ابوطالبی: امکان همکاری دیپلماتیک ایران و آمریکا

به گزارش افکارنیوز، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در صفحه توییتر منتسب به خود امروز(یکشنبه) با بیان اینکه تحولات اخیر عراق و اقدامات تروریستی فرض‌های مختلفی را در منطقه پر رنگ کرده است گفت: ایران و آمریکا تنها کشورهایی هستند که از منظر قدرت منطقه‌ای می‌توانند بحران عراق را صلح آمیزسامان دهند.

وی با اشاره به اینکه ایران وآمریکا هردوامکان حضورو دخالت نظامی در عراق را به صورت جدی منتفی اعلام کرده‌اند افزود: ایران وآمریکا هر دو از دولت عراق و نوری مالکی خواسته‌اند به این معضل تروریسم و حل مشکل عراق خاتمه دهند.

ابوطالبی با تاکید براینکه دولت مشروع عراق علاوه برتوانایی‌های نظامی، پتانسیل‌های سیاسی قابل ملاحظه‌ای هم برای حل مشکل دراختیار دارد خاطرنشان کرد: ایران و آمریکا هردو بطور ضمنی امکان همکاری برای حل بحران عراق از طریق دیپلماتیک را ازنظر دور نداشته‌اند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با اشاره به سخنان حسن روحانی در نشست خبری روز گذشته‌اش با خبرنگاران مبنی بر اینکه اگر کمکی از جمهوری اسلامی برای کمک به ملت عراق برآید، تهران این آمادگی را دارد گفت: ملت عراق قادر است تروریسم را دفع کند ولی درمبارزه با تروریسم باید همه کشورها از جمله در صحنه عراق دست به دست هم دهند.

ابوطالبی با اشاره به برخی سخنان مبنی بر حضور نیروهای ایران برای کمک به ملت و دولت عراق افزود: هر موقع مشاهده کردیم که آمریکا علیه گروه‌های تروریستی درعراق وارد عمل شده آن وقت می‌توان قضاوت کرد و درباره آن سخن گفت.

وی با بیان اینکه اوباما در مورد حضور ترویست‌های داعش در عراق گفته است که ما تلاش‌های خود در منطقه را برای مقابله با تروریسم دوچندان می کنیم تا داعش نتواند پناهگاهی برای خود ایجاد کند خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی فشرده‌ای را در داخل عراق و منطقه دنبال خواهد کرد ضمن اینکه باید مقامات عراقی تصمیمات دشواری را برای حفظ یکپارچگی کشور خود اتخاذ کنند.

وی در پایان با کنایه به برخی اعراب منطقه در خصوص سکوت پر معنایشان در بحران عراق و جنایت های داعش گفت: زمان میگذرد و اعراب براین باورند که فی التاخیر آفات.