مشروح برنامه " دیروز امروز فردا " ی این هفته

به گزارشافکارنیوز،در آستانه روز خبرنگار برنامه " دیروز امروز فردا " ی این هفته با موضوع " رسالت خبرنگاری ومنافع ملی " با حضور محمد خدادی و سید نظام موسوی مدیران عامل خبرگزاری های ایرنا و فارس برگزارشد. مصطفی کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری نیز میهمان تلفنی دیروز امروز فردا بود که در خلال برنامه نقطه نظرات خود را نسبت به مباحثطرح شده عنوان می‌کرد.

در ابتدای این برنامه خدادی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه برای ورود به حرفه خبرنگاری باید به این حرفه عشق ورزید، گفت: کار خبر به باور و ایمان خبرنگاربر می‌گردد علاوه بر اینکه آشنایی به دانش روزنامه نگاری از دیگر ملزومات این حرفه است و باید توجه داشت اگر به خبرنگار ی به عنوان یک شغل نگاه شود فرد در میانه راه دچار مشکل می شود.

سید نظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز ضمن تائید لزوم شوق و اشتیاق به عنوان اولین مولفه حرفه خبرنگاری گفت: اولین مولفه ورود به حرفه خبرنگاری عشق و علاقه است ولی خبرگزاری ما علاوه بر این موضوع ۲ وجه تخصص و تعهد را برای جذب نیرو مد نظردارد.

در ادامه خدادی با تاکید بر اینکه طبق اساسنامه داخلی رسانه متبوعش، خبرگزاری جمهوری اسلامی رسانه نظام است، خاطر نشان کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی رسانه نظام جمهوری اسلامی است.

وی در همین زمینه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه داشتن خط و مشی دولتی ایرنا حاکی از چیست، اظهار داشت: این رویه برمیگردد به ساختار جاری در صحنه سیاسی کشور، ولی باید توجه شود دولت‌هایی که روی کار می‌آیند دولت نظام جمهوری اسلامی هستند.

مدیر عامل خبرگزاری ایرنا همچنین ضمن تاکید بر اینکه نمی‌توانم خبرگزاری جمهوری اسلامی را جناحی بدانم چرا که خلاف اساسنامه آن است افزود: معتقدم یک خبرگزاری اگر بخواهد اثر گذار باشد باید از جناح بندی ها بدورباشد چرا که اگر خبرگزاری وارد مواضع جناحی شود اسمش می وشد وبلاگ و وب سایت!

در مقابل، مدیر عامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه رسانه متبوعش رسانه نظام و انقلاب است و تعلق به هیچ جایی ندارد، گفت: وجه انقلابی فارس پررنگ تر است؛ البته توجه شود که ممکن است خیلی از دستگاه‌ها به رسانه‌ها کمک کنند ولی این دریافت کمک به معنای آن نیست که تریبون یک جریان خاص باشد.

خدادی نیز ضمن انتقاد از اینکه دچار کثرت رسانه هستیم ولی رسانه تخصصی نداریم، تاکید کرد: گرایش رسانه‌های ما عمدتا منطبق بر مسائل سیاسی است ودر واقع در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رسانه تخصصی نداریم.

وی در همین زمینه با بیان اینکه به نوعی رسانه‌های ما حرکت سطحی دارند و کادر سازی عمیق کمتر داشته ایم، افزود: اگر کارکرد رسانه حرفه‌ای باشد اساسا نمی‌تواند جای حزب عمل کند، تفاوت ما با رسانه غربی درهمین است که آنها در وارونه جلوه دادن حقایق به روش‌های حرفه‌ای موفق عمل می‌کنند لذا باید به کار تخصصی و حرفه ای بازگردیم و در تولید محتوا تفاوت ایجاد کنیم

مدیر عامل خبرگزاری فارس در مقابل با بیان اینکه حرفه ای عمل کردن به معنای رعایت صحت، دقت و امانتدری خبر است که باید رعایت شود، گفت: اما داشتن دانش رسانه‌ای لزوماً به معنای در چارچوب عمل کردن خبرنگار نیست، بعضا انتشار مطالبی که منجر به تعرض به منافع ملی شده را از سوی رسانه‌هایی که داعیه حرفه‌ای‌گری بودن داشته‌اند، شاهد بودیم بنابراین التزام به باورها و اعتقادات مردم نیز باید به همراه دانش رسانه‌ای آموزش داده شود.

خدادی نیز در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر رسانه ها قربانی احزاب شده‌اند، گفت: هیچ کشوری نیست که مدعی شود رسانه‌هایش بدون چارچوب عمل می‌کند؛ اما باید سایه سوء احزاب از رسانه‌ها برداشته شود و کارکرد حرفه‌ای دنبال شود

وی ادامه داد: البته متاسفانه در قوانین هم ضعف داریم قوانین موجود ما عمدتا نظارتی است و در مورد قوانین ایجابی و حمایتی ضعف داریم و در واقع خلائی که باعثجذب نیروهای داخلی به بیرون میشود بر میرگردد به اینکه فضای داخل رسانه مدیریت رسانه‌ای لازم را ندارد لذا مدیریت رسانه داخلی ماباید آسیب شناسی شود

کواکبیان طی تماس تلفنی ضمن اصلاح صحبت های خدادی گفت: رسانه های ما عمدتا جناحی هستند نه حزبی، نباید در بحثمطبوعات بر سر احزاب بزنیم، اتفاقا مشکل ما این است که احزاب ما اگر از سوی مجوعه های دولت جدی گرفته می شدند دیگر لازم نبود رسانه های ما کار حزبی انجام دهند. معتقدم از آنجائی که احزب ما جایگاه خود را ندارند لذا رسانه‌ها می خواهند کار جناحی انجام دهند اما باید دید در عملکردهای خود چقدر منافع ملی از سوی رسانه ها در انعکاس اخبار در نظر گرفته می‌شود که در این زمینه باید مصداقی به دنبال حفظ منافع ملی باشیم.

