به گزارش الف احمد توکلی در برنامه زنده بدون خط خوردگی رادیو گفتگو، شرکت کرد و به سوالات مجری این برنامه پیرامون مسائل اخیر پیرامون وزارت امورخارجه پاسخ داد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درباره ارتباط استیضاح علی اکبر صالحی با اقدامات جریان انحرافی، گفت: این مسئله، ظاهرش خیلی پیچیده نیست. صالحی کسی را به عنوان معاون اداری مالی وزارت امور خارجه نصب کرده که در شورای عالی ایرانیان بوده است. افرادی که در نهاد ریاست جمهوری جا خوش کرده اند به یک نوع سکولاریسم منحط مبتلا هستند و از نظر مالی هم هزار و یک حرف و حدیثدرباره آنها وجود دارد که قوه قضائیه باید تکلیف آنها را روشن کند و بعضی از انها به صورت صریح متهم هستند. ملک زاده کسی است که اطرافیانش بازداشت شده و خودش هم در شرف بازداشت است. در این موقعیت حساس، وزیر خارجه؛ با این عذر که رئیس جمهور به وی دستور داده است؛ این شخص را به سمت اداری و مالی نصب کرده که به نظر من این انتصاب یک فاجعه سیاسی و اداری است.

وی در ادامه درباره ماجرای انتصاب معاون وزیر گفت: آقای صالحی سه گزینه برای این پست پیشنهاد کرده بود که رئیس جمهور نپذیرفته و گفته که حتما باید این شخص را بگذارید. وزیر حق دارد که معاونش را خود انتخاب کند و البته طبیعی است که وزیر برای انتخاب معاونینش با رئیس جمهور که مقام بالادستی‏اش است مشورت کند ولی انتخاب و مسئولیت با خودش است و طبق قانون اساسی وزیر هم در قبال رئیس جمهور پاسخگو است و هم در قبال مجلس و از همه مهم‏تر در قبال خدا پاسخگو است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دستگاهها سیستم حراست و گزینش دارد و بررسی سوابق فرد یک روال طبیعی است افزود: جوانی که تحصیل کرده و پاک است و خانواده خوبی هم دارد، وقتی می خواهد استخدام بشود، می‏گردند تا ببینند که این شخص مشکل دارد یا ندارد و بعضی وقت‏ها با تنگ نظری او را حذف می‏کند. اما در این ماجرا کسی به عنوان معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران معرفی شده که پرونده دارد. البته دادستان تهران به وزیر امور خارجه تماس گرفته است و ما هم این موضوع را در نامه استیضاح نوشته ایم.

در ادامه مجری به طرح موضوع پرداخت و گفت: حتی زمانی که قرار بود کابینه انتخاب شود، حضرتعالی جزء کسانی بودید که معتقد بودید که کسانی که به عنوان وزیر انتخاب می شوند باید ژنرال باشند، نه سرباز؛ سرباز اطاعت می کند، اما ژنرال تصمیم می گیرد، نمی خواهم جسارت کنم و بگویم که کسانی که به عنوان وزیر هستند ژنرال نیستند، اما این فشارهایی که به تعبیر حضرت عالی هست، نشان می دهد که اگر ژنرال هم باشید هیچ قدرت انتخابی ندارید، به هرحال چرا وزیر اینگونه سلب اختیار می شود؟

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت: ما درباره مسائل شخصی بحثنمی کنیم، ما از فردی بحثمی کنیم که یک امانت بزرگ ملت ایران در دستش سپرده شده و این امانت باید به صورت قانونی و عقلانی و اعتقادی نگهداری کند.
سپس وی ادامه داد: اگر وزیر امورخارجه ژنرال بود، این انتصاب را قبول نمی کرد، چون اوست که باید پاسخگو باشد.

احمد توکلی درباره دلیل اصرار رئیس جمهور گفت: نمی دانم که چرا اقای رئیس جمهور اصرار دارد که افراد مسئله دار را دور خود جمع کند، من یک بار گفتم که اطرافیان اصلی رئیس جمهور یا منحرفند، یا فاسدند، یا هر دو. الان هم محکم می گویم و ایستاده ام و دادگاه هم می روم و همانطور که رفته ام و چند شکایت شده است. پای حرفی که زده ام ایستاده ام و مستند حرف می زنم.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به بروز برخی ناهماهنگی ها از سوی دولت گفت: متاسفانه اقای رئیس جمهور خیلی وقت است که التهاب آفرینی می کند و که این باعثمی شود در کف اقتصاد جامعه حوادثدیگری رخ می‏دهد. الان تکلیف ۸ وزارتخانه ما نامعلوم است و طرح هدفمند کردن یارانه ها نیز اگر مراقب نباشیم هزار و یک مشکل ایجاد می کند. از طرفی دیگر بحثاشتغال و بیکاری را داریم که دولت می گوید خیلی موفق بوده در حالیکه تمام اسناد و قواعد علمی این حرف را رد می کند. از طرفی دیگر هم تورم در حال تشدید شدن است. هم به دلیل اینکه هدفمندکردن با وقفه خواهد بود و هم به دلیل تحریم‏ها، ما مشکلات واقعی داریم.

