تذکر رسایی با به دست گرفتن قرآن

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه پارلمان، طی تذکری این سوال را مطرح کرد که آیا در جایی از مواد آیین‌نامه یا اصول قانون اساسی برای هیات رئیسه مجلس شانی در نظر گرفته شده تا تشخیص دهد سوال یک نماینده وارد است یا وارد نیست؟

وی اضافه کرد: آنچه ما می‌دانیم و در قانون اساسی درباره سوال آمده این است که هر نماینده حق پرسش سوال را دارد، سوال به کمیسیون رفته و در آنجا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، وزیر نیز با حضور در کمیسیون پاسخ‌های خود را ارائه می‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من و بسیاری از نمایندگان از توضیحات وزیر در جلسه کمیسیون قانع می‌شویم تصریح کرد: بعضی مواقع نیز ممکن است نماینده‌ سوال‌کننده از اظهارات وزیر قانع نشود که در این صورت کمیسیون مربوطه پیرامون ملی‌ یا منطقه‌ای بودن سوال اظهارنظر می‌کند، حتی کمیسیون درباره وارد یا وارد نبودن سوال نظری نمی‌دهد.

رسایی به اظهارنظر روز گذشته هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پیرامون تشریح جزئیات جلسه روز گذشته هیات رئیسه مجلس اشاره کرد و گفت: سخنگوی محترم طی مصاحبه‌ای گفته است در جلسه امروز هیات رئیسه بحثسوال رسایی از وزیر راه و شهرسازی پیرامون مسکن مهر مورد بررسی قرار گرفت اما با توجه به اینکه از آخرین باری که وزیر به این سوال پاسخ داده است مدت زیادی نمی‌گذرد و همچنین به دلیل تشابه این سوال با سوال آقای حاجی رسیدگی به این سوال به جلسه دیگری موکول می‌شود.

رسایی با طرح این پرسش که کجای قانون اساسی این حق را به هیات رئیسه داده که به سوال رسیدگی کند اظهار داشت: کجای آیین‌نامه چنین حقی را به هیات رئیسه داده است که به سوالات رسیدگی کند؟

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در بیان جزئیات سوال حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر از وزیر راه و شهرسازی پیرامون مسکن مهر خاطرنشان کرد: دو ماه پیش آقای حاجی درباره مسکن مهر سوال کرد البته وی سوال را در جلسه به رای نگذاشت من امروز از وی پرسیدم که آقای حاجی آیا وزیر به وعده‌های خود عمل کرده است که آقای حاجی پاسخ داد «نه».

رسایی اضافه کرد: آقای باهنر این بدعت از کجا آمده است که جلوی استیضاح و سوال را می‌گیرید؛ یکی از سوالات من اعلام وصول شده و فرصت آن گذشته است اما به من می‌گویند باید با یک نائب رئیس صحبت کنیم البته من این اقدام را نیز انجام داده‌ام.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بنده امروز می‌خواهم سوالم طرح شود و چرا هیات رئیسه سوال را اعلام وصول نمی‌کند؟ اگر آقای حاجی قانع شده بود باز هم من حق دارم که پیرامون این موضوع سوال کنم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همگان درگیر مسائل مربوط به مسکن مهر هستید تصریح کرد: من به وزیر نیز گفتم که شما می‌توانید مسکن مهر را منفجر کرده و دیگر ادامه ندهید اما در جاهایی که مردم و دولت پول گذاشته‌اند بهتر است طرح‌ها را به پایان برسانیم و اجرای هر طرح دیگر حق وزیر است.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی مجددا تاکید کرد که آیین‌نامه مجلس چنین حقی را به هیات رئیسه نداده و هیات رئیسه نیز قسم خورده است که به آیین‌نامه عمل کند.

وی اضافه کرد: شما در دولت قبل که وارد هم بود می‌گفتید که آقای احمدی‌نژاد چرا به قانون عمل نمی‌کنیم و حال آیین‌نامه مجلس قانون است و باید پرسید چرا به آن عمل نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام خود در ابتدای بیان تذکرش گفت: اقای باهنر من دیگر قرآن بلند کرده‌ام، من دیگر آیین‌نامه را به دست نگرفتم زیرا فایده‌‌ای ندارد زیرا به آن عمل نمی‌شود.

رسایی افزود: آقای باهنر شما اگر نمی‌خواهیم آیین‌نامه را تغییر دهید اما با این آیین‌نامه سوال اعلام وصول شود؛ طبق وصول قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس سوال مسکن مهر باید اعلام وصول شده و طبق ترتیب در دستور کار خانه ملت قرار گیرد.

پس از پایان تذکر رسایی، محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از جلسه علنی امروز سه‌شنبه خانه ملت را برعهده داشت در پاسخ به تذکر رسایی گفت: آقای رسایی می‌گوید فایده‌ای ندارد و شما هرچه بگویید من قانع نمی‌شوم، قرار نیست ما تک تک عزیزان را قانع کنیم درواقع ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در ارتباط با این سوال باید گفت عین این سوال مدتی قبل از وزیر پرسیده شد و وی نیز به این سوال پاسخ داد حال اگر ۵۰ نفر این سوال را دارند ایراد ندارد سوال را طرح و آن را مطرح کنند اما اگر ما یک سوال را آن هم با یک مفهوم و موضوع طرح کنیم حق بقیه نمایندگان از بین می‌رود.

باهنر در عین حال تصریح کرد که این سوال نیز همانند سایر سوالها طبق روال قانونی در نوبت قرار میگیرد.