عقلانیت بدون نیت صالح به پیروزی نمی‌رسد

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تولیت آستان امام خمینی(ره) ظهر امروز دوشنبه در مراسم تجدید میثاق رئیس‌و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که در حرم مطهر ایشان برگزار شد گفت: شب مبعثنمی‌توان سخن گفت و از نبی‌مکرم اسلام یاد نکرد زیرا این همه آوازه‌ها از وجود مبارک ایشان است.

وی اضافه کرد: مطالعه کوتاه در زندگی پیامبر انسان را با ویژگی‌هایی مواجه می‌کند که لرزه به وجود انسان می‌اندازد.

تولیت استان امام خمینی(ره) همچنین تصریح کرد امروز به راحتی یاد رسول الله می‌کنیم و نام ایشان را می‌آوریم اما اگر زندگی ایشان را مطالعه کنیم در خواهیم یافت که ایشان بسیار در طول زندگی خود ازار و اذیت دیدند.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در بیان مثالی در این زمینه گفت: زمانی که پیامبر بر کعبه و مسجدالحرام نماز می‌خواند، وقتی سرش را به سجده می‌گذاشت کسی روی گردن پیامبر می‌آمد به طوری که پیامبرمی‌گوید من صدای خرد شدن استخوان‌هایم را می‌شنیدم.

وی ادامه داد: وقتی(پیامبر) اعلان اسلام می‌کند سه دختر که در منزل پیامبر بودند شوهرهایشان آنها را طلاق می‌دهند و می‌روند؛ وقتی پیامبر عظیم الشان اسلام به طائف می‌رود و باز می‌گردد اطرافیان ایشان جرات اینکه پیامبر را وارد شهر کنند نداشتند و آخر یک نفر بی‌سروپا از یک قبیله تضمین می‌کند که پیامبر را حفاظت کند و آنگاه پیامبر وارد شهر می‌شود.

تولیت آستان امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود به برخی دیگر از سختی‌های پیامبر عظیم‌الشان اسلام اشاره و جزئیاتی از آنها بیان کرد.

حسن خمینی همچنین تصریح کرد: اینکه امام خمینی(ره) گفتند پیروزی ثمره ایستادگی است یعنی این؛ البته این موضوع فقط به نبی‌الله محدود نمی‌شود و امام علی(ع)، امام حسن(ع)، حضرت زهرا(س) هم سختی‌های بسیاری کشیدند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در کشورمان اظهار داشت: اینکه امروز من و شما به عشق سیدالشهدا به سر و سینه می‌زنیم و کسی جرات نمی‌کند مقابلمان بایستد شرایط امروز است و گرنه در روز عاشورا سرمبارک سیدالشهدا را بریدند، سوت وکف زده و وارد مقتل شدند.

حسن خمینی، همچنین به برخی دیگر از حوادثعاشورای حسینی اشاره کرد و گفت: روز عاشورا لشکریان یزید نماز خواندند و سپس به پیامبر و الش صلوات هم فرستادند در حالی که آل‌الله کسی نبود جز کسانی که روبروی اینها ایستاده بودند.

تولیت آستان امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه پیروزی از دل ایستادگی و مقاومت به دست می‌آید یادآور شد: همین مرد بزرگ(امام خمینی) که اکنون در جوار مزارش هستیم اگر نبود هیچ کدام در این جایگاه نبودیم، در بهترین شرایط در گوشه زندان به سر می‌بردیم.

سیدحسن خمینی با یادآوری اینکه امام خمینی ۱۵ سال در تبعید به سر برد خاطرنشان کرد: ایشان در طی سال‌های عمر خویش فحش و ناسزا شنید و حتی یاران وفرزندش را کشتند اما ایشان خم به ابرو نیاورد.

تولیت آستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه ایستادگی از دل ایمان و پیروزی از دل ایستادگی می‌اید تصریح کرد: نکته بعدی که باید در این زمینه مورد توجه قرار داد عقلانیت است؛ عقلانیت قید دومی است که در رفتار تمامی بزرگان ما وجود دارد؛ در این زمینه باید به این نکته اشاره کنم که پیامبر هیچ‌گاه نگفت من چون اهل حقم به قول ما «اله بختکی می‌جنگم».

خمینی اضافه کرد: تفاوت معاویه و امام علی(ع) نیت‌هایی که دارند و الا قواعد عقلایی را باید هر دو رعایت کنند؛ قواعد عقلایی در زندگی متعارف انسان‌ها افکاری است که خداوند گذاشته است.

تولیت آستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه نیت‌های خیر ما همه هویت ماست تصریح کرد: درسی که ما از امام آموختیم توامان کردن ایستادگی و عقلانیت است، هر کدام را فرو بگذاریم به پیروزی نمی‌رسیم.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در همین زمینه گفت: البته در آن دوران عقلانیت دنیاطلب کسانی بودند که وقتی امام خمینی(ره) مبارزه می‌کردند با رژیم ستم‌شاهی بستند، اگر از رو تیغ نزدند یاران ناهمدل بودند.

وی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: عقلانیت بدون نیت صالح و ایستادگی به پیروزی نمی‌رسد، از برای ایستادگی بدون عقلانیت هم ره به جایی نمی‌برد.

تولیت آستان امام خمینی(ره) خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از مواردی که باید بدان توجه کرد این است که ریشههای انقلاب از دل خانههای محرومان است، باید بدانها توجه کنیم و به هم یکدیگر نیز تذکر دهیم.اگر همتتان با نیت خیر همراه باشد به جایی خواهید رسید.