به گزارش افکارنیوز، علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه علنی امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد در جریان موافقت با استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: من جزو کسانی بودم که تلاش بسیاری برای رأی آوردن آقای فرجی‌دانا در روز رأی اعتماد انجام دادم و خود ایشان نیز شاهد است.

وی افزود: با فرآیندی که به ویژه در چهار ماه گذشته پیش گرفته شد متأسفانه امروز در جمع استیضاح‌کنندگان قرار گرفتم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حضور حداقل در ۶ جلسه با حضور وزیر علوم که در بعضی از آنها رئیس مجلس و رؤسای فراکسیون‌ها نیز حضور داشتند، تصریح کرد: من بحثخود را به بورسیه‌ها محدود می‌کنم؛ آقای صدیقی معاون دانشجویی وزیر علوم اعلام کرد سه هزار بورسیه غیرقانونی در دولت قبل انجام شده است.

زارعی با اشاره به درخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای تشکیل جلسه با حضور مسئولان قبلی سازمان امور دانشجویان و معاون دانشجویی وزارت علوم اظهار کرد: بنده خود دو روز برخی از پرونده را از نزدیک مطالعه کردم و از اول هم معلوم بود که لیست‌هایی که تنظیم شده با عجله تدوین شده است.

وی ادامه داد: در جلسه اول قرار شد لیست‌ها کامل شود و براساس نام و نام خانوادگی بود و هیچ اطلاعاتی از کسانی که بورسیه شدند نبود که دوستان هم پذیرفتند که برای جلسه بعدی آماده کنند در همان جلسه مطرح شد که شما چرا گفتید چرا فرزندان مسئولین و در سایت‌ها نیز منتشر شده و بنده نیز گفتم که ما این کار را نکردیم بلکه دستگاه‌های نظارتی این کار را انجام داده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: گفتیم که پرونده‌هایشان را بیاورید تا ببینیم استنکاف کردند دوستان ولی در جلسه دوم ابتدا پرونده مسئولین را به تعداد محدودی آوردند وقتی که پرونده‌ها را مشاهده کردیم در هیچ کدام موضوع خاصی نبود و دوستان نیز مدعی بودند که چنین ادعایی را ما نکردیم فقط در یکی از پرونده‌ها فرزند یکی از روسای دانشگاه‌ها گفتند یک سال از سن آن بالاست.

زارعی گفت: در جلسه بعدی این‌ها را اصلاح کردند براین اساس که مصوبه شورای مرکزی بورس که مسئولین قبلی مدعی بودند این‌ها را اعمال کردند لیست‌ها را بازنگری کنند در مجموع بعد از آن جلسه مدیر کل امور بورس وزارت علوم نامه‌ای خطاب به بنده تهیه کردند به عنوان مسئول کمیته و اعلام داشتند این مصوبات کمیسیون قبلی را که ما اعمال کردیم نتیجه‌اش در مورد معدل وضعیت تبدیل به خارج‌ها این شده که از ۲۲ نفر سال ۸۴ الان چهار نفر شده است و ۲۱۳ نفر ۳۴ نفر شده و در مجموع تمام این ادای دوستان ما به ۱۹۰ نفر کاهش پیدا کرد که اگر تمام مصوبات شورای مرکزی بورس اعمال شود کمتر از یک دهم تقلیل پیدا کرد.

وی تاکید کرد: در همین نامه خطاب به من گفته‌اند کسانی که افزایش سن دارند ۵۰۰ نفرند در صورتی که پرونده‌هایشان را مشاهده کنید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره بورس خارج گفت: در این باره گفته‌اند ۷۲۰ نفر بوده که اگر این ملاحظات را ما اعمال کنیم به ۴۳ نفر کاهش پیدا می‌کند هزار و ۱۱ نفر بودند که این‌ها مربیانند و در این بحث‌ها وجود ندارند لذا به استناد دوستان این عدد ۳ هزار واقعیت ندارد ضمن آن که ما معتقدیم کسی که تخلف کرده باید با آن برخورد شود و ما ادعا داشتیم که چرا فضا را خراب می‌کنید و چرا در سایت‌ها می‌زنید که نمایندگان آشنایان و دوستانشان بورس‌هایشان مشکل پیدا کردند و دارند این کار را به عنوان یک ابزار مطرح می‌کنند.

زارعی گفت: در رابطه با خود بنده نیز که اعلام کردند که آقای زارعی سه تا از برادرانشان از این لیست و بورس نیز هستند، من اعلام کردند که با هر کسی که تخلف کرده برخورد شود مثل دیگران چرا ضمن این که من ۳ برادر دارم که یکی از آنها در ابتدای انقلاب به شهادت رسیده و دو تا از برادرانم بازنشست بوده و دانشگاه نرفتهاند چرا بایستی چنین فضایی شکل بگیرد؟ چرا میبایستی در خصوص بعضی از نمایندگان که قبل از دوره نمایندگی بورس بودند و وقتی وارد مجلس شدند بورس داشتند الان هم بورسشان را متوقف کردند. شیوه بداخلاقی هم جز دلایلی است که ما را به این نقطه رسانده و باید بحث استیضاح را پیگیری کنیم.