۹ وزیر کابینه یازدهم به مجلس می‌روند

به گزارش افکارنیوز، کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در روزهای یکشنبه و سه‌‌شنبه هفته جاری تشکیل جلسه می‌دهند که قرار است ۹ وزیر کابینه دولت یازدهم در جلسات این کمیسیون‌ها حضور یابد.

دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس در هفته جاری به شرح زیر است:

**بررسی ساخت و سازهای غیرمجاز در کمیسیون اصل ۹۰


اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در روز یکشنبه این هفته نشست عمومی بررسی گزارش هدفمندکردن یارانه ها را برگزار می‌کند که قرار است در روز سه‌شنبه نیز نشستی با مسؤولان وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی و همچنین دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها برگزار کند.

**بررسی علل عدم پیش‌بینی توفان تهران در کمیسیون اجتماعی مجلس


براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است رئیس سازمان هواشناسی برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در مورد علت هشدار ندادن توفان در تهران و سایر استان‌ها در روز یکشنبه این هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور می یابد.

همچنین اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس قرار است در روز یکشنبه این هفته به بررسی لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل را ادامه دهند.

اعضای این کمیسیون در روز سه‌شنبه هفته آینده لایحه اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی و نیز طرح بازنگری مقررات اداری و استخدامی شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را بررسی می‌کنند.

کارگروه این کمیسیون هم امروز لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل را بررسی می‌کند. اعضای این کارگروه در روز یکشنبه هفته جاری طرح تسری قانون فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان پزشکی قانونی و انتقال خون به کارمندان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را بررسی می‌کنند.

**ظریف به کمیسیون امنیت ملی می‌رود

اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در روز یکشنبه این هفته ضمن مروری بر آخرین اخبار و تحولات بین‌المللی، انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون و کارگروه‌های آن را نیز در دستور کار دارند.

همچنین اعضای این کمیسیون در روز سه‌شنبه نیز از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دعوت کرده‌اند تا به سؤال مشترک ۱۲ تن از نمایندگان مردم در خانه ملت و نیز سؤال مشترک با امضای ۴۰ تن از نمایندگان پاسخ دهد.

سؤالات ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و نیز سؤال مشترک ۱۱ تن از نمایندگان از سؤالات دیگری است که ظریف باید در کمیسیون امنیت ملی مجلس به آن‌ها پاسخ دهد.

**وزیر بهداشت به کمیسیون بهداشت می‌رود


اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در روز یکشنبه این هفته در نشست مشترک با مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان و معاونان وی در محل این سازمان حضور می‌یابند.

همچنین اعضای این کمیسیون در روز دوشنبه این هفته طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را در جلسه کارگروه مربوطه، مورد بررسی قرار می‌ | دهند.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز سه‌شنبه این هفته برای پاسخگویی به ۲ سؤال محمد دامادی نماینده ساری، یک سؤال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، یک سؤال حمیدرضا پشنگ نماینده خاش و میرجاوه، یک سؤال کمال علی‌پور خنکداری نماینده قائمشهر، یک سؤال ایرج ندیمی نماینده خرم‌آباد، یم سؤال امیرعباس سلطانی نماینده بروجن، یک سؤال محمود نگهبان سلامی نماینده خواف و رشتخوار در این کمیسیون حضور می‌یابد.

همچنین در روز سه‌شنبه این هفته نیز موضوع پوشش بیمه مسؤولیت مدنی برای پزشکان با حضور رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

** فرجی‌دانا به کمیسیون آموزش می‌رود


براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات در جلسه روز یکشنبه این هفته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور یافته و گزارشی به اعضای کمیسیون ارائه کند.

همچنین در روز یکشنبه نیز کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی نیز کمیسیون نیز تشکیل جلسه می‌دهد.

قرار است حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی روز دوشنبه در این کمیسیون حضور یابد.

همچنین رؤسای سابق و اسبق دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی نیز در روز دوشنبه در این کمیسیون حضور می‌یابند.

کارگروه‌های آموزش و پرورش، تحقیقات و فناوری، علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها، آموزش‌های مهارتی و آموزش عالی و آموزش پزشکی نیز در روز دوشنبه این هفته تشکیل جلسه می‌دهند.

وزیر آموزش و پرورش جهت پاسخگویی به سؤالات رجبی به نمایندگی از محمد حسین فرهنگی، ایرج ندیمی و ابراهیم کارخانه در روز سه‌شنبه این هفته در این کمیسیون حضور می‌‌یابند

رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز برای پاسخگویی به سؤالات محمد سلیمانی، ایرج ندیمی، محمدحسن آصفری و رحیم زارع در روز سه‌شنبه این هفته در کمیسیون آموزش حضور می‌یابد.

