به گزارش افکارنیوز، نخست وزیر عراق در دیدار شمخانی پیروزی ملت و دولت عراق در برابر گروه های تکفیری و تروریستی را تبریک گفت و از حمایت های معنوی جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت عراق تشکر و قدردانی کرد.

نوری المالکی تشکیل پارلمان ملی و انتخاب ˈسلیم الجبوریˈ رییس جدید مجلس عراق را گامی مهم و موثر در توسعه روند سیاسی و اشتراک مساعی جناح های سیاسی برای مدیریت بحران جاری در عراق دانست.

مالکی همچنین با توجه به اشتراکات دو ملت بر برقراری صلح؛ ثبات و امنیت در عراق تاکید کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در سفر به نجف اشرف علاوه بر زیارت مرقد مولای متقیان حضرت علی(ع)، با آیت الله علی سیستانی و دیگر مراجع همچون آیت الله حکیم، آیت الله فیاض و نیز آیت الله بشیر نجفی دیدار و باآنان گفت و گو کرد.

در این دیدارها مراجع عظام تقلید بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام میان مردم عراق در برابر تروریسم وابسته و شکل گیری فوری ساختارهای سیاسی قانونی بر اساس خواست و اراده مردم این کشور تاکید کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این دیدارها با تجلیل از نقش مهم و منحصربه فرد مرجعیت در حفظ وحدت ملی و فتوای حضرت آیت الله سیستانی در شکل گیری و بسیج مردمی برضد تروریسم، دستیابی گروه های مختلف سیاسی را به اجماع برای تشکیل ساختارهای قانونی عراق موجب امیدواری و خوشنودی دانست.

شمخانی گفت: انتخاب رئیس مجلس عراق گامی مهم و تعیین کننده در مسیر توسعه تفاهم و اشتراک مساعی مجموعه جناح های سیاسی به منظور شکل دهی چارچوب های قانونی در اداره امور اجرایی این کشور است.