از پولشویی تا پیگیری برای تشدید تحریم‌ها به حمایت از فتنه‌گران

به گزارش افکارنیوز، آنچه که در بحثپرونده مهدی هاشمی مشخص است، اتهامات سنگین وی در حوزه اقتصادی است. نقش وی در پرونده‌های مختلفی از قبیل استات اویل، ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت، اخلال در نظم اقتصادی کشور، نقش وی در تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و تسهیل‌ تحریم‌ها علیه ایران با فروش اطلاعات از جمله اتهاماتی است که در طول سال‌ها و ماه‌های اخیر مورد اشاره برخی از نزدیکان وی قرار گرفته و آنها بارها به آن اذعان کرده‌اند.

حمزه کرمی چهره اقتصادی - رسانه‌ای نزدیک به هاشمی در اعترافات خود در دادگاه از بهره‌برداری‌های خاص از سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت پرداخت. مدیر مسئول وقت سایت جمهوریت که از مسئولان سازمان بهینه‌سازی سوخت نیز بود درباره برداشت‌های ویژه از حساب این سازمان در انتخابات نهم ریاست‌جمهوری در سال ۸۴ می‌گوید: آقای مهدی هاشمی رفسنجانی اعتقاد داشت انتخابات در ایران با پول بیت‌المال انجام می‌شود و اعتقاد به مصرف از هزینه شخصی و پول شخصی برای انتخابات نداشت.

حمزه کرمی «پولشویی» را یکی از اعتقادات مهدی هاشمی عنوان کرده و می‌گوید:] مهدی هاشمی[اعتقاد داشت به اینکه پول‌هایی که از این شرکت‌ها اخذ می‌شود، باید به صرافی برود و در آنجا تبدیل به دلار و سپس تبدیل به ریال شود. یا یک سری‌ وقت‌ها‌ خودش برای کارهای تبلیغاتی دلار می‌داد و می‌گفت ببرید به ریال تبدیل کنید و سپس تبدیل به دلار و دوباره تبدیل به ریال کنید. وقتی حکمت این کار را از او می‌پرسیدیم، می‌گفت با این کار دستگاه‌های مذکور نمی‌توانند به سادگی به منشأ پول‌ها دست پیدا کنند.

یکی از مشکلاتی که در پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد تحریم‌هاست که امروز لغو آنها امتیازی برای ایران محسوب می‌شود. در صورتی که تحریم‌ها وجود نداشت مذاکرات هسته‌ای روند دیگری به خود می‌گرفت و قطعا شرایط تغییر می‌کرد. با این حال نمی‌توان از نقش افرادی نظیر مهدی هاشمی که در افزایش تحریم‌ها نقش داشتند، چشم‌پوشی کرد. این مسئله حتی مورد اشاره فعالان ضدانقلاب نیز قرار گرفته است.

نیک‌آهنگ‌کوثر کاریکاتوریست فراری نشریات زنجیره‌ای با ارائه اطلاعات روابط نزدیکش با مهدی هاشمی(که همراه با برخی فایل‌های صوتی است) اظهار می‌دارد: «در سال ۲۰۱۰ من(نیک‌آهنگ) و مهدی هاشمی با هم مدتها راجع به مسائل مختلف حرف می‌زدیم… من و مهدی هاشمی بارها با هم در تماس بوده‌ایم. در یکی از موارد که به من زنگ زد و وقتی فهمید من در حال رفتن به واشنگتن هستم از من خواست تا راجع به بحثتحریم اقتصادی ایران کسانی را در آمریکا ببینم و می‌خواست بداند واشنگتن چه کسانی هستند که بشود با ارتباط و تشویقشان تحریمهای سنگین‌تری را علیه مردم ایران تحمیل کرد.

این برای من مسئله عجیبی بود که مهدی هاشمی، پدر و خانواده‌اش در ایران باشد و بخواهد این بحثتحریم را از طریق آمریکایی‌ها پیگیری کند و البته با آدم‌های مختلفی نیز در این زمینه صحبت کرده بود».

مهدی هاشمی در فایلهای صوتی منتشر شده در اینترنت به گستردگی نقش خود در فتنه و آشوب سال ۸۸ اذعان میکند و جزئیات آن را برمیشمارد.