جدایی مشایی از احمدی نژاد؛ تغییر تاکتیک سیاسی یا راهبردی اساسی؟
گروه سیاسی:

نزدیکان احمدی نژاد بیان کرده اند که او سرانجام توانسته از یار و رفیق ۲۸ ساله اش اسفندیار رحیم مشایی جدا شود. از زمانی که این خبر جالب توجه منتشر شده بسیاری این پرسش را مطرح کرده اند که چه اتفاقی ممکن است در ساختمان ولنجک افتاده باشد و هدف اصلی احمدی نژاد و مشایی برای رسانه ای کردن این موضوع چیست؟ این داوود احمدی نژاد بود که تاکید کرد برادرش «مشایی و بقایی را دک کرده است!».

به گزارشافکارنیوز، برادر احمدی نژاد البته این خبر را در حالی اعلام کرده که خودبه این مسئله اذعان کرده است که هنوز هم هیچ رابطه ای با برادرش ندارد. او در گفت و گو با یک سایت خبری گفته است از جانب نزدیکان برادرش شنیده که دیگر قرار نیست احمدی نژاد و مشایی و بقایی با هم در یک ساختمان کار کنند.

اما آیا این جدایی واقعا رخ داده و اگر این اتفاق افتاده می توان از آن به عنوان یک استراتژی جدید از سوی احمدی نژاد و یاران نزدیکش یاد کرد و یا اینکه این اقدام، تاکتیکی موقتی برای جلب نظر اصولگرایان برای انتخابات مجلس است؟ چند خبر محوری در این زمینه وجود دارد که می تواند بیشتر به فهم الگوی به کار گرفته شده در استراتژی جدید احمدی نژاد کمک کند:

۱ - دیدارهای انتخاباتی احمدی نژاد با احزاب و گروههای اصولگرا
طی دو هفته گذشته تعدادی از اعضای احزاب اصولگرا با حضور در دفتر احمدی نژاد با او دیدار کرده اند. گفته می شود موضوع اصلی این گفت و گوها انتخابات مجلس شورای اسلامی و ورود دوباره احمدی نژاد به فضای سیاسی کشور بوده است. منابع نزدیک به احمدی نژاد بیان کرده اند که تمام گروههای اصولگرا به غیر از حزب موتلفه اسلامی در این جلسات حضور داشته اند. بلافاصله بعد از برگزاری این جلسات بود که خبر جدایی احمدی نژاد از مشایی منتشر شد.

برخی بر این باورند که اصرار افراد شاخص اصولگرا به احمدی نژاد برای کنار گذاشتن مشایی باعثانجام شدن این کار شده است و برخی دیگر معتقدند به دلیل اینکه تعدادی از افرادشاخص جبهه اصولگرایی اعلام کرده بودند در ساختمانی که مشایی باشد حضور نمی یابند، احمدی نژاد دفتر کار مشایی را به دفتر دانشگاه ایرانیان منتقل کرده و هیچ جدایی ای در کار نیست.

تاکنون بسیاری از افراد شاخص اصولگرا اعلام کرده اند در صورتی که احمدی نژاد برای همیشه اسفندیار رحیم مشایی را کنار بگذارد، حاضرند دوباره برای انتخابات مجلس و بعد از آن انتخابات ریاست جمهوری از او حمایت کنند. این افراد در گفت وگوهای خود اعلام کرده اند با این اقدام – اگر صورت بگیرد - احمدی نژاد دوباره می تواند محبوبیت ۴ سال اول دوران ریاست جمهوریش را به دست آورد.

۲ - سفرهای انتخاباتی احمدی نژاد آغاز می شود
مسئله دیگری که باعثمی شود قطعه بعدی پازل رفتاری احمدی نژاد به روشنی آشکار شود، سفر او به مشهد مقدس در سالگرد مناطره تاریخی اش با میر حسین موسوی در انتخابات سال ۸۸ است. برنامه سفرهای انتخاباتی و تبلیغاتی احمدی نژاد و حتی سفرهای استانی ای که در طول دوران ریاست جمهوری اش داشت همواره از مشهد مقدس آغاز می شود. با وجود اینکه از زمان آغاز دوران ریاتس جمهوری حجت الاسلام روحانی، احمدی نژاد سعی کرده روزه سکوت خود را همچنان حفظ کند، برای این سفر تبلیغات زیادی نیز در نظر گرفته شده و در شبکه های احتماعی مختلف برای استقبال از او در فرودگاه مشهد از مردم و هوادارانش دعوت به عمل آمده است.

احمدی نژاد از چند روز پیش نیز با حضور در هیات های مذهبی باز دیگر الگوی قدیمی رفتاری خود برای شروع فعالیت های سیاسی اش را زنده کرده است و در این سفر نیز قصد دارد سخنرانی هایی رادر برخی مجامع مذهبی و سیاسی داشته باشد. باید دید این سفر تا چه میزان می تواند زمینه های لازم برای بازگشت او به عرصه سیاسی کشور را فراهم کند و آیا انتشار خبر جدایی او از مشایی می تواند به میزان حمایت ها از بازگشت او به عرصه سیاست کشور اضافه کند؟

۳ - بازداشت عبدالرضا داوری و ابهام در سرنوشت کمپین تبلیغاتی هما
دو تن از یاران نزدیک احمدی نژاد طی دو هفته گذشته بازداشت شده اند. عبدالرضا داوری و بهمن شریف زاده دو نفری هستند که فعالیت های خوبی در عرصه تبلیغات حضور مجدد احمدی نژاد در فضای سیاسی کشور انجام داده اند. عبدالرضا داوری مجمع هما یا هواداران محمود احمدی نژاد را تشکیل داده و سایت های مختلفی نیز با محتوای بازگشت به دوران احمدی نژاد در فضای مجازی کشور به راه افتاده است.

بازداشت این دو به ظاهر می رسد عزم احمدی نژاد برای آشکار ساختن نیتش برای حضور دوباره در فضای سیاسی کشور را جزم کرده باشد. او بر این باور است که در صورتیکه به صورت آشکارا پاسخهای خود به اتهامات حامیان دولت روحانی را بیان کند، می تواند از بازداشت شدن همراهانش و فشار بیشتر بر طرفداران خود بکاهد. به همین دلیل انتظار می رود بعد از این و با آغاز شدن سفرهای استانی احمدی نژاد و سخنرانی هایش باید منتظر پاسخ های او به شایعات و اتهامات حامیان دولت و اصلاح طلبان نیز باشیم.

جدایی راهبرد است یا تاکتیک؟
حجت الاسلام مصلحی چندی پیش دیداری با محمود احمدی نژاد داشت و بیان کرده بود که در صورتی که احمدی نژاد بتواند مشایی را از خود دور کند، اصولگرایان دوباره به او رو می آورند . احمدی نژاد در پاسخ اعلام کرده بود احمدی نژاد همان مشایی است و مشایی همان احمدی نژاد است. به همین دلیل به نظر میرسد این اقدامات بیشتر تاکتیکی برای مواجهه با درخواست های اصولگرایان باشد تا استراتژی اصلی و راهبردی برای آینده و سرنوشت او.