سخنرانی رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)

به گزارش افکارنیوز، محمدعلی انصاری، دبیر ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) در نشست خبری که صبح امروز در ستاد بزرگداشت حضرت امام(ره) به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: مراسم ۱۴ خرداد از ساعت ۹ صبح در جوار حرم مطهر حضرت امام(ره) با حضور همه اقشار، شخصیت‌ها و مردم سراسر کشور و با سخنرانی رهبر فرزانه و بزرگوار انقلاب اسلامی آغاز می‌شود.

وی افزود: همه ما و مردم از بیانات سرنوشت‌ساز و تعیین کننده رهبر در این روز تاریخی و ملی استفاده می کنیم. قبل از سخنرانی رهبری همه ساله سخنرانی یادگار ارزشمند امام(ره)، آیت الله حاج سیدحسن خمینی را در مراسم روز ۱۴ خرداد داریم و امسال نیز این برنامه کماکان ادامه دارد.

انصاری تصریح کرد: علاوه بر برنامه ۱۴ خرداد، برنامه مهم دیگری داریم که در شب ۱۴ خرداد حرم مطهر، آماده حضور مردم و سخنرانی دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان است. این اولین سالی است که در دولت تدبیر و امید مراسم بزرگداشت حضرت امام(ره) برگزار می‌شود و باید مقدمات حضور ایشان در حرم علی‌رغم مشکلاتی که اکنون در حرم داریم، فراهم می شد؛ چراکه هم خواست مردم است و هم تقویت و برنامه های دولت ایجاب می کند.

دبیر ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) تصریح کرد: در مراسم سالگرد امام(ره) صدها نفر از اندیشمندان و شخصیت های خارجی به کشور اعزام می شوند. میهمانان از روز ۱۰ خرداد به کشور عزیمت می کنند که از کشورهای اندونزی، بنگلادش، تایلند، ارمنستان، کویت، عربستان، ژاپن، عمان، قزاقستان، آذربایجان، پاکستان، هند، لبنان، افغانستان، چین، عراق، نیجریه، سودان، اتیوپی، مصر، تونس، مراکش، آفریقای جنوبی، دانمارک، سوئد، انگلیس، ایتالیا، لهستان و آمریکا میهمان ویژه داریم.

انصاری با اشاره به اینکه ستاد برگزاری مراسم ارتحال امام در سه کمیته اصلی فعالیت می کند گفت: کمیته های فرهنگی و تبلیغات امنیت و ترافیک و کمیته اجرایی و پشتیبانی مراسم به کمیته مذکور هستند.

وی درباره برنامه های فرهنگی مراسم اظهار داشت: علاوه بر اقدامات وسیع برای چاپ پوستر، بنر و خبرنامه ها در حوزه تولیدات هنری، تولید کلیپ های ویژه مسافران هواپیمایی در داخل و خارج از کشور، مسافران قطار و اتوبوس در ایام سالگرد، تولید مستندات پروانه ها در پنج قسمت مختص مهمان های خارج، تولید مستند امام راحل در هشت قسمت از حضور اقوام مختلف، تولید مستندات امام و جوانان، مستند ویژه ۱۵ خرداد و برنامه های مستند روایی با همکاری سیما فیلم از سیر مبارزاتی امام راحل در آیین نامه اسناد و مدارک ساواک، مستندات عملکرد ستاد در ۲۵ سال گذشته، تولیدات و منشورات علمی و فرهنگی، چاپ و انتشار ۱۰ ویژه نامه، چاپ و انتشار ۱۲ عنوان کتاب از آثار امام، چاپ و انتشار و رونمایی از مجموعه گران سنگ موسوعه الامام خمینی در ۵۰ جلد که از تالیفات فقهی و اصولی امام است، ۱۳ جلد اسناد ساواک که یاران امام در اسناد معرفی شدند، تولید و تکبیر ۱۰ عنوان نرم افزار از آثار ارزشمند امام، نشست های ویژه مراسم امام راحل، یک نشست بانوان با اعضای بیت در حسینیه جماران، نشست ویژه ورزشکاران با یادگار امام، نشست ویژه هنرمندان، برگزاری همایش ملی بزرگداشت شهید مصطفی خمینی پدر حضرت امام در خمینی ۶ و ۷ خرداد ماه در زادگاه امام، همایش نیم روزه کمیته بانوان با زنان خارجی شرکت کننده در مراسم ارتحال همایش عرفان اسلامی، نظر و عمل ۱۱ خرداد با همکاری انجمن عرفان، همایش جوانان در هفته جوانان با حضور یادگار امام، جشنواره بر آستان آفتاب از ۵ تا ۱۵ خرداد در برج میلاد، عکس و پوستر سبک و زندگی امام، فراخوان اصحاب فرهنگ و هنر، فراخوان فرهیختگان اهل قلم هنرمندان و بانوان و اردوهای زیارتی.

