به گزارش افکارنیوز، ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده كل نیروهای مسلح گفت : من در خطی كه هستم با استقامت می ایستم.

به محض این که جنگ تمام شود من هم آن سختی فولاد را در جبهه داخلی به دست می آورم و با تمام توان و قدرتی که از اراده و رای شما ناشی می شود در برابر هرگونه تجاوز به آزادی ها و حقوق مردم مستضعف ایران می ایستم.

نبرد در جبهه های آبادان و خرمشهر در دو روز گذشته گسترش یافت و عراق بار دیگر مناطق مسکونی دزفول و آبادان را به موشک بست.

از جبهه های جنگ همچنین خبر می رسد ایران حلقه محاصره پادگان بانی بنوک در خاک عراق را تنگ تر کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در اعتراض به حضور ماموران دادستانی انقلاب در بانک مرکزی ایران اطلاعیه ای صادر کرد.

ضیاء الرحمن رئیس جمهور بنگلادش امروز در چیتاگونگ واقع در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی داکا ترور و کشته شد.

از افغانستان نیز خبر می رسد ببرک کامل رئیس جمهور این کشور پس از بازگشت از مسکو به کابل در ملاقات با اعضای شورای انقلاب مورد سوء قصد قرار گرفته ولی جان سالم به در برد.

رهبر جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین: موضع ما همان گونه که قبلا آشکارا گفته شده بود این است که می بایست این جنگ متوقف شود و عراق به مرزهای ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ بازگردد.

آیت الله باهنر وزیر آموزش و پرورش حاکمیت اسلام که با ۶ بار رای آزاد مردم در طول انقلاب جایگزین رژیم سابق گشت چیزی نیست که مجددا مورد سوال قرار گیرد و در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که هر روز مردم بیایند و درباره اصل نظام رای بدهند.


بنی صدر: من در خطی که هستم استقامت می کنم!


ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح گفت: من در خطی که هستم با استقامت می ایستم. رئیس جمهور در جمع پرسنل پایگاه هوایی شیراز اظهار داشت: می باید در این جمع شما بگویم مردم ما رشید و با شعور و مصمم هستند مردمی نیستند مانند مردم رژیم های استبدادی که یک روز برای یکی کف بزنند و فردای آن روز انگار او را نمی شناسند.

هیچ استقامتی جز استقامت شما ندارم


وی ادامه داد: من به عنوان رئیس جمهور منتخب شما هیچ استقامتی غیر از استقامت شما ندارم و نمی توانم هم داشته باشم آن چه من می توانم به شما بگویم این است که آن رای که شما به من دادید و آن اختیارات و مسئولیت هایی که برعهده من گذاشته اید از دست نخواهم داد و با استقامت تمام از آزادی از استقلال و جمهوری اسلامی دفاع خواهم کرد.

کیسنجر درباره پیروزی انقلاب ایران چه گفت؟!


رئیس جمهور گفت: کیسنجر بعد از مراجعت از خاورمیانه در انجمن یهودیان آمریکا سخنرانی کرده و گفته است: انقلاب ایران برای این که بتواند پیروز شود باید از موانع و مشکلات بسیاری عبور کند آن موانع کدامند خود ایشان می گوید بحران های سیاسی و اقتصادی و منازعات قومی و مذهبی، اختلافات مرزی با عراق و اگر این ها را حل بکند در خلیج فارس با همسایگان خود مشکلات بزرگی خواهد داشت و بر فرض این که در حل این مشکلات موفق بشود زمانی خواهد بود که رژیم صهیونیستی غاصب قدس به همه هدف های خود رسیده است.

آمریکا در پی خاموشی انقلاب اسلامی در ایران است


فرمانده کل نیروهای مسلح اظهار داشت: پس از نظر او آن چه در کشور ما به صورت جنگ های داخلی کردستان گنبد و جاهای دیگر چه در گذشته و چه در حال بروز کرده است جزئی از نقشه عمومی آمریکا برای خفه و خاموش کردن انقلاب اسلامی در زادگاه این انقلاب یعنی ایران است.

