حجتالاسلام عليرضا سليمي عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جلسه روز گذشته كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، گفت: اين جلسه از ساعت ۱۴ امروز برگزار شد و ۳ موضوع دانشگاهي در اين جلسه مطرح شد.

به گزارش فارس، وی افزود: موضوع اول درباره فنی‌و‌حرفه‌ای‌ها بود که پیش از این زیرنظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت داشت اما اکنون قرار شده زیر نظر وزارت علوم به فعالیت خود ادامه دهد.

سلیمی خاطرنشان کرد: در این خصوص ایراداتی وجود داشت و در بحثواگذاری ساختمان‌های این دانشگاه و مسایلی از این دست مشکلاتی میان دو وزارتخانه وجود داشت که در این جلسه مطرح شد.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: ‌ بالاخره در این جلسه مشخص شد که ساختمان‌های این دانشگاه جابه‌جا شوند و وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد تمامی امکانات این دانشگاه‌ها اعم از ساختمان‌ها و سایر موارد را در اختیار وزارت علوم قرار می‌دهد.

* بحثاعطای مجوز به تأسیس دانشگاه ایرانیان به هیچ‌ عنوان در شورای انقلاب فرهنگی مطرح نشده است

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در ادامه اظهار داشت: ‌ موضوع بعدی که در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد، روند تأسیس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان بود که وزیر علوم نیز برای پاسخ‌گویی به سؤالات اعضای این کمیسیون حضور داشت. در این جلسه مشخص شد که در تاریخ ۲۹ خرداد سال ۸۹ وزارت علوم نامه‌ای را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌کند که در این نامه درخواست شده است تا با تأسیس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان موافقت شود.

وی افزود: البته در این نامه قید شده بود که این امر با موافقت و دستور رئیس‌جمهور انجام شده است که در نهایت این نامه در ۳۱ خرداد سال ۸۹ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت می‌رسد و پس از آن به دلیل مشکلاتی که در اساسنامه دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان بود این بحثاز دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج می‌شود و بنابراین این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نمی‌شود.

* بخش‌هایی از اساسنامه دانشگاه ایرانیان مغایر قانون اساسی است

سلیمی اظهار داشت: در اساسنامه دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان و در بخش سیاست‌های کلان این دانشگاه به ایجاد فضای همکاری‌های آموزشی از هر قوم و مذهب تأکید شده است و هر مذهبی که بین‌المللی است حتی اعلام شده است که مذهب‌های هندو و بودا می‌توانند با این دانشگاه همکاری داشته باشند و فقط فرقه‌های ضاله نمی‌توانند همکاری داشته باشند در حالی که در این خصوص قانون اساسی کشورمان تنها مذاهب رسمی را قبول دارد و در نتیجه این بخش از اساسنامه دانشگاه ایرانیان مغایر قانون اساسی بود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از اساسنامه این دانشگاه، جذب تمامی مؤسسات غیردولتی در این دانشگاه مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: در ادامه روند تأسیس دانشگاه ایرانیان، بحثتأسیس این دانشگاه در داخل و یا خارج تهران مطرح بود که باید توجه داشت تأسیس دانشگاه در تهران با موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی میسر است اما تأسیس دانشگاه در خارج از تهران با مجوز وزارت علوم و گذراندن مراحل قانونی امکان‌پذیر است.

*ترکیب اشخاص حقوقی و دولت‌مردان در هیأت مؤسس دانشگاه ایرانیان

سلیمی بیان داشت: در وزارت علوم فرآیند صدور مجوز برای تأسیس دانشگاه به این شکل است که در ابتدا نیاز‌سنجی مطرح می‌شود و سپس معرفی اعضای هیأت امنا، هیأت مؤسس، اساسنامه و معرفی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مطرح می‌شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان ۲ طرح متفاوت مطرح شده است که در ابتدا طرحی به وزارت علوم ارسال می‌شود تا این دانشگاه در خارج از تهران تأسیس شود که در این صورت مجوز تأسیس این دانشگاه بر عهده وزارت علوم و شورای عالی گسترش آموزش عالی بود و وزارت علوم تنها نیاز‌سنجی این دانشگاه را تأیید کرده است.