وی همچنین درباره مهمانان خارجی گفت: صدها نفر از مهمانان مردمی از کشورهای همجوار پاکستان، افغانستان، هندوستان و عراق هستند که در مراسم حضور دارند و برنامه های ویژه ای برای آنها تدارک دیده شده است.

انصاری گفت: نشست های ویژه برای دانشگاهیان در سطح دانشگاه ها نیز داریم حضور اقلیت های دینی در مراسم نیز یکی از اقدامات است و برنامه های مفصلی در کلیساها و جایگاه های مقدس زرتشتیان وجود دارد.

وی همچنین تاکید کرد: کمیته اجرایی با حمایت و همکاری تمام دستگاه های اجرایی کشور، دولت، استانداران، وزارت خارجه از مدت ها پیش آغاز به کار کرده است و وزیر کشور به عنوان نماینده دولت با تعیین جانشین به امور رسیدگی می کند.

انصاری گفت: سپاه پاسداران و سازمان بسیج نیز کار ثبت نام، تعیین و تدارک اسکان و تغذیه در تهران را بر عهده دارد که متجاوز از ۴۰ هزار نیروی سپاهی و بسیجی در خدمت ستاد هستند و برای بیش از یک میلیون جمعیت زائر ثبت نام شده که آمادگی پذیرایی را در تهران به وجود آورده ایم علاوه بر اینکه مردم تهران با شرکت واحد و مترو می توانند در مراسم شرکت کنند.

انصاری گفت: همه زائران امام در طول مراسم در روز ۱۴ خرداد از بیمه های درمانی امدادی و حوادثبرخوردارند.

وی همچنین ضمن تقدیر از شهرداری بیان کرد: مسئولیت ستاد گمشدگان با نیروی هوایی ستاد، ستاد آبرسانی با سپاه و همچنین ایستگاه های صلواتی با وزارت کشور است. ایستگاه های فرهنگی مفصلی نیز در پهنه حرم وجود دارد.

انصاری در بخش دیگری از نشست خبری به بحثپیام ۱۵ خرداد و احیاگری جایگاه امام پرداخت.

وی ضمن تبیین عرصه بین المللی و پیام فروپاشی شوروی و پیام ۱۵ خرداد اظهار داشت: برای مبارزه فرهنگی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی باید نیاز فرهنگی جامعه و ابزار فرهنگی را بشناسیم و از خنثی کردن امکانات فرهنگی خود بپرهیزیم.

وی تاکید کرد: حربه های کهنه فرهنگ تکفیر و زور و به تعبیر عامیانه چوب و چماق است و هیچ فرهنگی با زور و چماق در دنیا به پیش نرفته است. اهداف فرهنگی با زبان زور تحقق نخواهد یافت.

وی ادامه داد: ما در دفاع از انقلاب و امام به بعضی از آفت ها توجه نداریم یکی از آفت ها این است که امام را تک بعدی معرفی می کنیم آفت دیگر اینکه امام را انحصاری می کنیم. هیچ کس حق ندارد امام را به افکار و نظارت و ایده های خود پیوند بزند آفت سوم استفاده ابزاری است یعنی اینکه عده ای در ذهن و باطن به امام اعتقاد ندارند و در فرصت های مناسب برای استفاده شخصی پرچم دار می شوند.

انصاری گفت: آفت دیگر سد باب اجتهاد است نباید فضایی را فراهم کند که کسی جرات نکند در باب اندیشه و راه امام اجتهاد کند این خطرناک ترین راه است. باید در آینده راه را برای محققان دانشمندان و اندیشمندان برای شناخت امام، پیام امام و قیام ۱۵ خرداد باز کنیم و مطمئنیم که یکی از برنامه های اثرگذار ما در ایجاد انگیزه برای شناخت امام مراسم بزرگداشت امام راحل است.

وی تاکید کرد: ما هر سال مراسم ۱۴ خرداد را با همکاری دولت ها برگزار می کردیم امسال نیز این مراسم با همکاری دولت تدبیر و امید که اکثر آنها از سابقون، مبارزان انقلاب بوده اند این مراسم برگزار می شود.