بنی صدر ادامه داد: وقتی گروگان ها پس داده شدند کلمه ای از قطعات یدکی در این قرار داد به میان نیامد در نتیجه نیروی هوایی ما همچنان از آن قطعات محروم ماند این سیاست آمریکا است.

وی گفت: کشورهای نفت خیز درآمد عظیمی دارند یعنی ۱۰۰ میلیارد دلار در سال، البته کشورهای صنعتی که در بحران هستند این درآمد عظیم را به خاطر من و شما از دست نخواهند داد و وقتی بخواهند انتخاب کنند به جای ما آن ها را انتخاب خواهند کرد پس در خارج وضعیت ما خوب نیست قدرت ها و ابرقدرت ها همه نفع خود را در ضرر و زیان انقلاب ما می بینند.

ما در غربت می جنگیم


بنی صدر اظهار داشت: ما در غربت می جنگیم و چیزی کم از غربت صحرای کربلا نداریم و با همه مشکلات داخلی و خارجی به اضافه جنگ داخلی و بحران اقتصادی و سیاسی مشغول جنگ هستیم معنای این که من گفتم این جنگ جنگ عجیب و بی مانندی در تاریخ هست همین است.

پس از جنگ سختی فولاد را در جبهه داخلی به دست می آورم


رئیس جمهور گفت: من جنگ را مسئله اصلی می دانم من با تمام توان استقامت می کنم تا بتوانم استقامت می کنم و مسئله جنگ را مسئله اصلی می دانم معنای این سخن این است که به محض این که جنگ تمام شود من هم آن سختی فولاد را در جبهه داخلی به دست می آورم و با تمام توان و قدرتی که از اراده و رای شما ناشی می شود در برابر هرگونه تجاوز به آزادی ها و حقوق مردم مستضعف ایران می ایستم.

وقتی در حوزه قضا دخالت می کنم می گویند چرا؟!


بنی صدر افزود: وقتی من بگویم چرا قاضی را بر خلاف قانون اساسی برداشته اید، چرا در شهرهای مختلف چماق داران به جان مردم می افتند، چرا کسانی که صلاحیت قضاوت ندارند به این امر گمارده می شوند مرا به محاکمه تهدید می کنند من در حضور شما و در حضور خدا می گویم مرا از محاکمه نترسانند این محاکمه خود انقلابی در تاریخ ایران است. ملت محرومی که انقلاب کرده است محاکمه ملتی است که به من رای داده است برای این انقلاب نکرده که مثلا یک دستگاه تهدید کننده جدید به جای دستگاه تهدید کننده سابق بنشیند.

استناد خنده دار بنی صدر به سخن امام علی؛ جوانان طالب شورش هستند!


رئیس جمهور در ادامه گفت: امام علی می گوید جوانان هرگز در جهان آسوده و آرام نمی نشینند آنان پیوسته از شورش و انقلاب و هیاهو و جنجال لذت می برند زیرا سیر تکامل آن ها در خانه هستی با شورش و غوغا همراه است.

وظیفه من ادامه مبارزه هست هرچه پیش آید خوش آید!


وی اظهار داشت: آن چه برای من در زندگی اهمیت داشته و به دنبال آن بوده ان این است که من نرم هستم اما سخت هم هستم آن طور که فریاد کنم و داد و قال راه بیندازم نه، حرفم را میزنم پشت آن می ایستم تا به نتیجه برسم تا این شعارهایی که ملت برای آن انقلاب کرده تحقق پیدا نکند وظیفه من ادامه مبارزه هست هرچه پیش آید خوش آید این از من، پس جواب شما را دادم و امیدوارم که شما مطمئن باشید من در خطی که هستم با استقامت تمام می ایستم.(۱)

