مهم ترین هدف دشمن مأیوس‌کردن جوانان از آینده

به گزارش افکارنیوز، سردار سیدمسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در آستانه برگزاری ششمین جشنواره جوان سرباز، پیرامون اهداف، ابعاد و عرصه‌های مختلف این جشنواره گفت: مقوله سرباز و سربازی از موضوعات بسیار مهم و حائز اهمیت در حوزه امنیت ملی و قدرت دفاعی کشور به شمار می‌رود و ضروری است توسط سازمانها و نهادهای مسئول در این حوزه مورد توجه راهبردی قرار گیرد.

وی افزود: در خانواده بزرگ نیروهای مسلح چند سالی است که برگزاری جشنواره جوان سرباز با هدف کلان قدردانی از مقام و منزلت سربازی مورد توجه جدی نیروهای مسلح واقع شده است، در همین راستا این جشنواره هر سال به میزبانی یکی از نیروهای مسلح برگزار می‌شود که در سال جاری میزبانی آن به ارتش جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است.

جزایری تصریح کرد: در برگزاری این جشنواره اهداف متعددی تعریف شده است که بطور فهرست وار می‌توان به شناسایی و معرفی استعدادها، توانمندیها و خلاقیت های جوانان به جامعه و سربازان، تقویت و ارتقاء انگیزه، اعتماد به نفس و خودباوری در جوانان سرباز، تقویت همکاری و تعامل و مشارکت مشترک سازمانها، کارکنان و سربازان، تقویت و توسعه همکاری و تعامل بین سازمانهای لشکری و کشوری و تقویت و ارتقاء نگرش و کنش مثبت و شایسته جامعه و نیروهای مسلح به مقوله سربازی اشاره کرد.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به بخش‌های مشارکت کننده در برگزاری جشنواره‌، اظهار داشت: در برگزاری جشنواره بطور معمول کلیه سازمانهای نیروهای مسلح در سلسله مراتب سازمانی در ستادکل، ارتش، سپاه، ودجا و ناجا از رده ها و یگانها در شهرستانها، استانها و مناطق مختلف مرزی همکاری و مشارکت فعال و خوبی دارند که حاصل آن برگزاری مراسم نهایی و پایانی به مسئولیت سازمان میزبان است. در این موضوع همکاری و مشارکت خوبی نیز از سوی برخی دستگاهها و نهادهای کشوری بویژه وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما صورت می‌گیرد.

جزایری همچنین در خصوص نقش و مسئولیت معاونت امور بسیج و فرهنگ دفاعی و معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی در برگزاری این جشنواره گفت: معاونت مسئولیت سیاستگذاری، هماهنگی و راهبری کلی مجموعه جشنواره ها را برعهده دارد. برای این منظور دبیرخانه‌ای در ستاد کل تحت مدیریت معاونت تشکیل شده که در طول فرایند برگزاری از زمان تهیه و ابلاغ دستورالعمل تا مرحله پس از برگزاری مراسم نهایی عهده دار مسئولیت است. در همین خصوص جلسات متعددی نیز با بخش‌های لشکری و کشوری برای انجام هماهنگی‌ شدن این بخش‌ها صورت می‌گیرد که حاصل آن برگزاری پنج دوره بوده است.

وی با اشاره به پنج دوره قبلی جشنواره خاطرنشان کرد: با توجه به اهدافی که برای جشنواره ها دیده شده به نظر می‌آید گام‌های خوب و موثری برداشته شده است، بخشی از اهداف این جشنواره هرساله بتدریج با استفاده از تجربیات بدست آمده محقق شده است.

