به گزارشافکارنیوز،روزنامه هاآرتص باانتشار این خبر نوشت: مقامات تل‌آویو قبلاً از طرح آمریکا مبنی بر برگزاری دیدارهای مستقیم در هفته جاری با ایران در ژنو مطلع بوده‌اند.

این روزنامه می‌افزاید: «مقامات اسرائیل بر این باورند که تل‌آویو و واشنگتن تفاهمی دارند که براساس آن در چارچوب مذاکرات جاری بین ایران و شش قدرت در تلاش برای رسیدن به توافق نهایی در مورد برنامه هسته‌ای تهران، سیاست «غافلگیر کننده» وجود نخواهد داشت. براساس این تفاهم، کاخ سفید پیش از طرح خود برای برگزاری مذاکرات مستقیم دوجانبه با ایران در ژنو در این هفته موضوع را پیشتر به مقامات تل‌آویو اطلاع داده است.

هاآرتص خبر داد: «ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا و یووال اشتاینیتس وزیر امور راهبردی اسرائیل هفته گذشته در خصوص اهداف واشنگتن از مذاکرات مستقیم با تهران با هم گفت‌وگو کردند. برنز در مذاکرات ژنو در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته هدایت هیئت نمایندگی ایالات متحده را به عهده داشت. همچنین وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه که ریاست هیئت نمایندگی ایالات متحده در مذاکرات چند جانبه با ایران را به عهده دارد هفته گذشته، پیامی مشابه به مقامات ارشد اسرائیل داده بود.»

یک مقام ارشد اسرائیل در گفت‌وگو با هاآرتص اظهار داشت: زمانی که مذاکرات برای توافق نهایی با ایران فوریه گذشته آغاز شد، کاخ سفید به حفظ شفافیت کامل در خصوص تماس‌های خود با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور متعهد شد. آمریکا مدام مواضع خود را با اسرائیل هماهنگ می‌کند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز در این باره گفت: ما قبل از نشست دو جانبه، با تمام شرکای خود از جمله اسرائیل و شرکای دیگر منطقه هماهنگی کردیم.

مقام صهیونیست به هاآرتص گفت: این واقعیت که ایالات متحده و قدرتهای دیگر موضعی سخت در پیش گرفتهاند و از ایران در مورد غنیسازی اورانیوم درخواستهای سختگیرانهای دارند موجب خشنودی اسرائیل شده است. آمریکاییها برای ایرانیها روشن کردهاند که در صورت عدم وجود امتیازات قابل توجه در مورد مسئله غنیسازی اورانیوم، توافقی وجود نخواهد داشت.