عراق مناطق مسکونی دزفول و آبادان را به موشک بست


نبرد در جبهه های آبادان و خرمشهر در دو روز گذشته گسترش یافت و عراق بار دیگر مناطق مسکونی دزفول و آبادان را به موشک بست. گزارش های رسیده از جبهه آبادان حاکیست که نقل و انتقالات عجولانه و آتش بی هدف مزدوران بعثی در این جبهه نشانه از هم پاشیدگی نیروهای عراقی در آبادان است و باز پس گیری دو تپه استراتژیک در این جبهه توسط نیروهای جمهوری اسلامی لطمات کلی بر مواضع عراق در این جبهه وارد آورده است.(۲)

از جبهه های جنگ همچنین خبر می رسد ایران حلقه محاصره پادگان بانی بنوک در خاک عراق را تنگ تر کرده است. بر اساس این گزارش کلیه راه های ارتباطی پادگان بانی بنوک عراق توسط نیروهای ایران مسدود شده است.(۳) خبر دیگر در زمینه جنگ این که پیش از ظهر امروز دکتر چمران مسئول ستاد جنگ های نامنظم به حضور امام رسید و در مورد جنگ گزارشی تقدیم رهبر انقلاب کرد.(۴)

بانک مرکزی: کار دادستانی توهین به ماموران انتظامی بانک است


رئیس کل بانک مرکزی ایران در اعتراض به حضور ماموران دادستانی انقلاب در بانک مرکزی ایران اطلاعیه ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: مسئول حفظ اسناد بانک مرکزی ایران هیئت عامل بانک است که با اعتبار اعتماد بدانها میلیاردها پول مملکت و خزانه طلا و جواهرات جمهوری اسلامی ایران و میلیاردها دلار ارز کشور در اختیار آن ها قرار گرفته است به همین جهت آنان وظیفه خود را به کمک ماموران صدیق انتظامی بانک انجام می دهند.

این اطلاعیه با توهین آمیز خواندن کار دادستانی اضافه کرده است: دادستان انقلاب عقلا و منطقا و شرعا نمی تواند به استناد گزارش واهی و بی پایه بانک مرکزی ایران را محاصره کند و ماشین و کیف کارمندان شجاع و شریف بانک را بگردد.(۵)

ضیاء الرحمن ترور شد


خبرگزاری پارس به نقل از رویترز گزارش داد ضیاء الرحمن رئیس جمهور بنگلادش امروز در چیتاگونگ واقع در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی داکا ترور و کشته شد. گزارش ها حاکیست عبدالستار معاون ریاست جمهوری بنگلادش رهبری کشور را بر عهده گرفته است. گفتنی است ضیاء الرحمن خود با کودتای گروهی از افسران ناسیونالیست جوان در نوامبر ۱۹۷۶ روی کار آمده بود. ضیاء الرحمن ۱۷ روز پیش[۲۲ اردیبهشت ۱۳۶۰] به همراه هیئتی از کنفرانس طائف برای مذاکره پیرامون جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به تهران آمده بود.

از افغانستان نیز خبر می رسد ببرک کامل رئیس جمهور این کشور پس از بازگشت از مسکو به کابل در ملاقات با اعضای شورای انقلاب مورد سوء قصد قرار گرفته ولی جان سالم به در برد.(۶)

ادامه جنگ صف هواداران جهانی انقلاب اسلامی را متحد تر کرد


نایف حواتمه رهبر جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: سادات مزدور مصر را از جبهه جنگ با رژیم اشغالگر قدس کنار کشید و به نفع دشمن عمل کرد تا کفه اسرائیل سنگین تر شود و با امضای قرارداد کمپ دیوید آشکارا تسلیم صهیونیسم و امپریالیسم شد و از دیگر جهت عراق را تحریک به جنگ علیه انقلاب اسلامی مردم ایران کردند تا بدین وسیله کلیه نیروها و امکانات عراق و ایران را به نفع دشمن مشترک تضعیف کنند.

