بستری شدن امام خمینی(ره) تا تولد افلاطون

به گزارش افکارنیوز، امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ خورشیدی برابر با ۲۰ رجب ۱۴۳۵ هجری و ۲۰ می ۲۰۱۴ میلادی است و وقایع تاریخی که در این روز روی داده است به شرح زیر است.

*آغاز عملیات حضرت مهدی(عج) توسط رزمندگان اسلام(۱۳۶۰ ش)


آغاز عملیات حضرت مهدی(عج) توسط رزمندگان اسلام(۱۳۶۰ ش)

عملیات حضرت مهدی(عج) به منظور تصرف تپه اللَّه اکبر با همکاری مشترک ارتش و سپاه و با فرماندهی شهید سرلشکر فلاحی و دکتر چمران انجام شد. در این عملیات شش روزه علاوه بر کشته و زخمی و اسارت صدها نفر از نیروهای دشمن بعثی، تعداد زیادی سلاح سبک و سنگین منهدم و نیز به غنیمت گرفته شدند. پس از این عملیات، شهر سوسنگرد از تیررس سلاح‏های سنگین دشمن خارج شد. عملیات حضرت مهدی(عج) پس از گذشت تقریباً هشت ماه از آغاز جنگ، فتح بابی برای رزمندگان اسلام گردید و سدّ دفاعی دشمن را که روز به روز مستحکم‏تر می‏شد، شکست.



آغاز طرح تقسیم اراضی توسط هیئت‏های هفت نفره واگذاری زمین(۱۳۵۹ ش)

در زمان رژیم پهلوی، بسیاری از اراضی حاصلخیز و مرغوب به طرق مختلف از صاحبان آنها ستانده می‏شد و به دارایی‏های خاندان منحوس پهلوی ملحق می‏گشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با فراهم شدن مقدمات اجرای برنامه اصلاحات زمین در استان‏ها، هیئت‏های هفت نفره واگذاری زمین در شهرستان‏ها تعیین شدند تا کار تقسیم اراضی را به موجب طرح اصلاحات ارضی اسلامی آغاز نمایند. در این راستا با اصلاح لایحه واگذاری زمین، تقسیم اراضی بین کشاورزان آغاز شد که بر اساس آن، اراضی احیا شده که در دست افراد و شرکت‏های طاغوت بوده و نیز اراضی موات و مراتع، که در اختیار دولت اسلامی است با رعایت مصالح جامعه در اختیار افراد گذاشته می‏شود. همچنین اراضی بایری که قبلاً آباد بوده و نیز اراضی آباد، با رعایت موازین شرعی و به مقتضای حکم حاکم اسلامی، تصمیم‏گیری شد.



عملیات متوسط امام علی(ع) در غرب سوسنگرد به طور مشترک(۱۳۶۰ش)



عملیات محدود در محور شوش توسط سپاه(۱۳۶۰ش)

همزمان با انجام دو عملیات حضرت مهدی(عج) و امام علی(ع) در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۰، سومین عملیات محدود و غیرکلاسیک در جبهه شوش توسط رزمندگان اسلام انجام که علاوه بر چند کیلومتر پیشروی، مجموعاً در سه عملیات یاد شده، این نتایج حاصل شد. تلفات انسانی دشمن شامل، ۷۰۰ کشته و زخمی و نزدیک به ۸۵۰ اسیر، همچنین انهدام بیش از ۷۰ دستگاه تانک و نفربر و به غنیمت گرفتن ۲۰ دستگاه تانک و نفربر دیگر. گرچه عملیاتی از این نوع، در جبهه‏های مختلف بنا به مقتضیات و امکانات نیروهای‏های اسلام انجام می‏شد و رعب و وحشت بر قلب دشمن انداخته و آرامش را از آنها سلب می‏نمود، اما فرماندهان بعثی، این نوع تحرکات را جدی نگرفته و ادعا می‏کردند که ایران هرگز قادر نخواهد بود عملیاتی قاطع و سرنوشت‏ساز در مقابل ارتش عراق انجام دهد.