*کلید اولیه تأسیس دانشگاه ایرانیان در ابتدا توسط رایزن فرهنگی ایران در امارات زده شد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه گفت: اعضای هیأت مؤسس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان اشخاص حقوقی اعم از علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه، لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی‌ رئیس‌جمهور، ابراهیم عزیزی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و محمدشریف ملک‌زاده دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور هستند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس بیان داشت: در ابتدا بحثدانشگاه ایرانیان در خارج از تهران مطرح شده بود اما در طرحی دیگر اعلام می‌‌شود که تأسیس‌کنندگان این دانشگاه قصد دارند در تهران نیز فعالیت داشته باشند که وزیر علوم اعلام می‌کند با توجه به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مجوز تأسیس این دانشگاه را در تهران صادر کند، تأسیس این دانشگاه در تهران باید متوقف شود.

*وزیر علوم گفت: تنها وظیفه وزارت علوم در بحثدانشگاه ایرانیان تأیید نیازسنجی این دانشگاه بوده است

سلیمی در ادامه گفت: کلید اولیه تأسیس دانشگاه ایرانیان در ابتدا توسط رایزن فرهنگی ایران در امارات زده شد و وی طی نامه‌ای به وزارت علوم اعلام می‌کند با توجه به جمعیت ۶ تا ۸ میلیونی ایرانیان خارج از کشور، نیازمند تأسیس دانشگاهی با این عنوان هستیم که در ادامه ملک‌زاده پیگیر تأسیس این دانشگاه می‌شود و برای تأسیس آن از وزارت علوم درخواست می‌کند.

وی افزود: در ۲۷ شهریور سال ۸۹ شورای گسترش آموزش عالی با کلیات طرح تأسیس دانشگاه ایرانیان موافقت به عمل می‌آورد و در نهایت موافقت اصولی با تأسیس این دانشگاه انجام می‌شود.

*از نظر وزارت علوم حضور افراد حقوقی در هیأت مؤسس دانشگاه‌ها منعی ندارد

این نماینده مجلس اظهار داشت: در جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، معاون آموزشی وزیر علوم نیز حضور داشت و اعلام داشت که پرونده تأسیس این دانشگاه ۳ تا ۴ ماه بر روی میز بود و مشغول بررسی جوانب آن بودیم.

سلیمی تصریح کرد: وزیر علوم و معاون وی در این جلسه اعلام کردند که آنچه مربوط به وزارت علوم است، تأیید نیاز‌سنجی دانشگاه ایرانیان بوده است که این امر انجام شده است اما اقدامات دیگر خارج از چارچوب وزارت علوم در خصوص این دانشگاه انجام نشده است.

وی افزود: وزیر علوم در این جلسه اعلام داشت، حضور افرادی که در جامعه حساسیت‌هایی دارند و عضو هیأت مؤسس دانشگاه ایرانیان نیز هستند، مربوط به وظایف وزارت علوم نمی‌شود.

*کامران دانشجو از اعضای هیأت مؤسس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان نیست

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سؤالاتی از وزیر علوم داشتند اما در خصوص اصل نیاز‌سنجی دانشگاه ایرانیان با وزارت علوم موافق بودند. اعضای این کمیسیون معتقدند حساسیت‌هایی در جامعه درباره تأسیس این دانشگاه وجود دارد و چرا اشخاص حقوقی به عنوان اعضای هیأت مؤسس این دانشگاه معرفی شده‌اند که وزیر علوم تأکید داشت، این حساسیت‌های اشخاص حاضر در هیأت مؤسس دانشگاه ایرانیان از وظایف وزارت علوم نیست.

وی افزود: وزیر علوم معتقد بود که حضور اشخاص حقوقی در هیأت مؤسس دانشگاه‌ها سابقه داشته است و دانشگاه آزاد نیز زمانی که تأسیس شد، اعضای حقوقی هیأت مؤسس آن بودند و از نظر وزارت علوم حضور افراد حقوقی در هیأت مؤسس دانشگاه‌ها منعی ندارد و تنها باید یک نفر از روحانیون حوزه علمیه و ۴ نفر با تحصیلات دکتری در هیأت مؤسس حضور داشته باشند.

*وزیر علوم: اینکه اعلام می‌شود قصد داریم در دانشگاه‌ها دیوار بکشیم درست نیست

سلیمی بیان داشت: در این جلسه مشخص شد که کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اعضای هیأت مؤسس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان نیست و حتی در این جلسه چندین بار تأکید کرد که قطعاً در این هیأت عضویتی ندارد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بحثسوم در این جلسه، طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها بود که وزیر علوم اعلام داشت، منظور ما از تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها این است که پسران و دختران با اتوبوس‌های جداگانه به دانشگاه و خوابگاه بروند و خوابگاه‌ها جدا باشد. در صورت امکان نیز کلاس‌هایی که امکان جدا شدن دانشجویان دختر از پسر را دارد جدا شوند اما اینکه اعلام می‌شود قصد داریم در دانشگاه‌ها دیوار بکشیم درست نیست.

