مشکلات اقتصادی به ما ارثرسیده است

به گزارش افکارنیوز، حسن روحانی رئیس جمهور امروز سه شنبه در همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود که در سالن اجلاس سران در تهران درحال برگزاری است، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در سال های اولیه انقلاب اظهار داشت: اگر بخواهیم شرایط اقتصادی اوایل انقلاب از سال ۵۷ تا ۶۰ را کنار بگذاریم هیچ زمانی شرایط اقتصادی سال ۹۱ و ۹۲ را نداشتیم زیرا در این سال ها با رکودی پشت سر هم مواجه بودیم و رشد اقتصادی ما طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی در سال ۹۱ منهای ۶.۸ و در سال ۹۲ نیز منهای ۱.۱ بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در این دو سال تورم بالای ۳۰ درصد داشته ایم، گفت: وجود چنین شرایطی در تاریخ کشورمان بی سابقه بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه معضلات اقتصادی آثارشان در بسیاری از موارد به تدریج ظهور و بروز می کند، افزود: ممکن است امسال مشکلی به وجود بیاید و آثار آن را در سال های بعد مشاهده کنیم.

روحانی با اشاره به درآمد بالای دولت از فروش نفت از سال ۸۵ تا ۹۲ به دلیل افزایش قیمت نفت تصریح کرد: در آن زمان دلارهای فراوان نفت را در دست داشتند و آن را به بازار سرازیر کردند. در حالی که وقتی نفت گران و پرفروش می شود همه را خوشحال می کند اما این بهار بسیار زودگذر است حتی بسا که پاییز و زمستان را در پیش دارد.

وی ادامه داد: به دنبال وارد شدن دلارهای فراوان در پی فروش نفت شاهد کاهش تولید در کشور بودیم به طوری که ظرف چند سال گذشته نیز دو هزار واحد تولیدی تعطیل و ۵۰۰ هزار نفر در بخش صنعت بیکار شدند.

رئیس جمهور افزود: برخی از واحدهای صنعتی ما که به بخش های بزرگتر وابسته بودند و برخی نیازهای آنها را تامین می کردند به خاطر وجود آن سیاست یعنی وجود دلار فراوان آن کالاهای تولیدی را از خارج وارد می کردند و بدین وسیله آن واحد های واسطه تعطیل شدند.

روحانی با بیان اینکه در آن زمان نیز بخش صنعت ما با کشورهای منطقه قدرت رقابت نداشتند، گفت: در چنین شرایطی تحریم وجود داشت یک مرتبه دلار از دسترس خارج شد و یا قیمت آن چندین برابر شد.

وی ادامه داد: رکودی که در سال ۹۱ و ۹۲ شاهد آن بودیم ممکن است برخی بگویند در سایه تحریم بوده، اما اگر تحریم هم نبود ما در سال ۹۱ با همان مشکلات روبرو می شدیم و آثار آن سیاست ها بروز پیدا می کرد.

رئیس جمهور بیان کرد: آنچه که امروز به عنوان مشکلات اقتصادی با آن روبرو هستیم ارثتحمیلی بر ماست.

روحانی با اشاره به تورم بالای سال های ۹۱ و ۹۲ گفت: اگر دست ما بی مهابا در کیسه بانک مرکزی باشد و هر لحظه تصمیم گرفتیم که به رئیس بانک مرکزی دستور دهیم و از افزایش پایه پولی استفاده کنیم و مشکل ریالی ما را در هر کجا که می خواهیم تامین کند آن روز روز قشنگی است اما فردای آن روز سیاهی است.

وی تصریح کرد: در دولت گذشته نیز ۴۰ هزار میلیارد تومان از همین کیسه که فکر می کنم کمتر دستی در آن رفته باشد و نسوخته باشد به منظور ساخت مسکن مهر برداشت کردند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با این اقدامات بیش از ۸۰ درصد پایه پولی ما را از زمانی که پول خلق شد افزایش دادند افزود: اثر آن افزایش پایه پولی ایجاد تورم ۴۰ درصدی بود.

روحانی گفت: دولت یازدهم دولت مظلومی است و این دولت نیز وارث ارث هایی است که از سال های گذشته به آن رسیده است.