هفته اول تیرماه انتخابات رئیس سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد فائو است که اتفاقا یکی از نامزدهای ریاست این سازمان دکتر «محمد سعید نوری نائینی» از ایران است. انتخابات رئیس فائو در حالی در روزهای آینده برگزار می شود که دستگاه دیپلماسی کشور هم اکنون به جای حمایت از وی در عرصه بین المللی وارد مسائل حاشیه ای شده که جز زیان، چیزی عاید کشورمان نخواهد کرد، مسئله ای که متاسفانه چنانکه قبلا هم اشاره شد، سابقه هم دارد.

به گزارش تابناک، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد(FAO)، یکی از مهم ترین ساختارهای بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد است که ایران برای انتخاب مدیرکل جدید این سازمان یکی از چهره های شاخص آکادمیک خود را که واجد سابقه دیپلماتیک قابل توجهی است، نامزد کرده است.

بر این اساس اگر چه دکتر «نائینی» باید رقابت سختی را با نامزدهای دیگر در انتخابات چند روز آینده داشته باشد، اما سابقه وی و همچنین حمایت های دیپلماتیک وزارت خارجه و جهاد کشاورزی می تواند کمک خوبی برای وی در کسب این موفقیت باشد، وضعیتی که با اوضاع کنونی در وزارت خارجه، چشم انداز روشنی نسبت به آن وجود ندارد و ظاهرا «نائینی» خود به تنهایی باید جور همه کسانی را که باید در این مساله فعالانه وارد شوند به دوش بکشد.

دکتر «محمد سعید نوری نائینی»، فارغ التحصیل اقتصاد کشاورزی از دانشگاه کرنل آمریکاست. وی که استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی است به مدت ۱۱ سال به عنوان سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد فائو خدمت کرد و سپس طی سالهای ۸۸-۱۳۸۴ برای دو دوره دو ساله بر اساس آرای کشورهای عضو به عنوان رئیس مستقل شورای فائو انتخاب شد. علاوه بر این همزمان با این مسئولیت به مدت ۳ سال ریاست کمیته کنفرانس برای پیگیری اصلاحات ساختاری مورد تاکید در برنامه ارزشیابی فائو را عهده دار شدند به گونه ای که به اعتقاد بسیاری ایشان را می توان پدر اصلاحات در فائو لقب داد.

دکتر «نائینی» علاوه بر مسئولیت های بین المللی متعدد از فعالیت های آکادمیک خود غافل نشد و تالیفات زیادی در قالب مقالات و کتاب از خود برجای گذاشت. از جمله می توان به تالیف کتاب های «امنیت غذایی و توسعه کشاورزی»، «کارایی کشاورزی سنتی در ایران»، «تحلیل اقتصادی نظام تخصیص منابع در کشاورزی سنتی» منتشره از سوی دانشگاه کرنل آمریکا اشاره نمود.

همچنین کتاب های «توسعه یعنی آزادی» نوشته آمارتیاسن برنده جایزه نوبل در رشته اقتصاد، «گذار از کشاورزی سنتی» تالیف تئودور شولتز و «مدیریت و ارزیابی پروژه» توسط ایشان ترجمه و به چاپ رسیده است. دکتر «محمد سعید نوری نائینی» به همراه ۵ کاندیدای دیگر از کشورهای اتریش، اندونزی، اسپانیا، برزیل و عراق کاندیدای تصدی پست مدیر کلی فائو می باشند و انتخابات تعیین مدیر کل در کنفرانس وزیران کشاورزی کشورهای عضو فائو در هفته اول تیرماه ۱۳۹۰ در محل آن سازمان در رم(ایتالیا) برگزار خواهد شد.