* مجلس با طرح دانشگاه‌ تک‌جنسیتی مخالفت ندارد

وی افزود: البته وزیر علوم اعلام داشت که اگر امکان داشته باشد دانشگاه‌های تک جنسیتی مانند الزهرا در برخی از استان‌ها راه‌اندازی کنیم مطلوب خواهد بود.

نماینده مردم محلات و دلیجان اظهار داشت: ‌ وزیر علوم معتقد بود که در بحثدانشگاه‌های تک جنسیتی فضای رسانه‌ای ایجاد شده است البته مجلس شورای اسلامی با طرح دانشگاه تک‌جنسیتی مخالفتی ندارد اما آن چیزی که گاهاً در این خصوص مطرح می‌شود از خارج است.

سلیمی بیان داشت: وزیر علوم در این جلسه تأکید داشت که به هیچ عنوان قصد ندارد در دانشگاه‌ها دیوار بکشد بلکه وزارت علوم سعی دارد فضایی در دانشگاه‌ها ایجاد کند که آرامش برپا باشد و به دغدغه‌های دانشجویان پاسخ داده شود.

وی افزود: در خصوص طرح دانشگاه‌های تک‌جنسیتی و طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها استفتائاتی از مراجع تقلید دریافت شده است که در این جلسه مطرح شد و گویای این مسئله بود که این طرح حرکت خوب و مطلوبی است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا دانشگاه ایرانیان بالاخره در تهران تأسیس می‌شود یا خیر، گفت: این‌طور که وزیر علوم اعلام کرد، زمانی که تأسیس‌‌کنندگان دانشگاه ایرانیان از وزیر علوم درخواست داشتند تا این دانشگاه در تهران تأسیس شود، به دلیل اینکه این امر خارج از حیطه وزارت علوم بود با آن مخالفت شد و لذا تأسیس این دانشگاه در تهران متوقف شد.

* حضور اشخاص حقوقی در هیأت مؤسس دانشگاه ایرانیان حساسیت‌هایی در جامعه ایجاد می‌کند

سلیمی افزود: در حال حاضر تأسیس این دانشگاه در تهران متوقف شده است اما تأسیس آن در خارج از تهران به قوت خود باقی است و در این خصوص وزارت علوم تنها به نیازسنجی این دانشگاه رأی و نظر داده است و روند تأسیس این دانشگاه فرآیند طولانی خواهد داشت که آن هم باید در مجاری قانونی انجام شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در پاسخ به این سؤال که آیا اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارند که حضور اعضای حقوقی در هیأت مؤسس دانشگاه ایرانیان مشکل قانونی دارد یا خیر، گفت: این موضوع جای ابهام و سوال دارد و در این جلسه به وزیر علوم اعلام شد حضور این اشخاص حقوقی در هیأت مؤسس دانشگاه ایرانیان شائبه‌هایی چون رانت را در جامعه ایجاد می‌کند.

وی در ادامه گفت: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این جلسه به صراحت اعلام کردند که حضور اشخاص حقوقی در هیأت مؤسس دانشگاه ایرانیان با توجه به خصوصی بودنش حساسیت‌هایی در جامعه ایجاد می‌کند که وزیر علوم اعلام کرد استعلام این اشخاص حقوقی همانند سایر افراد توسط وزارت علوم انجام می‌شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که وزارت علوم اعلام کرده فقط نیازسنجی دانشگاه ایرانیان را تأیید کرده، در صورتی که به این دانشگاه اجازه داده است تا در تمامی رشته‌ها و مقاطع دانشجو بپذیرد، تأکید کرد: این موضوع نیز در جلسه مطرح شد که چطور می‌شود یک دانشگاه در همه مقاطع و رشته‌های تحصیلی دانشجو بپذیرد؟ که وزیر علوم اعلام کرد در این خصوص اقدامی انجام نداده است اما اگر قرار است رشته تحصیلی در دانشگاهی تأسیس شود باید هیأت علمی آن موجود باشد.

وي در پايان خاطرنشان كرد: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در خصوص طرح دانشگاه تكجنسيتي و طرح تفكيك جنسيتي دانشگاهها با وزير علوم جلسه خواهد داشت.