توافق واشنگتن با ایران در مذاکرات پشت پرده!

به گزارش افکارنیوز، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز جمعه به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی شد که واشنگتن ممکن است در تلاش برای دستیابی به توافقی جامع با ایران، کانالی پشت‌پرده برای رایزنی مستقیم با تهران ایجاد کند.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، آمریکا سال گذشته هم بدون اطلاع اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای خود، از این کانال برای کمک به دستیابی به توافق موقت ژنو با ایران، استفاده کرد.

در آن زمان، تیم محرمانه آمریکا را «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور آمریکا رهبری کرده و دیدارهایی در عمان، نیویورک و ژنو صورت گرفته است.

ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان هفته گذشته در حالی چهارمین دور از مذاکرات جامع هسته‌ای را در شهر وین به پایان بردند که طرفین از پیشرفت کند و حتی عدم پیشرفت گفت‌وگوها خبر دادند. بر اساس توافق موقت، طرف‌ها باید تا ۲۹ تیر به راهکاری بلندمدت دست یابند.

مقامات اروپایی و آمریکایی به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند که امکان اینکه برنز و سالیوان بار دیگر مذاکره با طرف ایرانی‌ را آغاز کنند، وجود دارد. البته این مقامات تأکید کرده‌اند که هنوز تصمیم نهایی در این مورد اتخاذ نشده است.

یک مقام آمریکایی با بیان اینکه توافق نهایی به احتمال فراوان تنها از مواضع ایران و آمریکا نشات میگیرد، میگوید: فکر میکنم نهایتا لازم است که به مسیر مذاکرات دوجانبه باز گردیم.