تمایل روزنامه آل سعود برای ریاست هاشمی بر مجلس خبرگان
گروه سیاسی -

با بستری شدن و وخامت حال آیت الله مهدوی کنی، شیطنت سعودی ها بالا گرفته است.

به گزارشافکارنیوز؛ با کمای رییس مجلس خبرگان رهبری، تحلیلگران سعودی دست به کار شدند. آنها که معتقدند هاشمی رفسنجانی می تواند گره گشای اوضاع نابسامان منطقه و روابط ایران و عربستان شود، از هاشمی به عنوان یکی از گزینه های رییس بعدی مجلس خبرگان نام می برند! این درحالیست که طبق گفته پزشک معالج آیت لله مهدوی کنی، حال ایشان بهتر شده است و مردم ایران بیش از آنکه نگران رییس بعدی خبرگان باشند، نگران حال آیت الله مهدوی کنی هستند.

روزنامه الشرق الاوسط که به خاندان آل سعود وابسته است، می نویسد: از بعد از ظهر روز چهارشنبه ۱۴ خرداد، آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری ایران به دنبال بروز حمله قلبی، به کما رفت. در صورت وخامت حال وی، کرسی ریاست این مجلس اهمیتی دوچندان پیدا می کند.

در حال حاضر که یکی از با نفوذترین شخصیت های محافظه کار ایران و صدرنشین مجلس خبرگان در اغما است، گمانه زنی ها درباره انتخاب رییس جدید این مجلس بالا گرفته است. حتی اگر مهدوی کنی از کما بیرون بیاید، سلامتی خود را باز نمی یابد و به خاطر سابقه بیماری و کهولت، فعالیتش به حداقل خواهد رسید.

در حال حاضر آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی نایب رییس اول و محمد یزدی نایب رییس دوم این مجلس در صدر حدس و گمان های محافل خبری ایران برای جلوس بر این کرسی هستند. هر دو این شخصیت ها هر کدام به مدت ده سال ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشتند و نائب رییس بودن در خبرگان خود امتیازی است که احتمال انتخاب آن ها را بالا می برد.

هاشمی شاهرودی بعد از کنار رفتن از سمت ریاست قوه قضائیه، از سوی رهبری، به ریاست هیات عالی حل اختلاف میان روسای قوای سه‌گانه منصوب شده که در نوع خود یک امتیاز به حساب می آید.

از آن جایی که آیت الله هاشمی رفسنجانی این روزها در هیات رییسه مجلس خبرگان حضور ندارد و نیز عملا به خاطر نزدیکی با جریان اصلاح طلبی از هسته روحانیون محافظه کار دور شده، نمی توان روی ائتلاف قدرتمندی میان او و دیگر نمایندگان محافظه کار مجلس خبرگان حساب باز کرد. از آن جایی که احمد خاتمی و محمد یزدی، هر دو عضو با نفوذ در این مجلس، بارها اختلاف نظر خود را با این رییس پیشین مجلس خبرگان رهبری بیان کرده‌اند، می توان این احتمال را ضعیف تر از پیش هم خواند.

با این وجود سخنرانی آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه در ۲۶ تیر ۱۳۸۸، پس از اوج گرفتن اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این سال، می تواند همچنان کورسوی امیدی برای این انتخاب باشد.

آیت الله خامنه، رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره به شناخت بیش از ۵۰ ساله خود از هاشمی رفسنجانی گفته بود: «آقای هاشمی رفسنجانی در دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی از اصلی‌ترین و جدی ترین افراد نهضت و بعد از انقلاب هم از موثرترین شخصیتهای همراه امام بوده و بارها تا مرز شهادت پیش رفته است ضمن اینکه پس از رحلت امام بزرگوار هم، تا امروز در کنار رهبری بوده است.»

آیت الله خامنه ای در عین حال به اختلاف نظر طبیعی خود با هاشمی رفسنجانی در موارد متعدد اشاره کرد و افزود: «این اختلاف نظر طبیعی است و مردم نباید دچار توهم شوند و به گونه ای دیگر فکر کنند.»

