دیدارهای ظریف در حاشیه اجلاس فلسطین

به گزارش افکارنیوز، " محمدجواد ظریف " وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان شرایط موجود در منطقه به ویژه غزه را سخت دانست و تحرک کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد برای دفاع از مردم در محاصره و تحت کشتار غزه را اقدامی مهم ارزیابی کرد.



وی ابراز امیدواری کرد، مجامع بین‌المللی نسبت به انجام وظایف خود در حفظ و صیانت از حقوق انسانهای بی‌گناه در غزه عمل کنند.



وزیر خارجه لبنان نیز با تشکر از برگزاری موفق کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران، نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت در برابر اشغالگری و کشتار انسان‌های بی‌گناه در غزه را ستود.



وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و لبنان همچنین اوضاع در عراق، سوریه و لبنان را مورد گفتگو قرار دادند.



در همین حال، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وزیر خارجه ونزوئلا با قدردانی از مواضع صریح و انقلابی دولت ونزوئلا در قبال کشتار مردم بی دفاع غزه و اقدامات ویرانگر و ضد انسانی رژیم صهیونیستی، روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا را رابطه‌ای مستحکم و قوی دانست که از ظرفیت بالایی برای ارتقا در زمینه‌های مختلف برخوردار است.



ظریف حرکت کشورهای منطقه آمریکای لاتین را حرکتی اصیل دانست که برای آینده جهان مهم تلقی می‌گردد ودر همین ارتباط ایستادگی ونزوئلا در برابر دیدگاه‌های یک‌جانبه‌گرایانه در جهان را ارزشمند ارزیابی کرد.



وزیر خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری موفق کمیته فلسطین در تهران قدردانی کرد و از هر نوع اقدام برای جلوگیری از کشتار مردم بی‌دفاع غزه توسط رژیم صهیونیستی استقبال کرد.



وزرای خارجه دو کشور همچنین با مرور بر ظرفیت های موجود برای گسترش همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی فرصت برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در آینده را زمینه مناسبی برای بررسی راه‌های توسعه مناسبات دانستند و انجام سفرهای متقابل در سطوح مقامات عالی دو کشور را برای بستر سازی ارتقاء همکاری‌ها با اهمیت ارزیابی کردند.



از سوی دیگر، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد با مشاور نخست‌وزیر بنگلادش که به عنوان نماینده کشورش در این اجلاس شرکت کرده بود، دیدار و گفتگو کرد.



طرفین در این دیدار با اشاره به شرایط موجود در غزه ضرورت توجه جدی مجامع بین‌المللی برای رفع شرایط بحرانی موجود در غزه را مورد تاکید قرار دادند.



همچنین در این دیدار راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف مورد تبادل نظر قرار گرفت.



وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز(دوشنبه) با فیصل مقداد، قائم مقام وزیر خارجه سوریه که به منظور شرکت در کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران به سر می‌برد، نیز دیدار و آخرین تحولات غزه را مورد بحثو تبادل نظر قرار داد.



قائم مقام وزیر خارجه سوریه نیز در این دیدار با موفق ارزیابی کردن برگزاری این نشست در تهران اهمیت حضور و محتوای سخنرانی دکتر حسن روحانی در افتتاحیه این نشست را مورد تاکید قرار داد.



تهدیدات مشترک در عراق، سوریه و لبنان و همچنین همکاری‌های دو کشور در حوزه مناسبات دوجانبه از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.



همچنین ظریف پس از پایان نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران به طور جداگانه با معاونین وزرای خارجه کشورهای تونس و الجزایر دیدار و گفتگو کرد.



وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح ابعاد اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی بر علیه مردم بی‌دفاع غزه بر ضرورت تحرک هرچه بیشتر جامعه جهانی، کشورهای اسلامی و عدم تعهد در این زمینه تاکید کرد.



وی همچنین با اشاره به ابعاد روابط فی‌مابین با هریک از دو کشور تونس و الجزایر آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی را اعلام کرد.



معاونین وزیر خارجه تونس و الجزایر نیز در این دیدار با تشریح دیدگاه‌های کشورشان در خصوص بحران غزه ضرورت توجه جهانی به این موضوع را مورد تاکید قرار دادند.



در این دیدار موضوعات مربوط به تحولات امنیتی در برخی کشورهای آفریقایی نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.