وی درباره نحوه پیگیری این مشکلات گفت: من می‏گویم که مشکل فعلی ما این است که اقای احمدی نژاد، مرتب مسائل را فرعی و اصلی می‏کند با تصمیمات عجیب و غریب که ما را ناچار می کند که از کار اصلی دور بشویم برای اینکه وقتی که معاون وزیر خارجه یک آدم مسئله داری می شود که تقریبا سیاست‏مداری نیست که ایشان را بشناسد و سابقه اش را بداند ولی تبری ایجاد نکند.

احمد توکلی یکی از ابهامات انتصاب ملک‏زاده را بلاتکلیفی ۴۱ سفارتخانه ایران که سفیر ندارند دانست و گفت: آقای صالحی در کمیسیون گفته است که اگر مطمئن بشوم که جرم های ایشان درست است عزلش می کنم. از کی تا حالا ما باید مطمئن شویم که کسی مجرم است که عزلش کنیم، ما احراز صلاحیت می خواهیم، عرض کردم یک شخص معمولی که بخواهد به عنوان کارمند استخدام شود آن هم کارمند پایین سطوح اداری، ۱۰ جا تحقیق و تفحص می کنیم بعد برای نصب معاون وزیر خارجه، می گوید من باید مطمئن بشوم که شخص مجرم است؟ باید مطمئن بشوید که پاک است؟ ایشان طبق قانون موظف بود که از وزارت اطلاعات استعلام بگیرد.

وی درباره صحبت ها و توجیهات صالحی گفت: در کمیسیون حرفهایی زدند. البته کمیسیون برای این تشکیل نشده بود بلکه برای رسیدگی به سوالات نمایندگان از وی تشکیل شده بود و در حاشیه آن این حرفها رد و بدل شد. به وی گفته شد که شما این امانت را به دست کسی می سپاری که اقل مسئله این است که دادستان تهران که بالاترین مقام قضائی استان تهران است به شما ابلاغ می کند که این فرد در شرف دستگیری است. این در نظام جمهوری اسلامی زشت و قبیح نیست که یک نفر را به زور معاون وزیر امور خارجه کنند و پس فردا دادستانی بیاید این شخص را بگیرد. چه حکمتی در این کار خوابیده است جز لجاجت و مسئله آفرینی برای کشور؟

احمد توکلی در ادامه گفت: آخرین خبری که دارم این است که وزیر اطلاعات شفاهی به اقای صالحی گفته است که نظر من منفی است و به رغم آن، این شخص نصب می شود و برای آن مراسم معارفه برگزار می شود. ما الآن باید چه جوابی به خون شهدا بدهیم و چه جوابی به مردمی بدهیم که به ما اعتماد کردند و کار را به ما سپردند؟ ما اتومبیل را دست مکانیکی که قبولش نداشته باشیم نمی دهیم آن وقت با معاون وزارت خارجه که با معاونت وزارت خانه های دیگر فرق می کند اینکار را می کنیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اختلافات میان دولت و مجلس گفت: ظرف ۵ الی ۶ ماه ۱۸ جلسه مفصل با حضور ۲ الی ۳ اساتید دانشگاه، آقایان ابوترابی و باهنر و دهقان و بنده از مجلس، خانم بداغی، آقایان میرتاج‏الدینی، عزیزی و الهام از دولت برگزار شد. در آن جلسات مسائل را بررسی کردیم و نتیجه این شد که گزارش را آیت الله جنتی خدمت رهبری بدهند که تقریبا تمامی موارد حق با مجلس تلقی شد و موضوع بدون آنکه مسئله ای که به تفسیر رئیس جمهور باشد، ختم شد. ولی آقای احمدی نژاد چند ماه بعد آن نامه معروف را به مجلس نوشت و باعثشد که ما مواضعمان را علنی کنیم.

احمد توکلی درباره سرانجام طرح استیضاح وزیر امورخارجه گفت: آقای صالحی، ملک زاده را حتما باید کنار بگذارند و اگر تا فردا کنار بگذارند، ما استیضاح را روز سه شنبه پس می گیریم چون هنوز اعلام وصول نشده است. وی باید تصمیم بگیرد که چه کار می کند، این استیضاح از آن استیضاح هایی نیست که کسی امضایش را پس بگیرد. وقتی که استیضاح را تقدیم هیئت رئیسه کردیم عده زیادی به هیئت رئیسه مراجعه کرده و نامه را امضا کردند. نمایندگان این امضا را سندی افتخار آمیز می‏دانند به دلیل آنکه نظام جمهوری اسلامی یک آدمی که به انواع فساد متهم است نباید معاون وزیر شو