وی افزود: موضع ما همان گونه که قبلا آشکارا گفته شوده بود این است که می بایست این جنگ متوقف شود و عراق به مرزهای ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ بازگردد.

از سوی دیگر به گزارش رسیده از بن از طرف اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا امروز تظاهراتی در بن برپا شد و تظاهرکنندگان که در میان آنان دانشجویان مسلمان عراقی نیز شرکت داشتند ضمن اعتراض به بمباران مناطق مسکونی ایران توسط نیروهای متجاوز عراقی همکاری آلمان فدرال با رژیم عراق را محکوم کردند. تظاهرکنندگان پشتیبانی خود را از ولایت فقیه و رهبری قاطع و سازش ناپذیر امام خمینی را اعلام و همچنین از آمادگی برای اعزام به جبهه های نبرد علیه عراق خبر دادند.(۷)

آیت الله باهنر: کجای دنیا هر روز رفراندوم برگزار می کنند؟!


آیت الله باهنر وزیر آموزش و پرورش در سومین روز گردهمایی طلاب حوزه علمیه قم نظرات خود را پیرامون مسائل روز اعلام کرد. وی با اشاره به مسئله رفراندوم که اخیرا عنوان شده است اظهار داشت: حاکمیت اسلام که با ۶ بار رای آزاد مردم در طول انقلاب جایگزین رژیم سابق گشت چیزی نیست که مجددا مورد سوال قرار گیرد و در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که هر روز مردم بیایند و درباره اصل نظام رای بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به نظر من از ظریف ترین مسائلی که در تحلیل حکومت اسلامی می توان برشمرد حضور خالص در عین حضور خلق است و به این ترتیب کسانی که تصور کرده اند با رای مستقیم مردم و بدون نگرشی عینی به مسئله ولایت فقیه می توانند همچون غرب با یک جوسازی مسائل پشت پرده را به مردم تحمیل کنند می خواهند حاکمیت اسلام را در اذهان مردم مورد سوال قرار بدهند.

آیت الله باهنر در باره آموزش و پرورش نیز گفت: مگر می توان افکار معصوم بچه ها را در اختیار هرنوع طرز تفکری گذاشت و هر نوع سوالی که میزان معلومات، صداقت، آشنایی با مسائل تربیتی و آشنایی به انقلاب و اسلام را برساند تفتیش عقاید نام نهاد. وی افزود: در شرایط حاضر آموزش و پرورش به همین اندازه که معلم از فساد اخلاق دورباشد و در کنار درس سمپاشی نکند قانع است.(۸)

پی نوشت:


۱ - کیهان، ۹ خرداد ۱۳۶۰، صفحه ۱۱، سخنان بنی صدر را می توان از ابعاد گوناگونی به بررسی نشست از نوع نگاه او به رای مردم تا انتظار و برداشت بنی صدر از قانون اساسی و روابط میان قوا. ۱ - بنی صدر که در میان حامیان و محافظان خود سخن می گوید از شعارهای آنان به وجد می آید و اظهار می دارد شما به من وفادار هستید و این گونه نیست که امروز شعار درود بر یکی سربدهید و فردا شعار مرگش را فریاد بزنید. اشاره او به همان بلایی است که سر مصدق آمد و اگر از این نکته بگذریم که قیاس بنی صدر با مصدق قیاس مع الفارقی است ولی باید گفت: مصدق نیز برآورد دقیقی از حمایت های مردمی و میزان آن از خود نداشت. او گمان می کرد مردم به او رای اعتماد داده اند و دیگران باید خود را با او منطبق سازند و از این رو بود که از علمای بزرگ و مبارزی چون آیت الله کاشانی عبور کرده و به نصیحت های آنان گوش فرا نداد و آن شد که تاریخ آن را تحت عنوان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ روایت کرده است.

