به گزارش افکارنیوز، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد جزئیات جلسه امروز این کمیسیون، گفت: در ابتدای جلسه امروز، نمایندگان سؤال‌کننده نسبت به حضور نیافتن وزیرخارجه در کمیسیون برای سومین بار اعتراض‌شان را مطرح کردند که در نتیجه سوال‌کننده‌ها طبق آئین‌نامه حق دارند درخواست ارجاع سؤال خود به صحن علنی مجلس را ارائه کنند.

وی افزود: کریمی قدوسی و دواتگری در همین جلسه اعلام کردند که سؤال به صحن ارائه خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، تصریح کرد: عراقچی معاون وزیرخارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده در کمیسیون حضور یافت تا گزارشی از مذاکرات اخیر با اعضای ۱ + ۵ که به طور دوجانبه انجام شده بود را ارائه کند.

نقوی‌حسینی گفت: عراقچی گفت که ما با همه اعضای ۱ + ۵ برنامه گفت‌وگوی دوجانبه داریم که در آینده اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: عراقچی ادامه داد که اولین مذاکرات دوجانبه با آمریکایی‌ها بود، اگرچه مذاکرات با خانم اشتون به نمایندگی از سوی ۱ + ۵ است. در عین حال مذاکرات دو جانبه کمک زیادی به پیشرفت کار می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، گفت: طبق اظهارات آقای عراقچی هر دو طرف تصمیم قطعی دارند که در نشست فردا روند نگارش توافق آغاز شود.

نقوی‌حسینی با اشاره به مذاکرات دوجانبه با آمریکا، گفت: ما توقع داشتیم طرف مقابل مصمم به دستیابی به توافق تا ۳۰ تیر باشد. در این مذاکره قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا که مسئول تیم آمریکایی بود، اعلام کرد که ما مصمم هستیم تا در فرصت شش ماهه یعنی ۲۰ جولای توافق انجام شود. آمریکایی‌ها شرایط بعد از ۲۰ جولای را به نفع مذاکرات نمی‌دانند.

وی ادامه داد: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران به کمیسیون گفت که طرفین مصمم به دستیابی توافق هستند، اما هر طرف در پی توافق خوب از دیدگاه خودش است. از نظر محتوایی رسیدن به نکات مشترک سخت است و هنوز پیشرفت خاصی صورت نگرفت، اما مواضع طرفین کاملا شفاف شده، خطوط قرمز طرفین مشخص است هرچند تصمیم‌گیری در مورد هیچ موضوعی صورت نگرفته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس افزود: آقای عراقچی می‌گوید که اگر تا ۲۰ جولای به توافق نهایی نرسیم باید روی تمدید و شرایط ادامه تمدید به بحثبپردازیم. موضوع میزان غنی‌سازی، تعداد، نوع و نسل سانتریفیوژها، رآکتور آب سنگین اراک و حدود و کیفیت تحقیقات هسته‌ای، نحوه و زمان لغو تحریم‌ها از جمله موضوعاتی است که دو طرف در آن به نقاط مشترکی نرسیده‌اند. عراقچی اشاره کرد که تا اینجا مذاکرات راهگشایی‌های زیادی داشته و برون‌رفت‌های اقتصادی ایجاد کرده و ۱ + ۵ تاکنون به کلیه تعهدات خود عمل کرده و تحریم‌های جدیدی هم ایجاد نشده است.

نقوی‌حسینی ادامه داد: آقای عراقچی در این جلسه اظهار کرد که در مذاکرات اعلام شده که بحثدر مورد سیستم دفاعی و یا موشک‌های دوربرد خط قرمز ماست و نه قابل مذاکره است و نه در این ارتباط مذاکره‌ای صورت می‌گیرد. در مورد تحریم‌ها هم تأکید شد که ما خواهان لغو کلیه تحریم‌ها بعد از توافق هستیم، به خصوص تحریم‌های دولت و کنگره آمریکا باید در گفت‌وگوهای دوجانبه برطرف شود در غیر این صورت دلیلی برای مذاکره وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در جلسه عصر امروز کمیسیون، آصفری، کریمی‌قدوسی، فتح‌الله حسینی، بخشایش، جوکار، کوثری، کامران، منصوری‌آرانی و آشوری از اعضای کمیسیون اظهارنظرهایی کردند، گفت: در این جلسه با توجه به سؤالات و نظرات اعضای کمیسیون بنا بر آن شد که در جلسه سه‌شنبه کمیسیون، تیم مذاکره‌کننده و نماینده دستگاه‌های تحریم شده از جمله بانک مرکزی، شرکت هواپیمایی، کشتیرانی، بیمه‌ها و صنعت و معدن حاضر شوند تا آخرین اقدامات و دستاوردهای لغو تحریم‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/