روحانی با هواپیمای مرکل سفر کرد! + عکس

به گزارش افکارنیوز، آبان‌ماه ۱۳۹۰ هواپیمایی ماهان یک فروند ایرباس آ۳۱۰ را که متعلق به ناوگان تشریفاتی دولت آلمان بود خریداری کرد. خرید این هواپیما باعثشد تا رسانه‌های غربی جنجالی را برای فروش آن به یک شرکت ایرانی به راه بیاندازند.

این ایرباس آ۳۱۰ با علامت ثبتی ۱۰ + ۲۲ ساخته شده و در اختیار نیروی هوایی دولت فدرال آلمان برای جابجایی سران این کشور بوده است. داخل این ایرباس به صورت VIP طراحی شده و مجهز به اتاق خواب و میز کار است.




تصویر آنگلا مرکل در کنار ایرباس آ۳۱۰ تشریفاتی که به ماهان ایر فروخته شد

اما این هواپیما پس از ورود به مهرآباد و رنگ‌آمیزی راهی فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) شد و در هنگر هواپیمایی ماهان قرار گرفت و علامت ثبتی آن به EP - VIP تغییر کرده و پس از مدتی این علامت ثبتی نیز به EP - MMX تغییر یافت.



هواپیمای ایرباس آ۳۱۰ مذکور در آشیانه هواپیمایی ماهان ایر در فرودگاه امام خمینی(ره)

این هواپیما پس از چک‌های انجام شده برای سلامت فنی و تغییر رنگ و علامت ثبتی این روزها مامور انجام جابجایی سران کشورمان شده است. استفاده از این هواپیما برای پروازهای تشریفاتی با توجه به حساسیت کشورمان غیر عادی تلقی شده چراکه در کشورهای بزرگ دنیا همانند ایران، رییس جمهور از هواپیمای کهنه و تشریفاتی دیگر کشورها استفاده نمی‌کند.



هواپیمای ایرباس آ۳۱۰ تشریفاتی ماهان، در فرودگاه پودونگ شانگهای

این امر زمانی پر رنگ‌تر می‌شود که جاسوسی کشوری مانند ایالات متحده از سران کشورهای اروپایی به ویژه آلمان فاش شده است. سوال اینجاست که آیا هواپیمای مذکور از نظر عدم وجود سامانه‌های جاسوسی بررسی شده است؟ چراکه امکان رد و بدل شدن صحبت‌های مهم در خصوص کشور در این هواپیما توسط سران کشورمان وجود دارد که فاش شدن آن به صلاح کشور نیست.


ناگفته نماند كه ناوگان هواپيماهاي تشريفاتي دولت وابسته به نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران چندين هواپيماي مخصوص جابجايي سران ارشد كشور را در اختيار دارد كه از هر نظر مناسب پروازهاي اختصاصي مسولين هستند.