بنی صدر نیز با قرائت گزارش های دفتر خود و نیز شعارهای حامیانش به این نتیجه رسیده بود که کسی چنین محبوبیتی در ایران ندارد و می تواند با اتکای به این محبوبیت نظام مستقر را برانداخته و نظام دیگری را جایگزین آن سازد. شاید به این دلیل بود که پس از برکناری از سوی مجلس شورای اسلامی مدتی صبر کرد تا مردم قیام کنند و او را به قدرت بازگردانند و چون چنین انتظاری برآورده نشد با یاری و مساعدت دوستان منافقش از کشور فرار کرده و به فرانسه پناهنده شد!

۲ - از سوی دیگر بنی صدر در بخش دیگری از سخنانش می گوید جنگ برای او هدف اصلی است و پس از جنگ به داخل خواهد پرداخت. اگر این سخن را بخواهیم با واقعیات تاریخی منطبق ساخته و راستی آزمایی کنیم خواهیم دید به وضوح او دروغ می گوید چرا که اگر این گونه بود به جای رسیدگی به اوضاع جبهه ها جنگ را به داخل کشور نمی کشاند و نیرو و توان رزمندگان و مردم را در درگیری های داخلی تلف نمی ساخت. از این واقعیت که بگذریم به خاطرات بنی صدر پلی می زنیم.

«درس تجربه» عنوان کتابی است که به قلم ابوالحسن بنی‌صدر به رشته تحریر درآمده است. این کتاب که به منزله خاطرات بنی‌صدر می‌باشد در دو جلد توسط انتشارات انقلاب اسلامی در آبان ۱۳۸۰ در آلمان به چاپ رسید و به کوشش حمید احمدی مدیر انجمن مطالعات و تحقیقات تاریخ شفاهی ایران(برلین) تدوین گردید و فقط در خارج از کشور عرضه شد.

با مروری بر تناقض دیگری در زمینه ابعاد قدرت‌طلبی مدعیان نافی قدرت به این بحثپایان می‌دهیم. سفر بنی‌صدر به کرمانشاه در آستانه بررسی طرح عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی بحث‌های مختلفی را در محافل داخلی و خارجی برانگیخت. اکنون روایت بنی‌صدر در این زمینه، میزان صحت و سقم حدس و گمان های آن زمان را مشخص می‌سازد: «در آن موقع که در کرمانشاه بودم، رادیو بختیار گفته بود، بنی‌صدر رفته به غرب کشور برای تدارک کودتا. این هم شده بود یکی از بهانه‌هایی که این آقایان داشتند برای به اصطلاح توجیه کودتای خودشان، همه اینها دروغ است. من در غرب کشور بودم برای جنگ و دائم در جبهه‌های جنگ بودم.

اگر می‌خواستم کودتا کنم به آنجا نباید می‌رفتم بلکه باید در تهران می‌ماندم… اما برای اینکه در تاریخ نماند که امکان کودتا بود و به بنی‌صدر پیشنهاد هم شد و او نکرد گفتم، الان می‌آییم بررسی می‌کنیم که چقدر امکان کودتا هست… از رئیس ستاد ارتش پرسیدم در تهران چه دارید. گفت: دو گردان. این موضوع را هم باید توجه بکنید. آنها هر چه نیرو از پاسدار داشتند از همه جای ایران توی تهران جمع کرده بودند… بعضی‌ها گفتند: شما باید به طریقی با صدام حسین ارتباط پیدا کنید…(ص۳۳۵)

بنی‌صدر در ابتدای این قول خود مدعی است که اصولاً به کودتا اعتقادی نداشته و برای شرکت در دفاع مقدس به کرمانشاه رفته بوده است و اگر فکری برای کودتا می‌داشت باید در تهران می‌ماند. اما چند خط بعد در همان پاراگراف اعتراف می‌کند که در تهران به دلیل حضور پر رنگ نیروهای پاسدار انقلاب امکان کودتا نبوده و ایشان در کرمانشاه برای اینکه در تاریخ زیر سؤال نرود که امکان کودتا داشته و به این امر اقدام نکرده، جلساتی را بدین منظور برگزار کرده است و در آخر اینکه بعضیها پیشنهاد برقراری ارتباط با صدام را می‌دهند که البته این پیشنهاد بعضی‌ها؟! دقیقاً علت انتخاب کرمانشاه را برای بررسی کودتا مشخص می‌کند.

