به گزارش افکارنیوز، ناوگان دریایی ارتش در قالب ۳۰ ناوگروه در طول بیش از ۵ سال، ۵۴ مرتبه در ۱۱ بندر خارجی پهلوگیری کردند.

ناوگروه‌های ۳۰گانه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در طول ۵ سال حضور مستمر در آبهای آزاد(خلیج عدن، دریای سرخ، دریای مدیترانه، اقیانوس آرام و اقیانوس هند) ۵۴ مرتبه در ۱۱ بندر خارجی پهلو گرفتند تا موید این فرمایش رهبر معظم انقلاب باشند که فرمودند: «اقدامات نیروی دریایی می تواند مانند وزارت امورخارجه در عمق دادن به دیپلماسی کشور مؤثر باشد.»





بنادر «صلاله» در عمان با ۲۳ مرتبه و کشور «جیبوتی» با ۱۵ مرتبه بیشترین حضور ناوگان دریایی ایران را شاهد بودند و بعد آز آن‌ها، بندر «پورت سودان» در کشور سودان با ۴ مرتبه، بندر «مسقط» در در عمان با ۳ مرتبه، بنادر «جده» در عربستان و «کلمبو» در سریلانکا با ۲ مرتبه و نیز بنادر «لاذقیه» در سوریه، «ژان ژیانگ» در چین، «بمبئی» در هند و «دارالسلام» در تانزانیا با یک مرتبه قرار دارند.

این درحالیست که نیروی دریایی ارتش بنا بر تاکیدات فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر حضور موثر در محدوده «مثلثطلایی»، حضور در این پهنه آبی استراتژیک جهان که بیشترین نقل و انتقالات کالا و انرژی در آن صورت می گیرد را برای اولین بار در قالب اعزام همین ناوگروهها تجربه کرد.

تنگه هرمز(حدفاصل دریای عمان و خلیج فارس) به عنوان مهم‌ترین تنگه جهان که بیشترین نقل و انتقالات انرژی در آن صورت می‌گیرد، تنگه باب‌المندب(حدفاصل اقیانوس هند و دریای سرخ) و تنگه مالاکا(حدفافصل اقیانوس هند و اقیانوس آرام) ۳ راس این مثلثطلایی را تشکیل می دهند.

ناوگروه‌های ۳۰گانه ارتش توانستند در طول این ۵ سال، امنیت کامل را برای کشتی‌های نفتکش، گازبر و کالابر جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها در برابر تهاجمات و تهدیدات دزدان دریایی برقرار کرده و به این ترتیب پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را پس از سالها نه فقط در محدوده دریای عمان و خلیج فارس بلکه در پهنه بی‌کران آب‌های آزاد به اهتزاز درآورند.

انواع ناوشکن‌ها، ناوهای لجستیک، بالگرد و زیردریایی سنگین ارتش ایران با حضور مستمر در آب‌های آزاد نشان دادند، متخصصان جوان و متعهد صنعت دفاعی تا چه میزان در «عمر‌دهی انقلابی» به سامانه‌های رزمی و شناوری موفق بوده‌اند.




حضور ناوگان دریایی ارتش در آبهای آزاد و خلیج عدن، با اعزام ناوگروه سیویکم متشکل از ناوشکن بایندر و ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس همچنان ادامه دارد.