همچنین قرار است در جلسه روز سه‌شنبه این کمیسیون لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان،(ایتا) مورد بررسی و ارزیابی کارشناسی قرار گیرد.

** چیت‌چیان به کمیسیون انرژی می‌رود


براساس برنامه‌ریزی‌هایی که اعضای کمیسیون انرژی مجلس در این هفته انجام داده‌اند قرار است چیت‌چیان وزیر نیرو یکشنبه این هفته برای پاسخگویی به سؤالات امید کریمیان نماینده مریوان، عباس قائیدرحمت نماینده دورود و ازنا، احمد شوهانی نماینده ایلام، مهدی عیسی‌زاده نماینده شاهین‌دژ، میاندوآب و تکاب، احمد سجادی نماینده سرخس و فریمان، مقداد نجف نژاد نماینده بابلسر و فریدون کنار، موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد، مانه، سملقان، گرمه و جاجرم در این کمیسیون حضور یابد.

اعضای این کمیسیون در روز سه‌شنبه، آخرین وضعیت تحولات توافق‌نامه ژنو و نیروگاه بوشهر و کیفیت بنزین پتروشیمی‌ها در مقایسه با سایر بنزین‌های تولیدی کشور مورد بررسی قرار می‌دهند.

**بررسی لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم در کمیسیون اقتصادی مجلس


اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در روز یکشنبه این هفته، مسائل و موضوعات پیرامون انتخابات در اتاق اصناف را که از سوی ریاست مجلس برای رسیدگی ارجاع شده، مورد بررسی قرار می‌دهند.

همچنین اعضای این کمیسیون در روز سه‌شنبه این هفته لایحه اصلاح قانون مالیا‌ت‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن، موضوع بررسی بندهای ارجاعی از صحن علنی مجلس و گزارش واصله به کمیسیون در ارتباط با مشکلات و مسائل کالاهای اساسی در کشور را بررسی می‌کنند.

**سیف در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور می‌یابد


اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در روز یکشنبه این هفته طرح‌های اجازه به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انعقاد قرارداد کار معین با بازرسان شاغل در حوزه نظارت بر بازار که از سوی شورای نگهبان اعاده شده) و نیز استفساریه و اصلاح بند(ب) ماده(۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و نیز الحاق یک تبصره به آن و استفساریه بند(۶۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور و همین‌طور ایجاد حساب ویژه حمایت از تولید ملی را برای رسیدگی در دستور کار دارند.

همچنین اعضای این کمیسیون در روز یکشنبه این هفته، موضوعات مرتبط با وظایف کمیسیون در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را رسیدگی می‌کنند.

اعضای این کمیسیون در روز دوشنبه این هفته طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه در کمیته ویژه کمیسیون و رسیدگی به سؤالات نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران، مهرداد بذرپاش نماینده تهران، ایرج عبدی، علیرضا محجوب و نادر قاضی‌پور نمایندگان خرم آباد و تهران و ارومیه، موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد، رضا عبدالهی، سیدعبدالکریم هاشمی، منصور آرامی و ابوالقاسم جراره، طبیب زاده نوری نمایندگان تهران را در دستور کار خود دارند.

همچنین قرار است در روز سه‌شنبه این هفته انتخابات هیئت رئیسه سومین اجلاسیه دوره نهم برگزار شود و گزارش منابع و مصارف ارزی کشور نیز با حضور رئیس کل بانک مرکزی و رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی استماع خواهد شد.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اعضای کارگروه اجتماعی این کمیسیون در روز یکشنبه طرح آموزش همگانی قرآن کریم در خانه و طرح بازنگری مقررات اداری و استخدامی شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را بررسی می‌کنند.

اعضای کارگروه اقتصادی این کمیسیون نیز در روز دوشنبه گزارش نهائی بانک مرکزی در مورد چگونگی تخصیص منابع بانکی را بررسی خواهند کرد. اعضای این کارگروه در روز سه‌شنبه این هفته طرح اصلاح ماده(۱۳۲) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و طرح استفساریه ماده(۵۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را بررسی می‌کنند.

همچنین اعضای کارگروه عمومی و دفاعی این کمیسیون نیز در روز سه‌شنبه آینده تفریغ بودجه سال۹۱ کل کشور را بررسی می‌کنند.

** بررسی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه نمایندگان در کمیسیون شوراها


کمیسیون شوراها و امور داخلس کشور مجلس در روز یکشنبه این هفته طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان آ‌ن‌ها را بررسی می‌کند. همچنین در روز سه‌شنبه این هفته نیز اعضای این کمیسیوین میزبان عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور برای پاسخگویی به سؤالات علی ایرانپور، عبدالکریم هاشمی، فرهاد بشیری، محمود شکری، احمد جباری، رضا صابری، سیدناصر موسوی لارگانی، کمال علیپور، عبدالوحید فیاضی، ابراهیم نکو و عبدالرحمان رستمیان هستند.