اهمیت ریاست مجلس خبرگان
یکی از رخدادهای مهم سال های اخیر در صحنه سیاسی ایران، تغییر ریاست مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۹ و انتخاب آیت الله مهدوی کنی به این سمت بود.

در اسفند ۱۳۸۹، درپی اعلام نامزدی آیت الله مهدوی کنی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری، اکبر هاشمی رفسنجانی ازنامزدی خود برای ابقای خود دراین مقام صرف نظرکرد. این انتخابات که در نهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، با سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی کار خود را آغاز کرد. در این رای گیری مهدوی کنی با کسب آرای ۶۳ تن از ۸۴ نماینده، و بدون رقابت نامزد دیگری، به ریاست این مجلس برگزیده شد.

به گفته بعضی تحلیلگران، مجلس خبرگان نهاد آنچنان مهمی محسوب نمی شود چرا که شورای نگهبان، که فقهای عضو آن منصوب رهبر ایران هستند، حق تایید و یا رد صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان را دارند.

ادامه و یا خاتمه ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی بر این نهاد از جمله موصوعات خبری مهم سال ۱۳۸۹ بود که خبر کناره گیری او از این سمت به نفع مهدوی کنی بر گمانه زنی ها در این باره پایان داد.

آیت الله محمد رضا مهدوی کنی کیست؟

روحانی، سیاستمدار محافظه کار، رییس مجلس خبرگان و رییس دانشگاه مهم امام صادق در تهران است.

وی متولد ۱۴ مرداد ۱۳۱۰(۱۹۳۱ میلادی) است.

مهدوی کنی یکی از مخالفان حکومت پهلوی در ایران بوده و پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷(۱۹۷۸) نیز یکی از ۵ روحانی عضو هسته اصلی شورای انقلاب بوده و بنابراین از بنیانگذاران انقلاب اسلامی محسوب می شود.

مسئولیت ها
آیت الله مهدوی کنی در طول سالهای پس از انقلاب ایران مسئولیت های فراوانی را بر عهده داشته است؛ در همین حال مسئولیت های اصلی او به ویژه در سه دهه اخیر، سمت های غیراجرایی بوده که از جمله آنها می توان به عضویت و ریاست مجلس خبرگان و ریاست دانشگاه امام صادق اشاره کرد.

پدر معنوی جناح راست
مهدوی کنی مؤسس جامعه روحانیت مبارز، مهم ترین جناح محافظه کار و سنت گرای ایران و در حال حاضر دبیر کل این تشکل است. وی در همین راستا به اعتقاد ناظران به عنوان پدر معنوی جناح راست شناخته می شود.

ریاست دانشگاه امام صادق
یکی دیگر از مسئولیت های مهم آیت الله مهدوی کنی در سال های پس از انقلاب ریاست دانشگاه مهم امام صادق بوده است.

دانشگاه امام صادق که سابقه آن به تاسیس دانشکده مدیریت دانشگاه هاروارد در ایران بر می گردد، از سوی آیت الله مهدوی کنی تبدیل به دانشگاهی ویژه برای تعلیم و تربیت نخبگان سیاسی متعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

این دانشگاه در سال ۱۳۶۱ آغاز به کار کرد. در این دانشگاه فقط رشته های علوم انسانی تدریس می شود و برنامه درسی آن ترکیبی از علوم جدید و علوم حوزوی است. این دانشگاه غیردولتی از وجوهات خیریه، سرمایه‌گذاری‌های شرکت “جامعه الصادق” و کارخانه‌های نساجی و دیگر بنگاه های اقتصادی اداره می‌شود.

دانشگاه امام صادق تلاش کرده با همراه کردن دانش دینی با آموزش رشته‌های نوین، جریان تولید علم دینی و مرجعیت علمی کشور را رقم بزند.

بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه، سمت های کلیدی را در نظام جمهوری اسلامی دارند.