جزایری ادامه داد: برای نمونه، میزان همکاری و تعامل سازمانهای نیروهای مسلح پیرامون موضوع تقویت شده است، در این راستا تحرک، تلاش و انگیزه بیشتری نسبت به گذشته در جامعه سربازان واجدشرایط در رده های مختلف بوجود آمده و برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی هنری آنان در مقایسه با قبل از رشد و گسترش کمی و کیفی بیشتری برخوردار شده است، در همین زمینه می‌توان به همکاری و تعامل بین سازمانها و دستگاهها لشکری و کشوری تقویت و توسعه بیشتری یافته است و یا به اهتمام، مشارکت و تجربه بهتر و بیشتر سازمانهای میزبان و برگزار کننده برای سایر برنامه های سراسری و ملی اشاره کرد.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: البته باید تاکید کرد این جشنواره تا رسیدن به تمام اهداف و برنامه های پیش بینی شده خود فاصله دارد که امید است با اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده بتوانیم با همت و همکاری همه نهادها و دستگاههای لشکری و کشوری و استفاده از سایر ظرفیت ها در آینده نزدیک شاهد تحقق کامل اهداف جشنواره باشیم.

جزایری در ادامه سخنانش اظهار داشت: فرایند ششمین جشنواره پس از برگزاری پنجمین دوره که توسط وزارت دفاع برگزار شد با جمع‌بندی قوت و ضعف‌ها و تجربیات بدست آمده و تشکیل جلسات کارشناسی بررسی ابعاد جشنواره پنجم، آغاز شده است.

وی افزود: بطور رسمی فرایند ششمین جشنواره از آبان‌ماه سال ۹۲ با تهیه و ابلاغ دستورالعمل اجرایی با امضاء و ابلاغ ریاست ستاد کل به سازمانهای نیروهای مسلح کلید خورده است. میزبان جشنواره امسال طبق گردش هرساله بر عهده ارتش جمهوری اسلامی است. آنطور که گزارش شده تاکنون مراحل مختلف جشنواره از سطح یگانی تا مرحله ستادهای عالی سازمانی انجام شده است. به عبارت دیگر جشنواره در سطح سازمانها به پایان رسیده و نفرات برتر برای حضور در مراسم پایانی که در ۱۹ خرداد ماه مصادف با سالروز مبارک حضرت علی اکبر(ع) در تالار اجتماعات وزارت کشور با حضور بیش از ۲۵۰۰۰ نفر جوانان سرباز و مقامات لشکری و کشوری برگزار خواهد شد، معرفی و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: از آنجا که جشنواره از صورت یک حرکت نمادین تبدیل به یک نهاد فرهنگی اجتماعی برای سربازان شده و از این طریق اهداف متنوعی و مختلفی را دنبال می کند، دبیرخانه اصلی و مرکزی مستقر در ستاد کل تقویت خواهد شد.

جزایری گفت: در این زمینه مقرر شده است کانونی برای عضویت و حمایت سربازان برگزیده در دوره های برگزار شده تشکیل شود، از خود سربازان برگزیده تحت یک کارگروه کارشناسی برای تقویت و توسعه همه جانبه جشنواره استفاده خواهد شد، با انجام مذاکره و تعامل هدفمند توان و ظرفیت سایر دستگاههای کشوری بیش از گذشته به صحنه آمده است و به موازات اقدامات مستقیمی که در طول فرایند برگزاری جشنواره انجام می شود برنامه های متنوع و جذاب فرهنگی هنری نیز در سازمانها و رده ها مورد توجه قرار گرفته است و همچنین بر اساس هماهنگی‌های بعمل آمده از ظرفیت رسانه ملی برای تولید و پخش برنامه های مرتبط با خدمت وظیفه عمومی و سربازان نیز بهره‌گیری می‌شود.

