تحریم‌ها ما را به زانو در نخواهند آورد

به گزارش افکارنیوز، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره مسائل مختلف برنامه هسته‌ای ایران اظهار نظر کرد. بخش‌هایی از گفت‌وگوی وزیر خارجه کشورمان با سی‌ان‌ان روی سایت این شبکه خبری قرار گرفته است که در زیر توجه مخاطبان محترم را به آنها جلب می‌نماییم.

آقای ظریف در گفت‌وگو با کریستین امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان گف ضمن اذعان به پیشرفت‌ در گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و گروه ۱ + ۵ گفت‌ برخی اختلاف‌ها هنوز وجود دارند.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال کریستین امانپور درباره اینکه تحریم‌ها عامل انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران بوده‌اند این ادعا را نادرست دانست و نقش تحریم‌ها در آوردن ایران به پای میز مذاکره را هم رد کرد.

ظریف گفت: «تحریم‌ها ما را به زانو در نیاورده‌اند و هرگز در نخواهند آورد.»

آقای ظریف تأکید کرد: «می‌خواهیم به توافق برسیم و می‌خواهیم به توافقی پایدار دست پیدا کنیم اما این بدان معنا نیست که ما همه چیزهایی که برای آنها ایستادگی کرده‌ایم را قربانی کنیم تا آن را(توافق) به دست آوریم.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی دیگر درباره تهدیدات گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شامات(داعش) و اینکه این گروه تا چه اندازه تهدیدی علیه ایران است گفت: «داعش برای عراق، سوریه و کل منطقه تهدید است و ایران هم بخشی از این منطقه است.»

طریف با بیان اینکه ایران عدم ثبات در هیچ یک از کشورهای همسایه‌اش را دوست ندارد، تأکید کرد ایران از لحاظ داخلی از تمامی کشورهای منطقه مصونیت بیشتری در برابر افراط‌گرایی داشته است.

ظریف گفت امنیت داخلی ایران از تمامی کشورهای همسایه‌‌اش بیشتر است، اما امنیت داخلی ما موضوعی نیست که بتوانیم آن را از امنیت همسایگانمان جدا کنیم.

خبرنگار سی‌ان‌ان در ادامه این مصاحبه مدعی شد طبق گفته بسیاری، نوری مالکی، نخست وزیر عراق ساخته و پرداخته ایران است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ضمن نادرست خواندن این اظهارات گفت که ایران از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق حمایت می‌کند و افزود که در عراق فرایند دیپلماتیک در جریان دارد که علی‌رغم جوان بودن، بسیار سزرنده است. ظریف گفت که هر کسی که مردم عراق وی را انتخاب کنند، از حمایت کامل ایران برخوردار خواهد بود.

محمد جواد ظریف مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱ + ۵ را «فرصتی تاریخی برای پایان دادن به فصلی از مناسباتی طولانی» در گذشته دانست که در آنها طرفین تلاشی برای حل مسائل فی‌مابین انجام نمی‌دادند.

وزیر خارجه ایران در ادامه از شکاف‌هایی که بین ایران و ۱ + ۵ هم برای تمدید مهلت مذاکرات و هم برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای وجود دارند خبر داد اما افزود که در این گفت‌وگوها پیشرفت‌هایی هم حاصل شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه موضع‌گیریِ صرف، مشکلات را حل نمی‌کند گفت فکر می‌کند طرفین به رویکرد حل مسئله روی آورده‌اند و این رویکرد اگرچه حل مشکل را به تأخیر می‌اندازد اما حل دیرهنگام مشکل بهتر از این عدم حل آن است.

ظریف درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت: «در این باره برخی مسائل فنی وجود دارند که باید حل شوند که همکاران در حال بحثدرباره آن هستند.»

وی افزود: «این موضوع همچنین نیازمند تصمیمات سیاسی هم هست که آن هم در فرایند رایزنی قرار دارد.»

خبرنگار سی‌ان‌ان در ادامه به آقای ظریف گفت: «آیا شما(خود شما، جان کری و مذاکره‌کنندگان اروپایی) در این مذاکرات به اندازه کافی پیشرفت کرده‌اید که به رهبران سیاسی کشورتان بگویید این مذاکرات ارزش ادامه دادن دارند؟ و این پیشرفت‌ها از چه نوعی هستند؟»

ظریف پاسخ داد: «فکر می‌کنم پیشرفت کرده‌ایم. جان کری این توصیه[برای تمدید مهلت مذاکرات] را مطرح کرده، خود من هم مطرح کرده‌ام. البته ما هنوز در آنجایی نیستیم که با قطعیت بگوییم باید این کار را انجام بدهیم، اما ما در فرایند رسیدن به آن نقطه هستیم.»

طریف ادامه داد: «اما نکته مهم این است که آیا رسیدن به توافق ممکن است. ما درباره توافق خوب یا بد صحبت نمی‌کنیم، بلکه درباره توافق قابل انجام یا توافق پایدار صحبت می‌کنیم. و آنچه ما به آن نیاز داریم توافق عناصر مهم در این معمای بزرگ است.»

آقای ظریف همچنین با بیان اینکه اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از لحاظ علمی امکان‌پذیر است گفت: «این موضوع به خطوط قرمز خودسرانه و[ارائه] اعداد و ارقام دلبخواه نیازی ندارد.»

وی ادامه داد ما به روش‌هایی علمی نیاز داریم که نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران بر نیازهای عملی این کشور استوار است و این چیزی است که ما آن را سر میز قرار داده‌ایم.

آقای ظریف در ادامه اظهارات مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ را یکی از موارد نشان‌دهنده منطق صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشور دانست.

وی درباره اظهارات ایت‌الله خامنه‌ای درباره ظرفیت غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو گفت: «ما درباره ارقامی صحبت می‌کنیم که برای سوخت‌رسانی به یک تأسیسات سوخت‌رسانی مورد نیاز هستند.»

آقای ظریف تأکید کرد در صورتی که ایران نیاز عملی نداشت اصرار این کشور بر تعداد سانتریفیوژها بی‌مورد بود. وی گفت: «وقتی می‌گوییم ظرفیت‌ِ غنی‌سازیِ ۱۹۰ هزار سو، یعنی چیزی که برای تولید ۳۷ تن میله سوختی برای یک تأسیسات تولید برق مورد نیاز است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی دیگر درباره تضمین‌های ایران برای بازرسی‌های طولانی مدت از برنامه هسته‌ای ایران گفت ایران برای پذیرش پروتکل الحاقی در صورت تصویب پارلمان این کشور اعلام آمادگی کرده است.

ظریف گفت: «ایران آمادگی‌اش را برای پذیرش پروتکل الحاقی، در صورت تصویب پارلمان اعلام آمادگی کرده و ما در صورت داشتن توافقی خوب تمامی اقداماتی که اختیار آن را داریم برای متقاعد کردن پارلمان برای تصویب این پروتکل انجام خواهیم داد تا مهم‌ترین نظام نظارتی بین‌المللی در دسترس را برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ایمان مستقر کنیم.»

آقای ظریف با بیان اینکه بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ در این مذاکرات هنوز برای ایران رضایتبخش نیست گفت: لازم است آنها با روشهایی جدیتر برای رفع نگرانیهای ما پیش بیایند.