*آیت‌الله شریعتمداری بر لزوم مراعات قانون اساسی تاکید کرد


آیت الله شریعتمداری در مصاحبه ای با خبرنگاران خارجی بر لزوم مراعات قانون اساسی ایران تکیه کرد(۱۳۵۷ش)

و گفت: این قانون اساسی علاوه بر آنکه سند آزادیخواهانی بود که اختیارات شاه را محدود می کرد در مورد قانونگذاری نیز به روحانیون نقش عمده ای می داد.



رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی(۲۱ می ۲۰۱۴)




*زادروز افلاطون، عالم بزرگ یونان باستان(۴۲۷ پیش از میلاد)




افلاطون، اندیشمند بزرگ یونان باستان در چنین روزی از ‌سال ۴۲۷ پیش از میلاد متولد شد. اندیشه‌‏های افلاطون به‏ویژه در زمینه‏ دمکراسی، بیش از هر فیلسوف عهد باستان در شکل گرفتن افکار اندیشمندان قرون جدید و معاصر نفوذ داشته است. گرچه نتیجه‏ انتخابات چند دهه‏ اخیر در کشورهای مختلف، اندیشمندان معاصر را بر آن داشته است که بگویند مشارکت و شناخت، اراده و آزادی عمل رأی‏‌دهندگان در تمرین دمکراسی اصیل(حکومت مردم) و درنتیجه تحقق آن به‏ معنای واقعی کلمه، حتی در کشورهای بسیار پیشرفته هم آن‏طور که باید عملی نشده است. افلاطون، شاگرد سقراط و معلم ارسطو و بنیادگذار آکادمی - مدرسه‏ علوم، فلسفه و ادبیات - بود. آثار او به ‏صورت گفت و شنود(مناظره) می‏‌باشند که از میان معروف‏ترین‌شان به‏ ترتیب می‏‌توان به «جمهوری»، «پوزش» و هم‏چنین «ذات عدالت» اشاره کرد.

افلاطون در سال ۳۹۹قمری شاهد خودکشی آموزگارش سقراط به حکم دادگاه آتن - محکمه‏ خلق - بود و در این باره نوشته است: «سقراط پیشنهاد فرار از آتن را رد کرد و به حکم دادگاه که می‌‏دانست درست نبوده، تسلیم شد و جام زهر را نوشید تا احترام به قوه‏ قضایی که حفظ حقوق مردم و امنیت و آرامش آنان بر عهده‏ آن است، محفوظ بماند.» این نظر افلاطون که سران دولت‏‌ها باید فیلسوف باشند و یا فلسفه بدانند و نیز نخبگان باید دارای یکی از این سه خصلت؛ هوشمندی(آگاه)، دلیری(شجاع) و زور بازو(نیروی جسمانی، هدف: آگاه از فنون رزمی) باشند تاکنون در هیچ تفسیری رد نشده‏ است. وی برجستگان یک ملت را دو گروه کرده است: مردان(افراد) عمل و مردان فکر، که جامعه باید از هر فرد در جای خود استفاده کند و اگر هر دو شرط در یک و یا چندین فرد یک جامعه جمع باشد، که خوشا به حال آن جامعه. افلاطون روی مدیریت شایسته و استفاده‏ بهینه‏ یک جامعه از دانش، استعداد، لیاقت و مهارت اعضای خود تأکید و سفارش بسیار کرده است. مرگ افلاطون، سرانجام در سال ۳۴۷ پیش از میلاد، در سن هفتاد و چهار سالگی به وقوع پیوست.





*پیشنهاد تقسیم ایران از سوی داماد چرچیل(۱۹۵۲ م)




