به گزارشافکارنیوز، وبلاگ سپهر حزب الله نوشت: با گذشت چند سال از آغاز دفاع مقدس و در سال ۱۳۶۲، هنگامی که جنگ تحمیلی استکبار جهانی بر علیه ملت رشید ایران به سال‌های میانی خود رسیده بود با تدبیر فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی انجام فراخوانی عظیم از نیروهای بسیجی مانوری با نام «آزادی قدس» برنامه‌ریزی و در سراسر کشور انجام شد.

هدف از انجام این مانور سازماندهی، حفظ انسجام و مشخص کردن رسته خدمتی نیروهایی بود که قبلاً به جبهه اعزام و از آموزش، تخصص و تجربه کافی بهره‌مند شده بودند.

مانور آزادی قدس با حضور چشم‌گیر، پرشور و حماسی نیروهای مردمی در طی چند روز به اجرا درآمد که پس از سازماندهی، لباس نظامی و تجهیزات به نفرات حاضر در مانور تحویل شد تا نیروها ضمن حفظ آمادگی‌های لازم، در صورت نیاز جبهه‌های جنگ، در قالب نیروهای عملیاتی و هم به عنوان نیروهای احتیاط آماده اعزام به مناطق نبرد حق علیه باطل و شرکت در عملیات باشند.

بعد از انجام این مانور، خیل عظیم نیروهای بسیجی سازماندهی شده، در قالب لشکرهای قدس و تحت عنوان طرح «لبیک یا خمینی» راهی جبهه‌های جنگ شده و به یگان‌های رزم مستقر در مناطق عملیاتی پیوستند.


در آن ایام وضعیت حضور نیروها در جبهه به مرحله‌ای رسید که سازمان رزم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، لبریز از نیروهایی تازه نفس، پرتوان و آماده برای انجام عملیات شد که حتی در بعضی از موارد با تکمیل نفرات گردان‌های سازمانی تیپ‌ها و لشکرها، گردان‌های دیگری نیز تشکیل و به سازمان رزم آنها اضافه شد.

شرکت حماسی نیروهای داوطلب بسیجی در مانور آزادی قدس و در پی آن حضور عظیم این نیروها در فضای جبهه‌های نبرد، در آن مقطع از جنگ باعثبالا رفتن توان رزمی نیرو های جمهوری اسلامی ایران شد و در این زمینه بسیاری از کشورها اذعان داشتند که ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت حضور این نیروهای بی‌شمار، ضربه نهایی خود را به دشمن وارد کند.

از آنجا که این مانور قبل از انجام عملیات خیبر صورت گرفت، بخش قابل توجهی از این نیروهای بسیجی داوطلب که به جبهه اعزام شده بودند، در عملیات خیبر شرکت کرده و تعدادی از آنها در این عملیات به فیض عظمای شهادت نائل یا به درجه پرافتخار جانبازی رسیدند.

برای مانور آزادی قدس نشانی طراحی شده بود که در آن ضمن درج عبارت «مانور آزادی قدس»؛ نمادها و نشانه‌هایی از جمله: گنبد مسجد الاقصی، اسلحه، پرنده و جمله‌ای از بیانات حضرت امام خمینی(ره)، با رنگ زرد و در زمینه‌ای به رنگ آبی جای گرفته بود.


استفاده از هر کدام از این نمادها در نشان مانور آزادی قدس، بیانگر مفهومی بودند که از جمله می‌توان به مواردی از آنها اشاره کرد:

گنبد مسجد الاقصی: قبله نخست مسلمین و یکی از مقدس‌ترین مساجد مورد احترام مسلمانان جهان است، همچنین یکی از رخدادهای مهم تاریخ اسلام(معراج حضرت رسول اکرم(ص)) از آنجا صورت گرفته است و با توجه به تأکید قرآن کریم از قداست و کرامت خاصی نزد مسلمانان برخوردار است.

اسلحه: نماد مبارزه و مقاومت مسلحانه مردمی در برابر دنیای کفر و به بیان دیگر گویای مجاهدت در راه خدا، ایستادگی و مقاومت مردمی برای دفاع از آرمان‌های قدس شریف تا آزادی از چنگال رژیم غاصب صهیونیستی است.

پرنده: پرنده‌ای در حال پرواز که نمادی از آرمان آزادی فلسطین و مسجد الاقصی از اشغال رژیم جنایتکار صهیونیستی است.