ایران و ۱ + ۵ نمی‌توانند به توافق برسند

به گزارش افکارنیوز، نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ضیافت افطاری حزب موتلفه که امروز سه شنبه برگزار شد با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱ + ۵ اظهار داشت: نظام سلطه پیش از آغاز مذاکرات موفق شده بود یک اجماعی در کشورهای دنیا علیه ایران به وجود آورد.

نقوی حسینی ادامه داد: حتی دو ماه از آغاز مذاکرات برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کردند ما نمی‌توانیم همکاری کنیم چرا که اگر آمریکا بخواهد به آنها اخم کند این کشورها فرو می‌ریزند و مانند ملت ایران نیستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: بنابراین ما شاهد شکل گیری یک اجماع ناحق علیه ایران بودیم که باید این اجماع از بین می‌رفت لذا مجوز مذاکرات صادر و توافق اولیه منعقد شد.

وی با بیان اینکه جمع‌بندی ما از توافق اولیه این بود که نقد داده‌ایم و نسیه گرفته‌ایم خاطرنشان کرد: با این حال بخشی از هدف ما از مذاکرات تا حدودی تامین شد و آن اجماع علیه ایران پراکنده شد.

نقوی حسینی افزود: یک ماه بعد از مذاکرات که ما به ملاقات سید‌حسن نصرالله رفتیم او نیز گفت کار درستی کرده‌اید چرا که آنها در منطقه خیلی فعال شده بودند اما در عین حال ما معتقدیم که برخی موارد را بی‌موقع داده‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی بر همین اساس به دادن حق غنی‌سازی ۲۰ درصد به عنوان بزرگترین امتیاز ایران در این مذاکرات اشاره کرد و گفت: در دیپلماسی نباید بزرگترین امتیاز را اول کار به حریف داد.

وی افزود: به هر حال طرفین به دنبال تبیین درست مطالبات خود ۶ دور مذاکرات را دنبال کردند؛ آنها ابتدای مذاکرات می‌گفتند ایران باید بساط هسته‌ای خود را جمع کند ما نیز گفتیم که ما باید نیاز خود را تامین کنیم لذا این روند تا رسیدن به برخی نقاط مشترک ادامه داشت که در این زمینه می‌توان به انجام بازرسی‌ها اشاره کرد.

نقوی حسینی با اشاره به لطمات کشورمان از انجام بازرسی‌ها یادآور شد: ما علاوه بر ۴ مورد بازرسی ۲ اقدام داوطلبانه نیز پیشنهاد کردیم چرا که ما چیز پنهان و خلاف شرعمان نداشتیم و این امر منوط شد به اینکه بازرسی‌ها سر از موساد و سرویس‌های اطلاعاتی در نیاورند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی یادآور شد: در میان ۶ تدوین توافق نهایی آغاز شد و طبیعی بود که آنجا اختلافات آغاز شود. لذا توافق شد که تدوین توافقات صورت گیرد و موارد اختلافی نیز داخل گیومه بیاید و به عنوان متن حساب نشود.

وی با بیان اینکه ما ۵ مورد اختلافی با کشورهای ۱ + ۵ داریم تصریح کرد: ما تحلیل‌مان این است که در این موارد اختلاف به توافق نمی‌رسیم اما دولت تحلیلش این است که به توافق می‌رسد؛ ما پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب را قبول داریم که گفتند ما به این مذاکرات خوشبین نیستیم.

وی حوزه اول ایران و ۱ + ۵ را که اختلاف نظر بسیار زیاد بر سر تعداد سانتریفیوژ‌ها دانست و تاکید کرد: این مسئله با مذاکره حل نمی‌شود چرا که ما ۱۹۰ هزار سوسانتریفیوژ مدنظرمان قرار دارد و خط قرمز ماست.

نقوی حسینی درصد غنی‌سازی را مورد دیگر اختلاف برشمرد و گفت: غربی‌ها با زرنگی بحثنیاز عملی ایران را درباره درصد غنی‌سازی مطرح کردند و از این رو ما هم این موضوع را گرفتیم و مجلس دولت را مکلف کرد ۲۰ هزار مگاوات برق از انرژی هسته‌ای تولید کند و صنعت کشتی‌رانی را نیز بر این اساس پیش ببرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه صنعت کشتی‌سازی و رآکتور تحقیقاتی ایران نیز بر اساس نیاز عملی ما تعریف می‌شود یادآور شد: مورد اختلافی سوم نیروگاه فردو است و آنها به این مسئله بسیار حساس هستند چرا که بسیجیان صنعت هسته‌ای توانسته‌اند کاری کنند که دست هیچ کس به آنجا نرسد.

وی ادامه داد: با اینکه ظرفیت فردو ۹ هزار سانتر‌یفیوژ و ظرفیت نطنز ۳۴ سانتریفیوژ است اما آنها از نیروگاه فردو ناراحت هستند چرا که این نیروگاه ۱۲۰ متر عمق دارد و به صورت زیکزاکی ساخته شده و اسرائیل و آمریکا از این موضوع ناراحت هستند در حالی که ما شاهدیم در فردو تمام مراحل غنی‌سازی مجهز به دوربین آژانس است اما با این حال آنها ادعا می‌کنند که ما نمی‌دانیم آنجا چه خبر است.

وی با تاکید بر اینکه ماهیت فردو باید حفظ شود، آب سنگین اراک را محل اختلاف برشمرد و گفت: تحریمها نیز مورد اختلاف پنجم ماست که آنها میگویند در یک پروسه ۵ و ۱۰ ساله تحریمهای هستهای را لغو میکنیم اما ما معتقدیم به محض امضای توافق، کلیه تحریمها باید لغو شود و اینها خط قرمز ماست.