به گزارشافکارنیوز، علی فریدونی یکی از معدود عکاسانی بود که در دوران دفاع مقدس در خطرناک ترین خط های مقدم حضور پیدا می کرد و لحظات زیبایی را در این مدت به ثبت رساند. فریدونی را به حق می توان یکی از بهترین عکاسان جنگ دانست. او تنها یک عکس با شهید چمران به یادگار دارد که خاطره آن را هم اینگونه روایت می‌کند:

«رودخانه کرخه در سوسنگرد بین ما و نیرو های عراقی قرار داشت و دشمن کاملا به مواضع ما مشرف بود و دائما بچه ها را به شهادت می رساند. شهید چمران به شدت دنبال راهی بود برای اینکه بتوانیم به هر ترتیب شده خود را به آن طرف رودخانه برسانیم تا با منهدم کردن مواضع دشمن خط خودمان را ارام کنیم.

شهید چمران طرحی ریختند برای احداثیک پل که بتوان نیروها را به آن طرف انتقال داد. اما با وضعیت و امکانات موجود این کار بسیار سخت و حتی غیر ممکن می نمود. با همه این اوصاف طبق طرح دکتر چند لاستیک تراکتور آوردند و همه را باد کرده و رها کردند در رودخانه. بعد همه آنها را با طنابی به هم متصل کردند. عرض رودخانه دوسه متر و طولش هم که به اندازه فاصله بین دو طرف خشکی بود. بعد از این تخته چوب هایی را انداختند روی لاستیک ها و بدین صورت نیروها را توانستند عبور دهند و به هدفی که می خواستند برسند.

من و کاظم اخوان از جمله افرادی بودیم که کار عکاسی انجام می دادیم و به نوعی اخوان عکاس دکتر چمران بود و در مدت کوتاهی هم که عکاسی کرد توانستند عکس های خوبی را به یادگار بگذارد.

فکر می کنم یک فریم از فیلم عکاسی کاظم باقی مانده بود که شهید چمران رو به من گفت: بیا تو هم عکس بگیر. من ابتدا گفتم نه چون می دانستم یک فریم بیشتر باقی نمانده و گفتم شاید نیاز شود اما با اصرار دکتر رفتم کنارشان و کاظم اخوان آخرین فریمش را هم از ما انداخت.

بعد از این ماجرا برای موفقیت در ساخت پل قربانی ای کردند و گوشتش را آبگوشت درست کردند. بچه ها روی همان پل نشستند و آن را خوردند.»

علی فریدونی(نفر وسط در تصویر) در کنار شهید چمران

شهید چمران به همراه یارانش روی پل کرخه

شهید چمران و یارانش روی پل کرخه در حال خوردن آبگوشت