سید نظام موسوی ادامه داد: در همه دنیا ارگان‌های حزبی امری شناخته شده و موجود هستند، بنابراین ارگان حزبی امر مزمومی نیست چراکه هر حزبی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و متبوع است منتها هرحزب باید حرف‌های خودش را بزند و درچارچوب موازین خودش مطلب بنویسد لذا خدشه به منافع ملی در مواردی است که رسانه از کارکرد واقعی خودش دور می‌شود.

وی با بیان اینکه در مقطعی در دوران دوم خرداد رسانه هایی بودند که مقام معظم رهبری هم در فرمایشاتی صریح در مورد این رسانه ها فرمودند: " افرادی در رسانه های ما هستند که پایگاه دشمن هستند "، افزود: در آن زمان خیلی ها شاید انقلت می‌آوردند که پایگاه دشمن وجود ندارد و اینها همان بچه‌های مرز و بودم ما هستند ولی باید نگاه کرد که همان افرادی که آن موقع مورد اشاره بودند الان کجا هستند، از وزیر ارشاد وقت که حامی اصلی این رسانه های زنجیری بود و الان در بی بی سی فعال است و نیز مفسر الشرق الاوسط است و معاون فرهنگی وی که مدیر ارشد بی بی سی است تا برخی از فعالین رسانه‌ای وقت که امروز در رادیو فردا فعالیت می‌کنند؛ لذا بعید میدانم کسی بخواهد از چنین اقداماتی دفاع کند.

خدادی نیز در همین زمینه گفت: یکی از بحثهایی که وجود دارد این است که رسانه هایی که از بودجه بیت المال استفاده می کنند حق ندارند کارکرد حزبی داشته باشند و باید موظف شوند در چارچوب منافع ملی تعیین شده از سوی شورای عالی امنیت ملی حرکت کنند. لذا رسانه‌ای که از بودجه بیت المال استفاده می‌کنند حق ندارند درخدمت یک جناح باشند.

کواکبیان نیز در ادامه گفت: معتقدم که رسانه ای که آزادانه مطلب می زند باید در انعکاس مطالب کاملا بی‌طرف باشد ولی در یادداشت مطالب و در سرمقاله‌ها و گزارش های خبری میتواند جهت دار حرکت کند ولی خبر را باید صراحتا منتشر کند.

خدادی در بخش دیگری از برنامه با بیان اینکه بی طرفی در رسانه به معنای خنثی بودن نیست گفت: اتفاقا ماباید طرف نظام جمهوری اسلامی باشیم و در عین حال باید گفت که هیچ رسانه ای در دنیا نیست که طرف کسی نباشد و هدف نداشته باشد منتهی منافع و امنیت ملی ومنویات مقام معظم رهبری نباید سلیقه‌ای تعریف شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کارکرد حرفه ای یعنی کارکرد استاندارد لذا دفاع بد تفاوتی با تخریب نداردتاکید کرد: بستر دفاع از حقوق مردم نقد است ولی باید نقدی حرفه ای داشته باشیم نه نقدی که از آن برداشتی تخریبی می شود لذا اگر نقد، آگاهانه دلسوزانه و اصلاح گرایانه نباشد اثرگذار نخواهد بود و کاملا اثر منفی خواهد گذاشت.

موسوی در ادامه ضمن انتقاد از اینکه متاسفانه درونی شدن رسانه ها و تمرکز آنها بر روی مسائل درونی و اتهام زدن به همدیگر در بین رسانه‌های داخلی ما وجود دارد که امری ناپسند است، گفت: باید جناح هایی که به انقلاب اسلامی نزدیک‌تر هستند فعال کنیم و بر طبق این تفکر نمی شد در ایام فتنه نسبت به فتنه‌گران بی طرف بود.

کواکبیان نیز گفت: اگر انگیزه های مردمی و الهی توام باشد نقد، نقدی صحیح خواهد بود.

خدادی در پایان ضمن ابراز تاسف از اینکه حرفه‌ای گری را بلد نیستیم لذا نقدمان بوی تخریب می‌دهد، گفت: اگر نباید نگرانی را افزایش داده و در باید بتوانیم آرامش را بین مردم گسترش دهیم.

موسوی نیز در پایان با یبان اینکه متاسفانه تعریف صحیحی از رسانه در داخل کشور نداریم، تاکید کرد: امروز باید به دنیا نگاه کنیم و معتقدیم نباید نظام و انقلاب را درونی کنیم چرا که انقلاب ما حوزه نفوذ جهانی پیدا کرده لذا رسانه‌های ما هم باید به سمت انعکاس فراملی پیش رویم

وی در همین زمینه افزود: رسانه های دنیا امروز در سیطره صهیونیسم جهانی هستند، سی ان ان که حرفه ای عمل میکند به اذعان دبیرکل اسبق سازمان ملل عضو شانزدهم شورای امنیت محسوب می شود ما نیز باید همطراز با اشاعه جهانی انقلابمان پیش رویم وگرنه با دور باطل و تسلل در عالم رسانه مواجه خواهیم شد.