۲۱ ماه می ۱۹۵۲(اردیبهشت ۱۳۳۱و ۱۴ ماه پس از ملی شدن نفت ایران) Duncan Sandys دانکن سندز(ساندز) سیاست‌مدار، دولتمرد انگلیسی و داماد وینستون چرچیل نخست وزیر وقت پیشنهاد کرد که آسان‌ترین راه حل مسئله‌ای به نام «ایران» که به وجود آمده است این است که ایران باردیگر میان دولت‌های لندن و مسکو قسمت شود. وی که در پارلمان انگلستان سخن می‌گفت، اضافه کرده بود: " محاصره اقتصادی ایران موثر واقع نخواهد شد. مروری بر تاریخ ایران نشان می‌دهد که چگونه ایرانیان یاد گرفته‌اند که در جریان سختی‌ها خودرا با هر وضعیت روز تطبیق و بدون خم آوردن به ابرو به زندگانی عادی ادامه دهند. آنان بدون صادرات و واردات هم می‌توانند دوام یابند؛ به همان گونه که در یک سال اخیر(سال ۱۹۵۱) زندگانی عادی خودرا ادامه دادند و به گزارش روزنامه‌نگارانی که از ایران دیدار کرده اند سرزنده و مبارزطلب هم شده‌اند.

بنابراین، به زانو در آمدن دولت ایران از راه محاصره اقتصادی و انزوای سیاسی، تصورّی بیهوده است. تبلیغ رسانه ای بر ضد دولت ایران(دولت مصدق)، با هدف تغییر تفکر مردم نسبت به آن نیز سودی ندارد، زیرا که اولا این تبلیغات به گوش عوام الناس ایران که شیفته سخنان دکتر مصدق شده است نمی‌رسد و ثانیا، طبقه متوسط ایران که تبلیغات ما را می‌شنود و یا می‌خواند ذاتا متمایل به ناسیونالیسم ایرانی است و سخنی جز به سود وطن به گوشش فرو نمی‌رود. ".

سندز افزوده بود: " مشاهده درهم شکسته شدن ناسیونالیسم ایرانی؛ آرزوی مشترک ما(لندن) و مسکو(شوروی) است و آسانترین راه وصول به آن، مذاکره با کرملین برای تقسیم مجدد ایران، میان ما دو دولت به دو منطقه نفوذ است، تقریبا با همان فرمول ۱۹۰۷(قرارداد سن پترز بورگ) و یا هر شکلی دیگر و … ". وی تاکید کرده بود که اگر به ناسیونالیسم ایرانی فرصت ادامه حیات داده شود، فردا از یک سوی در صدد احیاء ایران‌زمین بر خواهد آمد و به استناد اطلس جغرافیای تاریخی ادعای ارضی نسبت به چندین کشور خواهد کرد و از سوی دیگر به حمایت شیعیان در کشورهای عربی برخواهد خاست که برای ما و شوروی، هردو، درد سری بزرگ و پایان ناپذیر خواهد بود. همین حالا ایرانیان دم از ایجاد یک کنفدراسیون بزرگ در محدوده امپراتوری ایران باستان می‌زنند.

دانکن سندز گفته بود که باید از فرصت جنگ کره(گرفتاری آمریکا - آمریکا در آن زمان رقابت با انگلستان بر سر نفوذ در خاور میانه را آغاز کرده بود) برای رسیدن به آن هدف استفاده کنیم. دانکن سندز(سندیز - ساندز) شوهر دیانا دختر چرچیل سال‌ها نماینده پارلمان و وزیر وزارتخانه‌هایی از جمله دفاع، مستعمرات، ساپلای(تدارکات) و خانه سازی بود. وی بود که اعلام کرد عصر هواپیماهای شکاری و بمب افکن به پایان رسیده و باید روی موشک سازی تمرکز کرد و چون «قدرت» از این پس ناشی از تسلیحات اتمی است، باید پا به پای آمریکا و شوروی بمب اتمی ساخت که دست کم سلاحی بازدارنده است و هر دو اندیشه خودرا به اجراء گذارد. دانکن در عین حال از حامیان اصلی تشکیل اتحادیه‌ای از اروپاییان غیر اسلاو(روسیه، لهستان، یوگوسلاوی و …) بود تا قدرتی در برابر مسکو و واشنگتن باشد و به علاوه ممالک اروپایی وارد جنگ دیگری با خود نشوند. برخی مطبوعات وقت تهران بعدا به این پیشنهاد داماد چرچیل اعتراض و از آن انتقاد کردند و نوشتند که محافظه کاران انگلستان هنوز در رؤیاهای قرون ۱۸ و ۱۹ هستند و تحولات تازه جهان را درک نکرده‌اند. روزنامه های آمریکا نیز تفسیرهای انتقاد آمیز بر پیشنهاد «سندز» منتشر ساختند که همین سر و صدا، توجه مورخان را جلب و متن اظهارات داماد چرچیل را در تاریخ ضبط کرده اند. این مورخان اظهار نظر کرده اند که این پیشنهاد که به صورت «یک نظر و راه حل داده شده بود» مآلا فشار دیگری به دولت واشنگتن بود تا تسلیم خواست لندن مبنی بر براندازی دولت دکتر مصدق شود.