وی درخصوص دیگر برنامه‌های فرهنگی در دستور کار ستاد کل اظهار داشت: علاوه بر برنامه‌های در پیش گفته که مربوط به جشنواره است، برنامه های متعدد زیادی در مجموعه‌ سازمانهای نیروهای مسلح در دستور کار قرار دارد، از جمله این برنامه ها و اقدامات، تنظیم و ابلاغ منشور فرهنگی، تربیتی و رفتاری سربازی، بازبینی و بازنویسی و ابلاغ سند راهبردی فرهنگی و منزلت اجتماعی خدمت وظیفه عمومی، برگزاری جلسات و نشست های گروهی معرفی و شناساندن الگوی سبک زندگی اسلامی ایرانی، اصول و شیوه‌های موفقیت بر اساس آموزه های دینی اسلامی، تولید و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی فرهنگی هنری ویژه سربازان، جوانان و آحاد مختلف جامعه، تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در فضای مجازی با هدف اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، تقویت و توسعه آموزش‌های کارآموزی و مهارت آموزی، توجه مناسب و نظام مند به موضوع ازدواج جوانان سرباز با توجه به سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری پیرامون موالید و جمعیت، ایجاد بسترهای مناسب ساخت و تولید فیلم های سینمایی و مستند، بخشی از برنامه های آینده نیروهای مسلح است که می‌توان به آن اشاره کرد.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش گفت: خدمت سربازی فرصت بسیار خوبی برای کسب تجربیات، تبادل اندیشه‌های ناب و سالم و بهره گرفتن از آموزش‌ها، تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی برای آینده و زندگی پس از خدمت است. جشنواره جوان سرباز فرصت خوبی برای سربازان با استعداد، خلاق، مبتکر و صاحب توانمندی است تا با حضور در این محیط ابتدا توانمندی خود را به عرصه‌ محک و ارزیابی بگذارند و سپس برای دست یافتن به قله های پیشرفت و افتخار بیش از گذشته تلاش و اهتمام ورزند.

وی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری می فرمایند آینده متعلق به این جوانان برومند و با استعداد است، جوانان شایسته‌ای که بایستی خود زمینه‌های رشد و پیشرفت این کشور را فراهم کنند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: مهمترین و بزرگترین هدف دشمنان کشور، ناامید کردن و مایوس ساختن این جوانان از آینده پرفروغ و افتخارآمیز خود است لذا امروز بیش از گذشته جوانان بایستی با هوشمندی و دقت تحرک و رفتار دشمنان را تحت نظر قراردهند و تلاش کنند نقشه ها و توطئه های آنان را خنثی کنند.

جزایری با بیان اینکه جوانان ما امروز بیش از گذشته نیازمند مراقبت از خود و تهذیب نفس هستند، گفت: با اطمینان اعلام می‌کنم که مجموعه نیروهای مسلح و فرماندهان و مسئولین با باور و اعتماد به ظرفیت جوانی تلاش دارند تا شرایط خدمت سربازی را با بهبود و بهینه سازی ساختارها، نظامات و برنامه‌های مرتبط با آنان اصلاح و تقویت کنند و شرایط را برای بروز هرچه بهتر و بیشتر استعدادها و توانمندی‌های آنان فراهم کنند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ضمن اعلام تشکر و قدردانی از همه دستگاهها و نهادهایی که با نیروهای مسلح در حوزه خدمت وظیفه عمومی و امر سربازان همکاری صمیمانه دارند، درخواست کرد این نهادها بر همکاری و حمایت‌های کمی و کیفی خود برای هرچه بهتر شدن دوران خدمت جوانان بیافزایند.

جزایری در پایان اظهار داشت: برای تقویت و توسعه کارکردهای همه جانبه خدمت وظیفه از تمام جوانان سرباز نیز تقاضا داریم مجموعه نیروهای مسلح را همواره از آن خود بدانند و با ارتباط و همکاری و ارائه نظرات، پیشنهادات و ایده های نو و جدید، ما و مسئولین ذیربط را در بهبود و خوشایندسازی هرچه بیشتر دوران سربازی یاری کنند و پایگاه فرهنگی سرباز که از طریق وب سایت مربوط امکان برقراری تعامل با آن وجود دارد، یکی از کانال ها و مجاری مناسب برای این این ارتباط و گفتگو است.