بنی صدر در خاطرات خود می گوید بعضی ها به من پیشنهاد دادند تا با صدام هماهنگی کنیم تا زمانی که ما مشغول تهران و سرکوب مخالفان هستیم کاری انجام ندهد و ما به راحتی بتوانیم کودتا را به سرانجام برسانیم ولی بنی صدر این درخواست را به دو دلیل عمده رد می کند. ۱ - قضاوت مردم که خواهند گفت بنی صدر با دشمن ساخت و ۲ – از کجا معلوم که صدام به عهدش وفا کند!

چنان چه مشخص است بنی صدر از ابتدا می گوید موافق کودتا نبوده و بعد مدعی می شود که اصلا اگر این کار را هم می کردیم کودتا نبود! ولی بعد وسوسه می شود که امکان سنجی کند که آیا می توان دست به چنین کاری زد یا نه و با توجه به این که نیروهای انقلاب قوی تر بوده و درصد پیروزی در صورت وقوع کودتا بسیار پائین بوده از انجام آن صرف نظر می کند. از سوی دیگر ارتباط با صدام را نیز نه به دلیل قبح ذاتی ارتباط با دشمن که به دلیل قضاوت مردم و احتمال قیام آنان و نیز ترس از بدقولی صدام زیر سوال می برد و با این سبک و سنگین کردن ها عیان می شود که بنی صدر در صورت اطمینان حاضر بوده با همچو صدامی پیمان دوستی و اخوت بسته و ملت خود را قتل عام کند!

اگر یک دلیل برای استیضاح و برکناری بنی صدر از ریاست جمهوری برای قضاوت تاریخ کافی و مکفی باشد این خاطرات است …خاطراتی که بنی صدر در آن از کودتا در شرایط جنگ و امکان سنجی آن سخن گفته و به بررسی ارتباط با صدام می پردازد. ۳ - بنی صدر از سوی دیگر می گوید به عزل و نصب ها در دستگاه قضا انتقاد کرده و او را به محاکمه تهدید کرده اند! سوال این جا است که آیا رئیس جمهور از لحاظ قانونی موظف بود در حوزه قوه قضائیه دخالت کند و چنین انتظاری از مسئولان قضایی کشور داشته باشد که از او کسب تکلیف کنند؟ اگر این گونه نیست پس محاکمه او برای تخلف از قانون اساسی امری طبیعی است.

از سوی دیگر ایت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور دو تخلف عمده رئیس جمهور وقت را از قانون اساسی برشمرده بود که در آن از این انتقادات سخنی به میان نیامده بود. شهید بهشتی عدم ارائه لیست اموال و دارایی های رئیس جمهور به دیوان عالی و نیز عدم امضا و ابلاغ مصوبات مجلس را دو تخلف رئیس جمهور خوانده بود دو تخلفی که بنی صدر هرگز به آن ها جواب نمی گوید و با فرافکنی درگیری و منازعات را به حوزه های دیگر عوامفریبانه می کشاند…در روزهای آینده بیشتر در این باره سخن خواهیم گفت.

۲ - کیهان، ۹ خرداد ۱۳۶۰، صفحه ۱

۳ - کیهان، ۹ خرداد ۱۳۶۰، صفحه ۲

۴ - کیهان، ۹ خرداد ۱۳۶۰، صفحه ۱

۵ - کیهان، ۹ خرداد ۱۳۶۰، صفحه ۲

۶ - کیهان، ۹ خرداد ۱۳۶۰، صفحه ۱۲

۷ - کیهان، ۹ خرداد ۱۳۶۰، صفحه ۱۲

۸ - جمهوری اسلامی، ۹ خرداد ۱۳۶۰، صفحه ۵