیاست خارجی نداشت.

رویترز با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا در انتخاب جانشین اشتون، علاوه بر مسئله ایران، موضوع تنش با روسیه بر سر اوکراین را نیز مد نظر خواهد داشت و به همین جهت ممکن است فردی را برگزیند که رویکردهای سختگیرانهتری داشته باشد. این خبرگزاری از کارل بیلت و رادوسلاو سیکارسکی وزیران خارجه سوئد و لهستان به عنوان گزینههای جایگزینی اشتون نام برده است. هر دوی این وزرا، اخیرا سفری به تهران داشتهاند.