*آزمایش اولین بمب هیدروژنی امریکا در جزیره " بی‏کینی "(۱۹۵۴ م)




پس از دست‏یابی ایالات متحده امریکا به بمب هسته‏‌ای و به کارگیری آن در شهرهای هیروشیما و ناکازاکیِ ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم و قتل عام صدها هزار نفر توسط آن، این بار در اوایل دهه ۱۹۵۰میلادی دانشمندان امریکایى برای ساختن بمب هیدروژنی تلاش می‌‏کردند. قدرت انهدامی این بمب، به درجات بیشتر از بمب هسته‏‌ای بود. آزمایش‌‏های اولیه این بمب در سال ۱۹۵۲میلادی صورت گرفت. اما در ۲۱ مه ۱۹۵۶، اولین بمب هیدروژنی امریکا در جزیره بی‏کینی واقع در اقیانوس اطلس آزمایش شد. قدرت این بمب برابر با ده میلیون تن ماده منفجره تی. ان. تی بود و انفجار آن، انهدام وسیع و غیرقابل باوری ایجاد کرد.

با افشای خبر آزمایش این بمب هیدروژنی، مردم در سراسر عالم به اعتراض علیه آن برخاستند و خواهان جلوگیری از ادامه این آزمایش‌‏ها گردیدند. در این میان حتی دانشمندانی نظیر آلبرت انیشتین نیز جهانیان را علیه خطرات مرگبار سلاح‏‌های هسته‏‌ای آگاه کرد. هرچند در سال‌های بعد مبارزه برای خلع سلاح هسته‌‏ای در جهان آغاز شد و قراردادهایی نیز در این زمینه منعقد گردید، با این حال، تولید این سلاح‌‏ها متوقف نشد و قدرت‌‏های بزرگ، بدون توجه به تهدیدات این سلاح‌‏ها برای جامعه بشری، به ساخت آن ادامه دادند.



* ترور " راجیوگاندی " نخست وزیر پیشین هند(۱۹۹۱ م)




راجیو گاندی فرزند ایندیرا گاندی نخست وزیر اسبق هند، در ۲۰ اوت ۱۹۴۴میلادی در بمبئی متولد شد و در منزل پدربزرگش جواهر لعل نهرو اولین نخست وزیر هند، بزرگ شد. وی سپس در دانشگاه کمبریج انگلستان به تحصیل پرداخت و پس از آموزش خلبانی وارد سازمان هواپیمایى هندوستان شد. راجیو پس از مرگ برادر کوچک‏ترش که از او به عنوان جانشین ایندیرا گاندی یاد می‏‌شد وارد عرصه سیاست گردید و در انتخابات میان دوره‏ای به نمایندگی انتخاب شد.

وی در سال ۱۹۸۳میلادی به دبیر کلی حزب کنگره که حزب حاکم بود، منصوب شد و آن را سازمان‏دهی کرد. تا اینکه پس از ترور مادرش ایندیرا گاندی در ۳۱ اکتبر ۱۹۸۴، جانشین او گردید. با این حال در انتخابات مجلس نمایندگان شکست خورد و در سال ۱۹۸۹میلادی، پس از ۵ سال نخست وزیری، استعفا داد. راجیو گاندی قصد داشت در دهمین انتخابات پارلمان هند شرکت کند اما در ۲۱ مه ۱۹۹۱میلادی در ۴۷ سالگی در یک گردهمایی انتخاباتی در جنوب هند بر اثر انفجار بمب به قتل رسید. مواد منفجره در دسته گل‏هایی که به گردن او انداخته شده بودند جاسازی شده بود.