همچنین کارگروه طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان آن‌ها در روز یکشنبه تشکیل جلسه می‌دهد.

**حضور رئیس سازمان ملی استاندارد در کمیسیون صنایع و معادن مجلس


اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در روز یکشنبه هفته جاری اعضای هیئت رئیسه کمیسیون برای اجلاسیه سوم دوره نهم را انتخاب می‌کنند.

همچنین اعضای این کمیسیون در روز سه‌شنبه این هفته گزارش رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد عملکرد این سازمان و برنامه‌های آن را استماع می‌کنند.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور در روز یکشنبه این هفته گزارش این تحقیق و تفحص را مورد بررسی قرار می‌دهد.

همچنین اعضای کارگروه معدن و صنایع معدنی این کمیسیون در روز یکشنبه، گزارش معاون امور معادن و صنایع معدنی و معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مورد نحوه اجرای بند(الف) تبصره(۱۰) قانون بودجه سال۱۳۹۳ کل کشور را استماع می‌کنند.

**حضور زنگنه در کمیسیون انرژی مجلس

اعضای کمیسیون عمران مجلس در روز یکشنبه این هفته انتخابات هیئت رئیسه سومین اجلاسیه کمیسیون عمران را برگزار می‌کنند.

همچنین اعضای این کمیسیون در روز سه‌شنبه، طرح جلوگیری از پرداخت دموراژ(خسارت تأخیر) کشتی‌ها و طرح یک فوریتی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را بررسی می‌کنند.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است بیژن زنگنه وزیر نفت در روز سه‌شنبه این هفته برای پاسخگویی به سؤالات غلامرضا اسدالهی نماینده تربت جام، ایرج ندیمی نماینده لاهیجان، جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، در این کمیسیون حضور یابد.

همچنین کارگروه مسکن و شهرسازی این کمیسیون در روز دوشنبه، طرح ایجاد رونق در ساخت و ساز و تسهیل صدور پروانه ساختمانی و نیز اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

** بررسی طرح جرم سیاسی در کمیسیون قضایی مجلس

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در جلسه روز یکشنبه این هفته خود، پس از انتخاب هیئت رئیسه جدید، طرح اصلاح موادی از قانون سازمان بازرسی کل کشور را برای تأمین نظر شورای نگهبان، اصلاح می‌کند. این کمیسیون در روز سه‌شنبه همچنین، بررسی طرح جرم سیاسی را در دستور کار قرار داده است.

کارگروه حقوق خصوصی این کمیسیون نیز در روز دوشنبه، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را بررسی می‌کند. همچنین کارگروه حقوق جزا هم، بررسی لایحه قضازدایی و حذف برخی عناوین مجرمانه از قوانین را در دستور کار خود قرار داده است.

** حجتی به کمیسیون کشاورزی مجلس می‌رود


اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در روز یکشنبه این هفته هیئت رئیسه کمیسیون در سال سوم را به استناد ماده(۶۴) قانون آئین‌نامه داخلی مجلس تعیین می‌کند. همچنین اعضای این کمیسیون در همین روز طرح نجات و احیاء دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور را مورد بررسی قرار می‌دهند.

همچنین قرار است محمد حجتی وزیر جهادکشاورزی برای پاسخگویی به سؤالات محمدرضا رضایی کوچی نماینده جهرم، مصطفی افضلی‌فرد و منصور حقیقت‌پور نمایندگان اردبیل، نیر و نمین، امیر خجسته نماینده همدان و فامنین، سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد، علی‌نعمت چهاردولی نماینده ملایر، سیدشکرخدا موسوی نماینده اهواز و باوی، مؤید حسینی‌صدر نماینده خوی و چایپاره، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان، یونس اسدی نماینده مشکین‌شهر، شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده تنکابن، رامسر و عباس آباد در این کمیسیون حضور یابد.

هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان چای نیز در روز یکشنبه این هفته محورهای ارجاعی این تحقیق و تفحص را با حضور کارشناسان ذی‌ربط مورد بررسی قرار می‌دهد.

** بررسی اصلاح ساختار مرکز پژوهش‌ها در کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس


اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در روز سه‌شنبه این هفته برای اصلاح ساختار اداری، قوانین و مقررات و ساختار مرکز پژوهش‌های مجلس و نیز طرح‌های الحاقی و اصلاحی به قانون آئین‌نامه داخلی مجلس را دستور کار دارد.

** بررسی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی


کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی

این کمیسیون ویژه روز دوشنبه جلسه دارد تا با دعوت از مسوولان به بررسی بندهای بیست و چهارگانه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در مورد اقتصادی مقاومتی بپردازد.

بررسی اصلاح مواد(۱)،(۶) و(۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی که از سوی شورای نگهبان اعاده شده، در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.