به گزارش افکارنیوز، مشاور امور دینی رئیس‌جمهور آمریکا که ریاست تیم کشیش‌های آمریکایی به ایران را برعهده داشت اعلام کرد که به زودی گزارشی از سفر به ایران و شهر قم به «باراک اوباما» ارائه خواهد کرد.


به گزارش رادیو آزاد اروپا، «جوئل هانتر»، مشاور امور دینی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، اخیراً حدود یک هفته به ایران سفر و با برخی مقامات و علمای دینی ایران دیدار کرد.

براساس این گزارش، ‌ «هانتر» که یک کشیش ارشد از کلیسایی در فلوریدا است در این سفر ریاست‌ هیأتی از رهبران مذهبی آمریکا را برعهده داشت. وی که به کشور خود آمریکا بازگشته اعلام کرد که علما و رهبران دینی ایران از آنها برای حضور در کنفرانسی دعوت کرده بودند.


به گفته هانتر، ‌ کنفرانس «جهان عاری از خشونت افراط‌گرایی از چشم‌انداز ادیان ابراهیمی» که روز ۲۵ ماه مه(۴ خردادماه) در تهران برگزار شد، بهانه این سفر بود.

«هانتر» تصریح کرد که در صدد است گزارشی از سفر به ایران که شامل سفر به شهر مقدس قم نیز می‌باشد، به اوباما ارائه کند.

این کشیش آمریکایی ضمن تأکید بر اینکه سفر به ایران برایش ارزش داشته گفت: «این بخشی از پیشرفت است که ما می دانیم به دلیل برگزاری چنین گفت‌وگوهایی توسط افراط‌گرایان مورد انتقاد قرار می‌گیریم. ما بر این باوریم که این سفر ارزش خطر کردن داشت زیرا اگر کشورها و حتی جامعه مذهبی با یکدیگر وارد گفت‌وگو نشوند، به پیشرفت نمی‌رسیم.»

وی ادامه داد که در سفر به ایران با رئیس مجلس ایران، مشاوران رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقامات دانشکده علوم ایران، رهبران مسیحی و یهودی و رهبران بزرگ مذهبی در قم دیدار داشته است.

«هانتر» تأکید کرد که افراط‌گرایی مذهبی و خشونت و مسیر اعتقادات به سوی صلح از جمله موضوعات مهمی بود که با مقامات ایرانی بحثو گفت‌وگو شد.

این کشیش آمریکایی افزود: «رهبران مذهبی می‌توانند نقشی را در کاهش تنش‌های میان آمریکا و ایران ایفا کنند و برخی موضوعات خاص مثل خشونت مذهبی و شکنجه نیز می‌تواند تنها از راه گفت‌وگو میان رهبران مذهبی رفع شود.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده که مقامات آمریکایی از این سفر آگاه بوده اند: «یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در ایمیلی به رادیو آزاد اروپا اعلام کرد که آمریکا از ابتکار عمل مستقل شخصیت‌های مذهبی آمریکا برای تقویت گفت‌وگوی ادیان با علمای دینی ایران آگاه بوده است…ما تلاش‌ها برای تقویت اعتقادات دینی و آزادی مذاهب که اولویت برتر سیاست‌ خارجی وزارت خارجه آمریکا است را تحسین می‌کنیم.»

مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این اعلام کرده بود این سفر ارتباطی با دولت آمریکا ندارد و کاملا مستقل انجام شده است.